Ibland argumenteras om frihet från icke-tro på något övernaturligt väsen eller fenomen, inte minst från dem som lever på att förmedla budskap mellan människor och spöken (Sjuan), gudar (Svenska kyrkan) eller någon av deras anhängare. Ingrid postade nyss* en rolig bild på Facebook innehållande följande text (fritt översatt):
Ingrid har två budskap, formulerade som frågor, som uppges bruka skapa märklig tystnad. Jag vill inte ta ställning till hennes syften, utan konstaterar bara att frågorna ställs: Är svenska ateister våra nya högreligiösa fundamentalister? Har man inte rätt att slippa trosövertygelsen att inget skapade allt av en slump? Detta är framgångsrik trolling i sin mest ursprungliga form, och visst fungerar det! Jag tänker inte försvara de som tappar fattningen inför Ingrid, eftersom de inte företräder mig på något sätt, på samma sätt som Ingrid själv inte kan företrädas av någon som inte tror på påskharen baserat på att inte heller hon gör det.
Är svenska ateister fundamentalister? Ja, om man tänker på konsekvensen av ett fundament som ovilja att ändra uppfattning så är svenska ateister generellt sett fundamentalister - vi tenderar att anpassa vår tro efter vad det finns skäl att tro på, vilket exkluderar många övernaturliga väsen och fenomen, gudomliga eller ej. Däremot, om man tänker på fundamentalism som oviljan att omvärdera sina fundamentala trosuppfattningar, är inte ateism fundamentalism, då fundamentalism handlar om en föreställnings närvaro medan ateism är en specifik föreställnings frånvaro.
Har man rätt att slippa höra att allt är skapat av en slump? Det är svårt att slippa idéer, och om det saknas speciella skäl, är alla idéer lika välkomna att uttryckas som kritiken av dessa idéer - en rättighet som Ingrid gärna utnyttjar. En personlig reflektion är att man gör bäst i att rensa det offentliga rummet från idéer, uttryck och åsikter genom att själv hålla käften. Vad andra gör är faktiskt upp till andra. Detta har inget med ateism att göra, som blott är frånvaron av gudstro. Det har inte heller något med vetenskapens syn på Universums, jordens eller arternas uppkomst att göra - där diskuterar man hellre teorin om Den stora smällen eller evolutionsteori.
*) Sedan tidigare känd från Newtonbloggen.
Del 2.
Ateism - föreställningen att inget fanns, att inget hände med inget och att inget exploderade utan anledning, vilket skapade allting, vilket sedan arrangerade sig till självreplikerande delar som blev dinosaurier. Låter vettigt.Den som producerat bilden med texten skulle ha kunnat plocka poänger hos fler om texten vore lite mer träffsäker. Ateism säger inget om varifrån Universum eller dinosaurier kommer ifrån, men eftersom den som är ateist saknar gudstro, utesluter rimligen ateism teistisk kreationism. Men det är det inte bara ateism som gör, utan även allmänbildning.
Ingrid har två budskap, formulerade som frågor, som uppges bruka skapa märklig tystnad. Jag vill inte ta ställning till hennes syften, utan konstaterar bara att frågorna ställs: Är svenska ateister våra nya högreligiösa fundamentalister? Har man inte rätt att slippa trosövertygelsen att inget skapade allt av en slump? Detta är framgångsrik trolling i sin mest ursprungliga form, och visst fungerar det! Jag tänker inte försvara de som tappar fattningen inför Ingrid, eftersom de inte företräder mig på något sätt, på samma sätt som Ingrid själv inte kan företrädas av någon som inte tror på påskharen baserat på att inte heller hon gör det.
Är svenska ateister fundamentalister? Ja, om man tänker på konsekvensen av ett fundament som ovilja att ändra uppfattning så är svenska ateister generellt sett fundamentalister - vi tenderar att anpassa vår tro efter vad det finns skäl att tro på, vilket exkluderar många övernaturliga väsen och fenomen, gudomliga eller ej. Däremot, om man tänker på fundamentalism som oviljan att omvärdera sina fundamentala trosuppfattningar, är inte ateism fundamentalism, då fundamentalism handlar om en föreställnings närvaro medan ateism är en specifik föreställnings frånvaro.
Har man rätt att slippa höra att allt är skapat av en slump? Det är svårt att slippa idéer, och om det saknas speciella skäl, är alla idéer lika välkomna att uttryckas som kritiken av dessa idéer - en rättighet som Ingrid gärna utnyttjar. En personlig reflektion är att man gör bäst i att rensa det offentliga rummet från idéer, uttryck och åsikter genom att själv hålla käften. Vad andra gör är faktiskt upp till andra. Detta har inget med ateism att göra, som blott är frånvaron av gudstro. Det har inte heller något med vetenskapens syn på Universums, jordens eller arternas uppkomst att göra - där diskuterar man hellre teorin om Den stora smällen eller evolutionsteori.
*) Sedan tidigare känd från Newtonbloggen.
Del 2.
Kommentarer
Skicka en kommentar