Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Mitt sista år som officiell humanist var både positivt och negativt

Veckans avsnitt av podcasten Generation YX spelade vi in just som jag kommit hem från en föreläsning i en skola. Som företrädare för Humanisterna så blir det alltid lite av en turné runt jul, då studenterna läser livsåskådning. Det beror på att lärarna själva inte kan berätta om livsåskådningar, på grund av att det som uppfattas som kontroversiellt kan slå tillbaka mot dem. Genom att bjuda in externa föreläsare, slipper man en konflikt med föräldrar till barn som hört något de inte gillar, och som en extra bonus så får studenterna höra om olika livsåskådningar från hästens mun. Just detta år, som förmodligen är mitt sista som företrädare för den sekulärhumanistiska livsåskådningen, var mina erfarenheter extremt blandade.

Den första föreläsningen skedde på en skola där ett antal muslimer hade gjort en värdegrundskontroll på mig, och kommit till slutsatsen att jag inte respekterade deras religion till den grad de önskade. Resultatet av deras granskning var dem inte tillfredsställande. Inte det minsta. Istället för att diskutera vad vi vet om yttervärlden, pratade vi om maktanalyser, identitetspolitik, rasism och muslimers rätt att anpassa samhället efter Allahs önskemål. Är Anders Hesselbom kanske rentav rasist? Varför vill han annars ifrågasätta imamernas predikan? Numera är det viktigt vem man är, och att denna vem kan räta sig i ledet.

Den sista föreläsningen skedde på en skola där eleverna knappt kunde vänta tills mitt föredrag var överstökat, så att de kunde ställa sina frågor.

"Visst, gud finns inte, men hur ser du på detta förhållande inom strängteorin?"

"Ok, du är ateist, men borde inte multiversumhypotesen bära på dessa och dessa implikationer?"

Och så vidare.

Skillnaden mellan skolor och vilka kulturer som odlas på dessa är gigantisk.

Jag har företrätt Humanisterna i lite för många år och fått utstå rätt många påhopp under tiden. Därför är jag mycket glad att mitt sista framträdande blev så pass lyckat. Lyckat till den grad att jag fick erkänna att jag inte har kunskap nog att svara på elevernas frågor! Men det är med ett visst bekymrat sinne jag lämnar detta uppdrag.

Skillnaden mellan kulturer där islam måste respekteras och stigmatiserande etiketter sätts på den som utmanar, och kulturer där allt får ifrågasättas och inget ämne inte är föremål för debatt, är som sagt enormt. Så även om jag är bekymrad över tillståndet idag, var det hoppfullt att se att de som skriker högst inte företräder alla.

Avsnitt 70 av podcasten Generation YX släpps för gratislyssning på måndag 20/12.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar