Som en tjänst till framtidens arkeologer om hur 2020-talet egentligen var, vill jag bevara ögonblicket då Aftonbladets Jonna Sima upptäckte bilfirman Volvos logotyp. Återgivningen är ett sammandrag utan exakta citat, med källhänvisningar i länkform.
Jonna Sima 22/4:
- Varför har Volvo en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt.
Volvo:
- Det är den kemiska symbolen för järn. Vi vill signalera stål, styrka, säkerhet, kvalitet och varaktighet.
Jonna Sima:
- Tack för förklaringen. Men det skickar ut fel signaler!
Mitt i allt tumult twittrar hon ut en bild på en hibiskus (apropå könssymboler) som heter Sima, medan jag raljerar över sanskrit-teknet för lycka som används av hinduerna, som också råkar användas på nazisternas flagga.
Men när polletten äntligen trillat ner beträffande vilka signaler man skickar ut - järn - kommer nästa fråga i ett nu raderat tweet: "Varför hör järn ihop med volvobilar?" Ridå!
Kommentarer
Skicka en kommentar