Hem      |      Om      |     RSS     |      YouTube      |      Twitter      |      Podcast      |     Hall of fame     |      Länkar

onsdag 28 april 2021

Jonna "Volvo" Sima

Som en tjänst till framtidens arkeologer om hur 2020-talet egentligen var, vill jag bevara ögonblicket då Aftonbladets Jonna Sima upptäckte bilfirman Volvos logotyp. Återgivningen är ett sammandrag utan exakta citat, med källhänvisningar i länkform.

Jonna Sima 22/4:

Varför har Volvo en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt.

Volvo:

- Det är den kemiska symbolen för järn. Vi vill signalera stål, styrka, säkerhet, kvalitet och varaktighet.

Jonna Sima:

- Tack för förklaringen. Men det skickar ut fel signaler!

Mitt i allt tumult twittrar hon ut en bild på en hibiskus (apropå könssymboler) som heter Sima, medan jag raljerar över sanskrit-teknet för lycka som används av hinduerna, som också råkar användas på nazisternas flagga.

Men när polletten äntligen trillat ner beträffande vilka signaler man skickar ut - järn - kommer nästa fråga i ett nu raderat tweet: "Varför hör järn ihop med volvobilar?" Ridå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar