I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten
som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den nittionionde
som plockar upp några lösa trådar.
Jag har många gånger konfronterats med människor som både
anser sig acceptera vetenskapen, ha en rationell syn på tillvaron, vara logiska,
lita på empiri, och så vidare, men som dessutom tror på Gud. Det som dessa
personer har lärt mig, är att den som är vetgirig nog att försiktigt fråga vilken empiri, eller vilket logiskt resonemang som leder fram
till slutsatsen "alltså finns Gud" är arrogant och otrevlig. Efter
att ha deltagit i debatten, är jag nu ganska bestämd i min åsikt att
vetenskaplig skepticism innefattar ateism som en ytterst viktig komponent.
Alltså, om du säger att du accepterar en vetenskaplig syn på världen, så betraktar
du världen som till synes gudafri -
du är ateist.
Med det sagt, så anser jag mig förstå varför det finns
personer som är "kristna skeptiker", eftersom man både kan tro på Gud
och vara skeptisk mot Gud, eller religion som fenomen. Jag sympatiserar inte,
men jag förstår. Med förmånen att vara vän med Sveriges kanske mest framstående
kristna skeptiker, Samuel Varg, har jag haft förmånen att ställa alla de frågor
som jag har behövt att ställa.
Många tror på Gud, alltså ska hänsyn i viss utsträckning
tas. Jo, men att många tror
betyder inte att Gud finns. Om många anser att skatten ska höjas,
så kanske skatten ska höjas. Om många anser att månen är gjord av ost, så
betyder inte det att månen är gjord av ost. Ännu fler tror inte att Gud finns, åtminstone bland de upplysta. Det viktiga är
att dessa är fler, utan att de till
synes dessutom har rätt. Genom att på
riktigt separera kyrka från stat, och genom åsiktsfrihet och mötesfrihet, kan
de som vill praktisera sin religion få göra det, och de som vill slippa kan få
slippa. Genom att hålla stat och samhälle sekulärt, har man inte hindrat någon
från att utöva sin religion, eller ens att bedriva den religiösa indoktrinering
som personen i fråga finner lämpligt och önskvärt, man har dessutom
tillgodosett ett önskemål hos den som vill slippa. Och den som är anhängare av
en religion som avviker från normen.
Genom att t.ex. inte ha en obligatorisk gudstjänst i skolan
i samband med skolavslutningen, kan den som inte vill gå dit slippa det, och
den som vill gå dit kan få göra det. Just när det gäller skolavslutningen i
kyrkan, handlar Svenska kyrkans önskan om att välkomna skolbarnen på
gudstjänst, om att bli associerade med något positivt. Om välsignelsen verkligen
vore viktig, skulle Svenska kyrkan kunna erbjuda att man öppnar läsåret med en gudstjänst. (Förslaget om att öppna skolåret
med en gudstjänst väcktes av frilandsskribenten Camilla Grepe för att illustrera samma poäng som jag gör
här.) Detta skulle jag opponera mig emot på samma grunder som jag opponerar mig
mot en sakral avslutning. I egenskap av en krympande församling är Svenska kyrkan
knappast intresserad av att öppna skolåret, med tanke på sammankopplingen med
terminsstarten och det framförvarande skolarbetet. Det är lättare att ge
ungdomarna en positiv bild av kyrkan, om kyrkan är sammankopplat med något så positivt som skolavslutningen.
Man kan också argumentera att gudstro är biologiskt
betingat, och visst, primater verkar ha väldigt svårt att tro att inte allt
bestäms av en alfahane, och visst, människan verkar har extremt lätt för att
tilldela döda ting en "själ", kosmos inkluderat. Men det betyder inte
på något sätt att vi inte förståndsmässigt kan acceptera det faktum att Gud
inte finns, på samma sätt som vi kan acceptera att jorden är ett klot och att Pluto kretsar kring solen. (Nästan ingen har sett jordens geometriska form och absolut ingen har sett Pluto kretsat kring solen.) Så även om tanken på änglar, gudar och demoner kan vara lockande, kan vi välja
att hantera dem förnuftsmässigt.
De röda khmererna är ateister, och de förtrycker
oliktänkande. Inte heller det betyder att Gud finns. Här
presenterar man en ganska radikal idé: Ett övernaturligt väsen håller dem som
tror på honom i ett läge av lydnad och gott uppförande. Detta är inte omöjligt -
ett icke-existerande väsen kan ha inflytande över dem som tror - gott
inflytande eller negativt inflytande - genom präster, predikanter och andra
auktoriteter. Men då är det i sig ett uttryck för förtryck, och orsaker till
andra gruppers förtryck finns att söka i andra föreställningar som de
besitter, inte föreställningar du har som de
saknar. Röda khmererna agerade efter vad de trodde, inte efter vad de inte trodde.
Inte heller åberopandet
av ovetbarhet som ibland görs i frågan om Gud, spelar den gudstroende i
händerna. Därför om man erkänner att man egentligen inte kan veta, så erkänner
man svagheten i sina egna argument, och således underkänner man sitt eget
försanthållande. Detta talar bara ytterligare för att det man egentligen
påvisar är arbete med sin egen kognitiva dissonans - inte att man är
skeptisk. Ingen, inte heller jag, kan motivera alla mina föreställningar
korrekt. Men om jag påstår att mina intentioner är att vara vetenskaplig
skeptiker, är det argument som kan accepteras av en vetenskaplig skeptiker som
ska användas när du formulerar en mening som slutar med "...alltså är det
inte orimligt att anse att Gud finns."
Vem är du att
bestämma att kristna tror på Gud och Jesus? Man kanske kallar sig för kristen
av andra anledningar! Det viktiga är att man uttrycker sig så att man
förstår. Jag är inte muslim för att jag inte
tror på Allah och att Mohammed var hans profet. Är det så att du kallar dig för
t.ex. kristen, för att placera dig i ett sammanhang, men samtidigt menar att
Gud inte finns på riktigt, så är vi överens om de vetenskapliga frågorna. Vi är
dock fortfarande inte överens om de politiska, och jag kommer förmodligen att
anklaga dig för att bidra till normaliseringen av kristendomen. Den
normaliseringen älskar de vetenskapsfientliga personerna. Här kommer ett
klassiskt exempel, direkt från verkligheten. I samtal nämner en bekant att han
är skapelsetroende, och att han läst Mats Moléns bok "Vårt
ursprung?". Jag ifrågasätter naturligtvis hur han kan tro att vi är
gudomligt skapade, när det finns en fungerande vetenskaplig teori som förklarar
vårt ursprung. Svaret blev "jag är kristen". Smart. Jag belyser något
som är konstigt, han behöver något
som är normalt att lägga fokus på.
Kristendomen är normaliserad. För den som är skeptiskt lagd, och vet vad
kristendom innebär, har kreationisten i fråga inte vunnit något, men alla är
inte skeptiskt lagda, och alla anser inte att kristendomen är något orimligt
och intellektuellt anskrämligt, såsom jag anser.
Richard Dawkins har
beskrivits som världens mest hatade ateist.
Jag har bjudit på många exempel i denna serie där annars respektabla personer,
bjuder på sitt dåliga omdöme om Dawkins. Två saker finns alltid gemensamt. De
kan inte riktigt exemplifiera att Dawkins faktiskt varit otrevlig, utan väljer
istället att ge exempel där Dawkins inte
bekräftar deras egna (eller någon annans) trosföreställningar, och de är
troende. Det är därför kritiken mot Dawkins är så genant. Kom ihåg att det kan
vara mer talande än vad man kanske inser, att kritisera någon som inte
bekräftar de föreställningar man besitter, speciellt när vi pratar om
övernaturliga föreställningar. Sen kan troende kristna pladdra på om att de
inte besitter några övernaturliga föreställningar, och att Gud är naturlig, men
jag anser att jag har etablerat att inte heller det stämmer. Så vem är världens
mest hatade a-tandfé-ist? Om tillräckligt många börjar gnälla över att tandfén
finns på riktigt, är jag helt övertygad om att den som ur ett vetenskapligt
perspektiv framgångsrikt förklarar att det inte finns någon anledning att hålla
tandféns existens för sann, blir den mest hatade a-tandfé-isten där. Som
Dawkins och Gud, fast någon annan och tandfén.
Tricket med att nämna
den ondskefulla ateisten, t.ex.
Hitler, användes för att skapa guilt by
association, alltså, genom att peka ut att en ondskefull person är ateist,
kan man insinuera att ateism är ondskefullt. Eftersom detta är så ineffektivt,
är argumentet under ständig förändring och mutation. Idag är inte bara ateismen
ett problem, utan även yttrandefriheten. En ateist som utåt representerar sin
uppfattning om en naturligvärld är en nyateist.
Det är alltså självaste yttrandefriheten
som är problemet. Till stor glädje för dem som motarbetar yttrandefriheten,
föreläste konstnären Lars Vilks på en konferens som anordnades av den islamkritiska
organisationen Sion. Således är Vilks rasist. Och om en rasist är för
yttrandefrihet, är för många den enda rimliga slutsatsen att yttrandefriheten är en samhällsfiende. På
något plan sympatiserar jag med dem. Yttrandefrihet är inte speciellt sexigt,
och känns knappast viktigt. Men det gäller att komma ihåg att det inte alls är
säkert att det är åsiktsinriktningen man själv representerar, som är normen i
ett samhälle som saknar yttrandefrihet. Vi har sett detta i både teokratier och
andra demokratier. Rent förnuftsmässigt måste man alltså påminna sig själv om
att man faktiskt kommer att sakna
yttrandefriheten när man vunnit slaget mot den. Jag minns ett samtal jag
hade med IT-konsulten Daniel Brandell, där han menade att man
(Vilks) måste ta ansvar för konsekvenserna
av ett uttryck, alltså underförstått att man ska avstå att kritisera ett
fenomen om fenomenets anhängare svarar med våld. Brandell (som givetvis är
gudstroende) representerar alltså en fallang som hyser ett visst förakt mot människors
lika värde och mot demokrati - självcensuren är även det ett reellt problem.
Men journalisten Täppas Fogelberg tog priset när han positionerade sig som våldsförespråkare genom
att i Dagens Nyheter argumentera för att Vilks får skylla sig själv, att
polisen skulle dra in hans skydd och att stormningen av hans hus skulle läggas
upp på Internet.
Är inte Täppas ateist?
Det spelar ingen roll. Man gör och säger tokiga saker på
grund av föreställningarna man besitter, inte på grund av föreställningarna man
saknar. Att man är ateist betyder bara att man har rätt i en specifik fråga,
oavsett ateismens bevekelsegrund - frågan om gudomars eventuella existens.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar