För att rapporteringen ska gå snabbt, och för att ingen ska
ta anstöt, har journalism reducerats till något som liknar ryktesspridning. En
faktoid kan bli viral på sociala medier och en faktoid kan bli viral i
traditionell media. Senast idag rapporterade t.ex. Medierna i P1 om turerna
kring påståenden om spetsiga pålar kring bryggor i badplatser.
Granskande journalistik fungerar fortfarande, vilket
Medierna är ett av flera exempel på. Granskande journalister producerar den
typen av nyheter som genererar påtryckningar om uppsägelse eller i värsta fall mordhot.
Jag tänker t.ex. på Berit Önell som granskade Hässleholms kommunpolitiker, och
eftersom Hässleholms kommunpolitiker tillhör den kategori som spricker i
dagsljus, kontaktade man NSK och bad om att få jobba utan insyn, vilket NSK
givetvis valde att respektera. Och jag säger "givetvis", eftersom det
primära incitamentet för kommersiella företag är att generera pengar.
Det är därför vissa verksamheter bedrivs av kommun, stat,
landsting eller kooperativ. Inte alla verksamheter är lönsamma, men de kan
behövas ändå. I Sverige betraktar vi delvis barnomsorg, utbildning och sjukvård
som sådana verksamheter, men om jag fick bestämma skulle kollektivet även ta
hand om utdelning av snigelpost.
Och så var det nyhetsbevakningen. Som innehavare av tv-mottagare
måste man betala för SVT, SR och Utbildningsradion. Kommersiell
nyhetsbevakning, är inte nyhetsbevakning. Det är ryktesspridning och klickjakt.
Det råder det inga tvivel om. Om en privatanställd granskande journalist blir
obekväm, kan vi vara säkra på att den granskade har sista ordet.
Bara det faktum att vi skiljer på journalistik och granskande
journalistik är anmärkningsvärt. Jag tänker på det varje gång uppenbara
motfrågor utelämnas, förmodligen inte för att journalisten inte tänker på dem,
utan för att tidningsintervjuer ofta är förskrivna frågor som levereras via e-post.
Vi pratar journalistik - inte granskande journalistik. Den är
spridning av påstådda händelser oberoende av korrekthet, den andra innehåller
motfrågor och renderar till uppsägning.
Det viktigaste är inte att vara korrekt - nästan ingen bryr
sig om nyheternas korrekthet. Det viktigaste är att vara först. Den som är
först, är den som får klick. Den som får klick, är den som har incitament att
sälja annonser. Det företag som inte förmår att generera pengar, är inte det
företag som överlever längst. Det är till och med så att om en nyhet blir viral
på social media, kan det vara ett skäl för kommersiell media att plocka upp
den.
Jo, jag undrar, Kan det inte vara lika farligt med statligt kontrollerad media som med kommersiell media? Eller vad är det du förespråkar egentligen. Hur ska icke kommersiell media finansieras?
SvaraRadera/Kim Franson
Att man har ett finansieringsbehov är inget problem som utmärker icke-kommersiell media, all media har detta behov. Jag kan inte säga vad som är bäst, men man kan tänka sig medlemsavgift, donationer, statliga bidrag, och så vidare.
Radera