Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Finns det rum för kristna värderingar i politiken?

I dagens Nerikes Allehanda publicerades en debattartikel av Johan Unger (docent i teologi) under rubriken "Finns det rum för kristna värderingar i politiken?". Det givna svaret är givetvis ett rungande nej, och jag har skickat in ett svar till redaktionen. Så här skriver Unger:
I valdebatterna framhålls ibland kristna värderingar som grundläggande för Västerländet. Slutsatsen vissa - framför allt KD - drar av det, är att det är mycket angeläget att slå vakt om dessa värderingar även nu. Men vad menas då med kristna värderingar? I den teologiska traditionen kan man återfinna tre olika meningar om vad kristna värderingar betyder.
Härefter listar Unger bibeltro, humanism och kristen humanism som de tre betydelserna av kristna värderingar. När han beskriver bibeltro skriver han:
Kritiken av denna tolkning är att inte alla tror på Bibeln. Därför är den exklusiv och inte brukbar i ett samhälle, som både består av bibeltroende och - numera - flest av andra.
När han beskriver humanismen skriver han:
Vi är alla skapade av Gud till hans avbild och har därmed ett unikt människovärde och de rättigheter och skyldigheter som följer med det.
Slutligen, tillsammans med lite miljöprat, gör Unger klart att det är teokrati som ligger i fokus för sina önskemål. Vi ska "övervinna" att politik och religion inte hör ihop. Följande svar har jag skickat till redaktionen:
Docent i teologi, Johan Unger, påpekar 1/6 att det finns tre olika meningar av vad "kristna värderingar" betyder. Först har vi Bibeln som Unger underkänner eftersom inte alla tror på Bibeln. Vad folk tror eller inte tror, säger inget om någots varande. Exempelvis kan svensk lag gälla även för den som inte tror på svensk lag. Givetvis är Bibeln en dålig värderingsgrund på grund av att den ger uttryck för dålig och omodern moral. Bibeln är full av levnadsråd som är direkt kriminella idag. De två andra meningarna av "kristna värderingar" är humanistiska värderingar, med eller utan hänvisning till Bibeln som grund. Dessa kan alla antaga, det anser även jag, men inte för att alla är skapade av Gud till hans avbild. Detta är inte sant, och det är rent av förbryllande hur en docent i teologi kan påstå något så trivialt.
Det har länge varit känt att livets mångfald, människan inkluderad, förklaras av successiva förändringar över generationer. Medan drivkraften bakom dessa förändringar fortfarande var okänd, fanns det utrymme att tänka sig övernaturliga agenter som t.ex. en gud eller några gudar, men sedan Charles Darwin upptäckte det naturliga urvalet, är Gud en överflödig obevisad hypotes. Det är alltså inte längre intellektuellt försvarbart att påstå att vi är skapade, eller att det har funnits någon tanke på det färdiga resultatet. 
Beträffande Johan Ungers önskemål om att föra in religionen i politiken, så förhåller jag mig mycket skeptisk. Inom politiken är argument som bottnar i trosföreställningar eller bibelord alltid oönskade, eftersom religiösa föreställningar inte bara kan legitimera positiva och önskvärda beteenden, utan även förkastliga beteenden. För en god man att begå förkastliga gärningar, krävs religion. Politiken har allt att vinna på att bygga resonemang som tar avstamp i konsekvenser istället för religiös tro. Att stjäla är olagligt eftersom någon blir bestulen, men t.ex. samkönade äktenskap är helt oproblematiskt, eftersom negativa konsekvenser saknas - här är protesterna alltid religiöst motiverade. 
Anders Hesselbom
Medlem i Humanisterna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar