Organisationen Catholic Answers (CA) svarar på frågor om den
Katolska kyrkans teologi. Eftersom kristendom i sin sämsta form kan stå i vägen
för människans vilja att ta till sig av vetenskapliga teorier såsom
evolutionsteori, är det bra att CA redogör var Katolska kyrkan står i den
frågan. CA målar upp tre grundläggande
positioner man kan besitta.
1. Arterna är skapade i sin nuvarande form, alltså det vi
kallar för skapelsetro eller kreationism. Ofta handlar skapelsetro om
föreställningar som saknar förankring i verkligheten.
2. Skapelse genom evolution - teistisk evolution - som
innebär att den evidens vi ser för vårt biologiska släktskap med livet på
jorden verkligen är korrekt, och att Gud är den kraft som övervakar och
kontrollerar skeendet.
3. Ateistisk evolution, som definieras som "utveckling
genom slumpmässiga krafter allena".
Jag själv är en stor anhängare av ett fjärde alternativ, där
vi tänker oss samma händelseförlopp som i position 2 och position 3, men
istället för gudomlig styrning eller "slumpmässiga krafter allena",
så tänker jag på Charles Darwins viktigaste vetenskapliga gärning: Evolutionens
drivkraft är det naturliga urvalet. Detta
alternativ saknar gudomlig översyn, men slumpen spelar en roll även här. Inte
som kraften som driver utvecklingen, utan som förändrare av det material på
vilket ett urval kan ske.
CA anser att frågan antagligen aldrig kommer att nå
konsensus inom Katolska kyrkan. Man nämner att Katolska kyrkan odiskutabelt
menar att Universum är skapat av Gud, men att frågan om hur detta gick till, är
mer öppen. Synen på biologisk evolution är ungefär densamma. Alltså, människan
är skapad av Gud, och om vi har utvecklats från lägre varelser, vilket vi faktiskt
har, så är det Guds verk.
Om man accepterar biologisk utveckling, så är det människans
kropp som har utvecklats, inte hans själ. Denna är ett resultat av Guds
skapande, vilket man styrker med ett citat från Pius XII (påve under 1940- och
50-talet) som säger att "the Catholic faith obliges us to hold that souls
are immediately created by God", vilket CA alltså fortfarande verkar anse vara
den aktuella hållningen. Katolska kyrkan tillåter skapelsetro och teistisk
evolution, men "inte ateistisk evolution under några omständigheter".
Jag anser att denna hållning är olycklig, men samtidigt vet
vi inte om evolution genom naturligt urval är vad man åsyftar med
"ateistisk evolution", eller om detta skulle kunna övervägas som ytterligare
ett acceptabelt alternativ. Det som talar för att evolution genom naturligt
urval är det som åsyftas med "ateistisk evolution", är just att det
naturliga urvalet är en naturlig kraft - inte en gudomlig kraft. Det som talar
mot att evolution genom naturligt urval är vad som åsyftas, är beskrivningen av
"ateistisk evolution" som något som drivs av slumpen.
Hemligheten bakom att undvika en konflikt mellan katolsk tro
och vetenskap anses ligga i att båda respektive discipliner ska hålla sig på
sin kant, vilket låter väldigt klokt. Religionen får gärna vara en konkurrent i
frågor kring "bör", medan vetenskapen ska få ha sitt monopol i frågor
om tings varande. En omformulering av mitt sista påstående, kan både
förtydligande och förvirra: För att uttala sig om tings varande, bör man angripa
ämnet vetenskapligt.
Jag tror mig se en intressekonflikt i t.ex. frågan om
evolution, eftersom evolution genom naturligt urval enligt mig är en gudafri
teori, samtidigt som Katolska kyrkan inte accepterar "ateistisk
evolution". Så om Kyrkan äger en
fråga, såsom arternas uppkomst, och vetenskapen tar över den genom att erbjuda
en naturlig förklaring, så kan det mycket väl finnas en konflikt, antingen om
var gränserna för religionens och vetenskapens domäner egentligen går, eller
rent av i frågor om tings varande, då trots allt "ateistisk" säger
något om tings varande.
Kommentarer
Skicka en kommentar