I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den åttiofjärde.
Att vädja till
konsekvenser är inte begränsat till religionens domäner, utan återfinns så
snart det finns ett genuint vurmande av den typ som utmärker religion, men inte
är begränsat till gudstro. Uttrycket av vädjan till konsekvenser tar avstamp i
vanligt önsketänkande: Man tror att något förhåller sig på ett visst sätt, för
att man vill att något ska förhålla sig på ett visst sätt. Man kan tänka sig
att man singlar slant och hoppas på att få klave. Och eftersom man hoppas på
klave, så tror man att man får klave.
Önsketänkande betraktar jag som både mänskligt och ibland
även sympatiskt, men när man vädjar till konsekvenser, så betraktar man sitt
önsketänkande som något som vore mer giltigt än just primitivt önsketänkande.
Betrakta påståendet att "livet saknar mening om Gud inte finns", som
ensamt i sig bara är ett uppgivet påstående, men förekommande i samtal om huruvida Gud finns eller som argument
för Guds existens, är typexempel på vädjan till konsekvenser. Påståendet säger
nämligen något om föreställningen om
konsekvenserna av någots varande, inte något om tings varande. Formen är densamma som vädjan till okunskap ("om inte Gud finns, varifrån kommer då
moralen", se del 14).
Vädjan till konsekvenser är alltså ett elegant exempel på
hur vurmande, såsom religiös tro, saboterar objektiviteten. Vurmandet i sig,
alltså hoppet om Guds närvaro, är egentligen inte det problematiska. Om jag, i
egenskap av icke-troende på Gud, får relatera till detta hopp, så kommer jag
direkt att tänka på min inre önskan om mina medmänniskors välmående och
välstånd. Men rent förnuftsmässigt måste jag givetvis förhålla mig till att min
förhoppning om mina medmänniskors
välmående och välstånd inte ensamt räcker som argument för att mina
medmänniskor mår bra. Om det skulle ha räckt, skulle jag kunna göra skillnad
genom att sitta hemma på kammaren och önska och be, vilket naturligtvis är en
befängd tanke för den som kan betrakta situationen nyktert (vilket inte
innefattar personer som ber till Gud).
Men igen, önsketänkande är mänskligt. Det är när man låter
önsketänkandet ligga till grund för sin förståelse för sin omvärld, som man
hamnar fel. Och om detta inte är tydligt nog när det gäller abstrakta och subtila
fenomen som potentiella gudars existens, så borde det vara mer än tydligt när
vi tittar på mer konkreta ting. Om inte annat, så har vi den empiriska metoden,
som vilar på möjligheten att utföra och upprepa experiment. Man kan helt enkelt
singla slanten och önska klave, och jämföra utfallet med att singla slanten
utan att önska klave. Skillnaden är önskans relevans för någots beskaffenhet,
och om man kommer fram till något annat än exakt 0, har man för få mätpunkter eller
någon annan brist i sitt test.
Om någon betraktar det som lite ledsamt att förhålla sig till
det faktum att Gud inte finns på riktigt, så finns alternativet att låta förnuftet
kapitulera till förmån för gudstron. Man kan även ta tjuren vid hornen och vara
ledsen över Gud faktiskt är hittepå. Vad man väljer, säger inget om Guds existens,
det säger något om viljan att förstå sin omvärld.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar