Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Religionen trivs med den intellektuella ohederligheten

Endast de personer som är beredda att lägga sin skepticism åt sidan och sälja ut sin intellektuella heder kan försvara någon form av religion. Betänk först att endast fallerade hypoteser kvalificerar som religiösa. Om man skaffar sig en föreställning som kan bekräftas som korrekt, brukar man inte kalla den föreställningen för religiös. Det är föreställningar som man varken kan släppa eller föra i bevis, som är de religiösa föreställningarna. Även religiösa människor tänker på religiösa föreställningar på det viset. En kreationist kan t.ex. kalla evolutionsteori för religion i syfte att illustrera just ett sådant vurmande. Religion kan betraktas en tro som grundar sig på föreställningen om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen.

En invändning kan vara att det finns religiösa som arbetar frivilligt med att hjälpa hemlösa - är dessa människor verkligen intellektuellt ohederliga? Ja, men inte för att de arbetar frivilligt med att hjälpa hemlösa utan för att de är religiösa. Som konstaterat, är det få religiösa föreställningar som inte kräver att man kompromissar med sin intellektuella nivå, om det ens finns några. Om vi pratar om religiösa människor som arbetar frivilligt med att hjälpa hemlösa medmänniskor, så pratar vi förmodligen om människor som kombinerat sitt kompromissande med sin godhet. Alltså, även om ritualer ingår i konceptet religion, är det de religiösa föreställningarna som är det mest konkreta problemet.

En annan invändning kan vara att en dikt inte är i grundad på fakta men att man inte är intellektuellt ohederlig för att man gillar poesi. Nej inte för att man gillar poesi, det är inte frånvaron av fakta som är problemet, det är närvaron av föreställningar som saknar fakta. Att man njuter av en dikt som handlar om en blommas skönhet, är inte ett problem. Att man njuter av en dikt som handlar om en talande fisk som styr vädret är inte heller något problem. Om någon väljer att kalla detta för religion, så har vi ett exempel på en religion som inte lider av denna intellektuella ohederlighet. Men med tanke på definitionen av ordet religion, är det en missledande benämning - man skulle lika gärna kunna kalla detta för konst. Trots detta så finns det inte något i definitionen av religion som kräver att man besitter en enda religiös föreställning, men när man försvarar fenomenet religion så försvarar man vårdandet av religiösa föreställningar, och dessa föreställningar är inte att betrakta som något fint och heligt i ett samhälle med ambitionen att vara upplyst. Trots allt, när man begår hemska gärningar mot sina medmänniskor, beror det på vanföreställningar har, inte vanföreställningar man saknar. Därför är det lite av ett samhällsansvar att hålla religionen i schack.

Och även på denna punkt får jag faktiskt medhåll från många religiösa, som menar att för mycket inflytande från religion är något negativt, och för mycket religiösa föreställningar är något negativt. Man vill varken "leva i en teokrati" eller "vara fundamentalist". Jag, som tycker att religionens inflytande ska minska ytterligare, delar åtminstone dystopisk vision med mina meningsmotståndare. Alltid något.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f