I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den
sjuttiosjunde som hanterar åberopande av mirakel.
Tänk att du som historiker försöker bilda dig en uppfattning
om en historisk händelses korrekthet, och konfronteras med uppgifter som står i
konflikt med sådant vi tror oss veta om verklighetens beskaffenhet. En
sannolikhetsbedömning säger dig att denna händelse är mycket orimlig. Det som
påstås är att den mongoliske härskaren Djingis Kahn är född av en jungfru.
Vi kan inte veta huruvida detta påstående är korrekt eller
inte, bara att det är mycket osannolikt att det är korrekt. Mycket osannolikt. Utan någon objektiv
evidens kan vi välja att ta påståendet på tro, eller avfärda påståendet som så
pass osannolikt att det förmodligen inte är korrekt. Varför skulle naturlagarna
ha satts ur spel för att ge liv åt en mongolisk härskare?
Om vi accepterar förekomsten av mirakel, måste vi göra det
för att vi godtyckligt väljer att ta
det på tro. Per definition är ett mirakel en osannolik händelse, och bevisen
för att Djingis Kahn verkligen är född av en jungfru klingar med sin frånvaro.
Den som accepterar detta som en historisk händelse endast för att han väljer
att ta det på tro, bedrar sig själv. Att betrakta något som sant för att man
vill att det ska vara sant, är just självbedrägeri. Men tänk om Djingis Kahn
verkligen är född av en jungfru, då har ju de som trodde det rätt hela tiden!
Visst är det så, men om inget tydde på jungfrufödseln, fanns
inga legitima skäl att tro på jungfrufödseln. Påpekandet att de som trodde att Kahns
mor var jungfru hade rätt, är inte på något vis ett giltigt argument för att
den bästa vägen framåt när det gäller förståelsen av omvärlden, är att tro på
det som är minst sannolikt. Detta
skapar följande paradox:
Tänk dig att den hypotetiska personen Sven tror att Jesus
Kristus är född av jungfru Maria. Sven legitimerar detta genom att hänvisa till
att han tar det på tro, och han har därför duckat för skeptikerns krav på
rimlighetsbedömning. Sven kommer sedan över odiskutabel evidens som styrker
jungfrufödseln. Detta innebär att Svens föreställning inte längre är den mest
osannolika. Är evidens helt plötsligt något som man ska ta på allvar? Är det
fortfarande relevant att inta den minst sannolika hållningen på tro?
I själva verket är det betydligt mer hedervärt att ändra
uppfattning om verklighetens beskaffenhet vartefter evidensläget ändras, än det
är att ändra sin uppfattning om evidenslägets betydelse för synen på
verklighetens beskaffenhet.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Jag vill flika in lite. Om man definierar mirakel som brott/överträdelse/upphävning/etc mot naturlagarna så är ju mirakel per definition omöjliga, eftersom att bryta mot rådande naturlagar är omöjligt. Det är ju därför dom är just naturlagar, inte sant?
SvaraRaderaDetta innebär att när en person säger sig "tro på mirakel" så menar hen i själva verket "jag tror att det är möjligt att något omöjligt kan vara möjligt". Och det är det ju inte, per definition.
Intressant är väl också varför dom som tror på en religion, på ett övernaturligt väsen som inte går att hitta bevis för, väljer att inte tro på andra religioner med samma bevisläge. Jag har frågat troende flera gånger om detta men aldrig fått något svar.
SvaraRadera