Att analysera sin strukturella makt är relevant så fort man
ska uttala sig i en könspolitisk fråga, men aldrig så intressant som när man
ska prata om kläder. Både om kläder och om frånvaron av kläder. Många minns
säkert bottennappen i svensk juridik som handlar om att fråga våldtäktsoffer om
deras klädsel eller varför inte åberopandet att kvinnors "nej" ibland
betyder "ja". Vi har kommit en bit framåt idag. Det är absolut inte
så att kvinnor är individer på samma villkor som män i det allmänna
medvetandet, men aktiv feminism bidrar till att verkliga strukturella problem
hålls synliga. Till vilken grad vill vi att kvinnor ska vara individer i samma
utsträckning som män är individer? Alltså, när är våra feministiska mål
uppnådda?
Om vi tar spjärn i ofelbarheten hos krigsguden Jahve som
instruerar oss i Andra Mosebok med handfasta regler om hur vi ska sköta vår
boskap, våra fruar och våra slavar, så tänker jag att dessa instruktioner
riktade sig till de fullvärdiga samhällsmedborgare som män trots allt är. I det
kontext som Bibeln skrevs, behövde inte många kvinnor veta vilka regler som gällde
för sina hustrur, eftersom normen var heterosexuell. Gud vände sig alltså särskilt
till män när han kontaktade Mose.
Du bör också ta seden dit du kommer. Om du är man. Många svenska
sekulära muslimer ersätter sin dishdasha med chinos och skjorta, och till viss grad
lägger kvinnor av sin hijab. Ingen klandrar den muslimska mannen som vill passa
in i sin nya kulturella kontext, och ingen ifrågasätter att kvinnorn väljer att
inte göra det. Trots allt, hur kvinnor klär sig, är ett ämne som engagerar
ganska många människor. Absolut inte bara dem från islamska länder, utan
generellt. Om inte kvinnors ensak vore samhällsmedborgarnas ensak, skulle feminismen
vara ett onödigt koncept.
Jag själv har skrivit om detta, eftersom jag reagerade på
att Gustavsvikbadet i Örebro helt plötsligt (igen) började tillåta att kvinnor badade
topless, vilket fram till nyligen inte var tillåtet. Skulle någon finna det
stötande, kan man säga till personalen som informerar kvinnan om olämpligheten.
Skulle någon finna det stötande att en man badar topless, kan inte samma
service erbjudas, då män är att betrakta som fullvärdiga individer med rätt att bestämma
över sig själva.
En anledning till att IRL (=in real life) är gamlingarnas
benämning för vad som händer när man lämnat tangentbordet, och att ungdomar
hellre använder uttrycket AFK (=away from keyboard) beror på att Internet är en
del av det verkliga livet för många ungdomar. Och när man umgås via nätet, är
det serverinnehavarens regler som gäller. Vi blir starkt uppfostrade i männens
rätt till sin personlighet, integritet och identitet, och vi får grundligt lära
oss om kvinnans sekundära bestämmanderätt. Ett färskt exempel på detta kommer
från Sakine Madon. Jag skulle gärna vilja illustrera denna text med en bild på
ett par bröst, därför ger jag er Jack Nicholson.
Kommentarer
Skicka en kommentar