På förekommen anledning.
Riskerna med rituell omskärelse, alltså religiöst eller kulturellt motiverat avlägsnande av förhuden, varierar med hur de olika riterna ser ut, men acceptansen för denna mångfacetterade sed kostar några barnaliv om året bara i västvärlden. Ibland får barnet virusinfektioner och ibland leder det till sterilitet. Även ett lyckat ingrepp innebär en onödig försämring av livskvalitén för den som utsätts, och med tanke på att ingreppet ibland görs utan bedövning, innebär det onödigt lidande för barnen.
Riskerna med rituell omskärelse, alltså religiöst eller kulturellt motiverat avlägsnande av förhuden, varierar med hur de olika riterna ser ut, men acceptansen för denna mångfacetterade sed kostar några barnaliv om året bara i västvärlden. Ibland får barnet virusinfektioner och ibland leder det till sterilitet. Även ett lyckat ingrepp innebär en onödig försämring av livskvalitén för den som utsätts, och med tanke på att ingreppet ibland görs utan bedövning, innebär det onödigt lidande för barnen.
Ett sätt att ducka för religiöst motiverade riter är att
rationalisera kring fenomenet. Man kan t.ex. påstå att det finns hygieniska
skäl bakom omskärelsen. Av bl.a. hygieniska skäl, ska man kunna dra bak
förhuden, och om förhuden är för trång opereras den under kontrollerade former
med lokalbedövning av en läkare. Detta ingrepp kan vara nog så omständigt för
en pojke i skolåldern, det kan jag personligen intyga, men det är fortfarande
ett kontrollerat ingrepp. Det finns mycket sällan verkliga medicinska skäl att
göra en full omskärelse men det förekommer också, och de negativa
konsekvenserna av detta är ofta mer begränsad eftersom att ingrepp som
genomförs av kompetenta läkare med sterila verktyg, har ett mycket lägre pris
för patienten. Frågan om hygien är alltså pseudovetenskap, men argument som verkligen
ligger bakom religiöst motiverad omskärelse är så mycket obekvämare att prata
om.
De monoteistiska religionerna har alltid haft ett mycket
spänt förhållande till sex och barnaalstring, och ett av de verkliga motiven
bakom omskärelse är att det gör onani aningen mer omständigt än vad det behöver
vara. I många kulturer tillskriver man Gud en sjuklig fixering till frågan om
onani, och sexualsystemet påstås vara dedikerat till barnaalstring. Ett uttryck
för detta är t.ex. den katolska kyrkans skencelibat som idag kostar dem
hundratals miljoner dollar i skadestånd för tusentals och åter tusentals
våldtäkter som prästerna utsatt små barn för (vilket borde bevisa för vem som
helst att katolska präster varken är ofelbara eller moraliskt överlägsna, utan
blott sexuell frustrerade primater med en vidskepelse). Ett annat uttryck är
synen på preventivmedel och abort, något som också orsakat ofattbara
kvantiteter av onödigt lidande. Det är i dessa domäner vi hittar motiven bakom
rituell omskärelse.
För oss vanliga människor skulle anklagelser om barnvåldtäkt
vara besvärande bortom ord, men bland de som betraktar sig som moraliskt
överlägsna tar man fenomenet med ro. Även förra påven, Joseph Ratzinger,
protesterade i egenskap av ledare för troskongregationen mot att en
sexualförbrytare skulle förlora sin status som präst. Det kulturella försvaret
för omskärelse är alltså inte speciellt sympatiskt.
Bland de riter som syftar till att avlägsna förhuden hittar
vi t.ex. de där förhuden bits av, vi ser riter där rabbiner suger blod från barnets
penis, och vi ser riter där barnets smärta är ett självändamål. Även här håller
man den pseudovetenskapliga flaggan högt. Bland judiska utövare förekommer
föreställningen att spädbarnets smärta på något sätt skulle bidra till
bildandet av självkännedomen. Att påstå något sådant är knappast är ett vuxet
sätt att förhålla sig till det problem man utgör. För min del råder det inga
som helst tvivel om att eventuell kränkning mot den vuxne som uppstår när denne
måste avstå att utsätta barnet för religiöst eller kulturellt motiverat
avlägsnande av förhuden, är ett långt mindre problem än att vi ser mellan
fingrarna på en avskyvärd hantering av barn och rädslan för att se nyktert på
vidriga religiösa yttringar.
Tack till John Houdi för påvisandet av Christopher Aqurettes text.
Tack till John Houdi för påvisandet av Christopher Aqurettes text.
Kommentarer
Skicka en kommentar