I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den
femtiosjätte.
Man ska vara ödmjuk
och ha ett öppet sinne.
Religioner behöver rekrytera för att inte gå under, men att
rekrytera till sin religion under det upplysta 2000-talet är inte helt enkelt.
För att dupera sina rekryter används en del hal argumentation som syftar till
att framställa sin tro som ödmjuk. Detta är ett iögonfallande osmakligt exempel
som rubriceras av författaren själv som ödmjukhetsprovet (notera insinuationen
redan i ingressen):
Är du öppensinnad?
Precis som ett litet oskyldigt barn? Det är bra! Då kommer du inte att ha några
problem att besvara, med ödmjukhet, dessa frågor:
1. Kommer det att
falla snö på juldagen i Stockholm nästa år?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
2. Existerar
intelligent liv på andra planeter i universum?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
3. Har vi bara en
existens att leva som människa?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.
Om alla dina svar är "c" så har du klarat testet. I annat fall har du misslyckats.
Vad är det egentligen som händer här? Det är alltid minst
ett knappt år till nästa års juldag, och med utgångspunkt för vad vi kan veta
idag, så kan vi inte veta huruvida det kommer att falla snö i Stockholm då. Hur
dum än formuleringen i alternativ "c" än må vara, så är det
"c" som är det bästa svaret. Av samma anledning är "c" det
bästa svaret på fråga 2. Men när det kommer till fråga 3 händer det något. När
många religioner hittades på, visste vi mycket mindre än idag, men idag är det
många som anser att hjärnan är det organ som ansvarar för vårt självmedvetande
och vår känsla av att vara ett väsen. Av den anledningen är det många som också
anser att dessa upplevelser försvinner när hjärnan slutar att fungera, efter
vår död. "Anden" och "själen" är alltså av allt att döma
inte existerande entiteter, utan upplevelserna av dessa kan förklaras av
aktiviteter i hjärnan. Samtidig är denna hjärna alldeles för begränsad för att
kunna tänka sig att vårt medvetande ska återgå till ett icke-existerande
tillstånd, trots att det var detta tillstånd vi befann oss i innan vi blev
till.
Är det något som verkligen inte är ödmjukt, snarare
arrogant, är att försöka få denna fråga till något som är lika ovetbart som en
väderprognos för en dag som ligger ett år fram, i syfte att skapa en
trovärdighet åt en befängd religion.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar