I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den
femtiofemte.
Vissa väljer att utöka argumentet som presenterades i del 19
som isolerade frågan om Guds existens, till att innefatta vilka knäppa dogmer
som helst.
Det är ingen som
egentligen tror att Gud verkligen
finns eller att Maria var oskuld, kristendomen är mera en kultur och en
filosofi än en religion. Nyhetsankaret Bill O'Reilly är inne på samma linje i en debatt där han
försvarar kristendomen genom att säga att det är en "filosofi".
Kristendomen kan inte reduceras till en
filosofi, eftersom sensmoralen i urkunden spretar åt olika håll, och
auktoriteterna som ska tolka Bibeln och bringa klarhet till den fårskock som de
troende kristna identifierar sig som, lyckas inte enas. De bråkar gärna med
varandra i offentlighetens ljus. Detta bråk kanske är den kristna världens
motsvarighet till rationella och progressiva diskussioner som syftar till att
vidareutveckla filosofin (fast med mer åsikter
och utan det rationella och det progressiva). Det går ändå bra att
betrakta sin religion som en filosofi. Att man betraktar religionen som en
filosofi, gör inte att man blir befriad från ansvar för de övernaturliga
föreställningar man har. Om du tror att Jesus föddes av en jungfru, att Gud hör
bön och (i värsta fall) att han kan svara, och dessutom har tagit dig an en
livsfilosofi, kanske baserat på något Jesus sagt i Nya Testamentet, så är ändå
dina föreställningar om att Jesus skulle vara född av en jungfru (och så
vidare) fortfarande orimliga föreställningar som av allt att döma inte kan vara
sanna. Jag anser att många som bygger en livsfilosofi av kristendomen, antar en
omodern och ganska osympatisk livsfilosofi. Jesus var före sin tid genom
bergspredikan (om den nu är korrekt återgiven, vilket jag betvivlar), men
modern moralfilosofi har kommit längre. Att Gud skulle ha gjort något bra genom
att offra sin son för våra synder, är bara befängt. Många fäder tänker både en
och två gånger innan de låter avrätta något av sina barn, och endast en religiös filosofi kan få en frisk människa
att göra något sådant.
Den före detta pastorn och numera ståuppkomikern Dan Barker gör illustrerar det galna med detta blodsoffer
genom ett genialt komiskt nummer. Han målar upp av en bild av en man i ett hus
som helt plötsligt adresserar människorna som passerar utanför på gatan. Mannen
säger att han har byggt en tortyrkammare i källaren, men att människorna inte behöver
gå ner dit. Han skickade sin son istället. Det enda mannen kräver i ersättning
för att ha blidkat sin ilska genom att tortera sin son, är evig dyrkan. Barker
avslutar sitt nummer genom att ställa frågan: Skulle du ha gått in till mannen?
De flesta borde dra öronen åt sig, men gudstroende har
utvecklat en cirkulär förklaring inför sig själva som bygger på att det som
görs av Gud måste vara gott, eftersom Gud är god. Berättelsen visar att sådant
som i vilket annat kontext som helst betraktas som galenskap, kan betraktas som
helt acceptabelt, kanske rent av som något storsint och bra, om det sker i ett
religiöst kontext. Religion förgiftar vår förmåga att tänka klart.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar