I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten
som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den fyrtiotredje.
Den som avfärdar Gud
förstår inte vetenskap.
Detta är en vädjan till de små nyanserna, det mystiska. Vetenskapen
har inte alltid vetat allt, och vetenskapen kanske inte någonsin kommer att kunna
ta reda på allt. Strängteori. Kvantfysik. Gud. De obevisade hypotesernas domän och
fingertoppskänslan för naturens mysterier.
Jag skulle snarare säga att det är önsketänkandets, vidskepelsens
och motsägelsernas bakgård. Det finns få saker som både är så befängda som
monoteistisk religion, och ändå är så betrodda. Man kan t.ex. konstatera att
föreställningen att gnomer själ strumpor från tvättmaskinen är likvärdigt
befängd, men den föreställningen ställer inte till med några större problem, eftersom
föreställningen inte har speciellt många anhängare. På Familjelivs
diskussionsforum var det faktiskt en person som skrev att en småtomtepassage
över en bilväg hade orsakat många trafikolyckor. Bilar hade bromsat sig av
vägen eller kört på de små tomtarna som skulle passera. Precis som
föreställningen att Gud finns, är denna föreställning om småtomtar osannolik.
Men igen har vi att göra med en föreställning som inte orsakar några större
problem, därför att få människor tror på föreställningen. Skulle någon på
Trafikverket driva linjen om trafikfaran med småtomtar, skulle föreställningen
antagligen leda till en del konflikter. Skulle alla på Trafikverket stå bakom
denna föreställning, skulle den kanske skapa en del felaktiga investeringar,
som t.ex. den tomtetunnel som skribenten på Familjelivs diskussionsforum
föreslog. Gudstro är så pass utbrett att det skapar den typ av felinvesteringar
som vi kan fantisera om i fallet med tomtar. Här är det redan är verklighet. En
biståndsorganisation som finansieras med skattemedel "botar" AIDS med
handpåläggning, trots att religiös healing inte alls är lika pålitligt som
evidensbaserad vård. Präster anlitas av kommuner för att ge krishjälp åt
krisdrabbade kommuninvånare, trots att präst inte är annat än en charlatan i en
skeptikers ögon - och skeptiker har samma rätt till krishjälp som alla andra.
Religiösa församlingar som t.ex. pingstkyrkan lyfter statliga finansiella
bidrag i egenskap av livsåskådningssamfund, men inget livsåskådningssamfund som
kvalificerar till detta bidrag har en naturalistisk världsbild. Vidskepelse,
mirakeltro och falska föreställningar verkar vara ett krav. Genom ett snillrikt
system av att ta ut kontanter från uttagningsmaskiner och donera dessa i form
av "kollekt" klarar Livets Ord att omsätta miljoner kronor helt
skattefritt, samtidigt som småföretag (som faktiskt gör nytta) måste redovisa i
princip varenda krona som omsätts. Statliga tjänster som inte ens är
tillgängliga för alla att köpa av staten, levererar staten kostnadsfritt åt
Svenska Kyrkan, som t.ex. möjligheten att ta ut sin medlemsavgift genom
skattsedeln. Livets Ord tillåts rekrytera medlemmar på svenska grund- och
gymnasieskolor genom en elevorganisation (Ny Generation) som - du anar det - är
beviljade bidrag från våra gemensamma medel baserat på antal medlemmar. Vi
pratar alltså om en elevorganisation som i praktiken inte lever upp till kraven
för bidragen som betalas ut, men klarar sig på att de är kristna. Många skolor
låter sig väl smaka när Svenska Kyrkan bjuder på festligheter för eleverna i
samband med skolavslutningarna. Svenska Kyrkans intresse för barn som ännu inte
utvecklat sitt kritiska tänkande är lika utstuderat som beklämmande. Och inte
minst, evidensbaserad vetenskap har i praktiken valts bort när ungjordskreationister
får ansvara för leveransen av grundskoleutbildning, såsom t.ex. Hannaskolan i
Umeå eller Plymouthbrödernas friskola, trots att vi kommit överens om att
kunskap ska bottna i vetenskap - inte religiös tro. Det råder alltså inga
tvivel om att frågan är viktig! Om Gud verkligen finns, skulle jag naturligtvis
välsigna ovanstående, men det är inte styrkt.
Guds existens är alltså inte styrkt, så orsakerna bakom tro
kan inte hämtas från den troendes skeptiska motiv. Gudstro och skepticism är
inte kompatibla, och vetenskap och religion är fundamentalt olikt varandra. Att
praktisera religion och att praktisera vetenskap är sällan snarlikt varandra,
och ofta helt motsatt varandra. Ska naturalister och troende leva i harmoni,
måste religionen skötas av de troende invånarna, inte av staten. Och religion
får inte bedrivas på bekostnad av t.ex. en vetenskapligt grundad utbildning,
såsom t.ex. Umeå Kommun gör. Unghumanisten Jessica Schedvin skriver angående detta att "i Sverige
idag kan det tyckas vara en självklarhet att staten ska vara sekulär" och
vidare att "lagar och regler ska vara neutrala och bygga på förnuft,
mänskliga rättigheter och vetenskap". Givetvis!
Religiositet kan kanske härledas till en gammal evolutionär
fördel i människans historia. Från vad vi vet idag, anser jag att det är mer
troligt än att någon av de stora religionerna skulle visa sig vara korrekta i
sina anspråk. Ett sådant anspråk inom kristendomen är "Gud finns",
ett annat är "Jesus var hans son". Med religiositeten väl på plats,
beror inte gudstron i sin tur på att någon har upptäckt Guds existens och fört
den i bevis. Det är sociala och psykologiska faktorer som spelar in. Vissa
religiösa anspråk, som att man kommer att överleva sin egen död, kan vara
tilltalande. Vad man vill tro på, kan
styra vad man faktiskt tror på. Men
vad man vill tro på, påverkar inte hur det faktiskt ligger till. Det gäller
alltså vara uppmärksam på logiska felslut och att ständigt förhålla sig
skeptisk när man söker efter verklighetens beskaffenhet. Gudstro kan vara ett
resultat av indoktrinering, från föräldrarna, från en elevorganisation, från
Svenska Kyrkan, eller från någon annan. Gudstro kan vara ett resultat av att
kommuner köper grundskoleutbildning från religiösa sekter, som helt sonika
påstår att Gud finns. Gudstro kan dock inte härledas till att Gud faktiskt
finns. Professor Peter Gärdenfors redogör för religion ur ett evolutionärt
perspektiv i sin bok "Den meningssökande människan" och det är lätt
att se varför vi utvecklats till religiösa varelser, helt utan att gudar och
demoner faktiskt behöver existera. Allt som oftast finns en naturlig
förklaring, och det gäller även denna gång.
Att acceptera en naturlig förklaring bakom gudstro, betyder
att man accepterar en förklaring som harmoniserar med naturvetenskapen i
övrigt, men att som gudstroende försöka rädda upp situationen genom att föreslå
att Gud styrde evolutionen till att ge utrymme för en tro på han själv, är att
blanda in premisser som inte behövs för att förklaringen ska fungera - det ger
bara en massa mer som dessutom måste förklaras.
Den märkliga respekthunger som troende visar upp har flera
orsaker. Bland dem som försvarar orimliga föreställningar, handlar det om att
koppla sin föreställning till en annan föreställning, som i sin tur är mer
normaliserad än den föreställning man själv besitter som blir ifrågasatt. Har
du någon gång samtalat med en person, och det framgår att personen är
kreationist? Om du då frågar honom, om han tror på berättelsen om Noaks ark,
att jorden är 6000 år gammal, eller något annat som är förknippat med religiös
fundamentalism, och han svarar "jag är kristen" eller "jag tror
på Gud", då har du sett detta trick utföras mot dig i verkligheten. Du
ställer en ja- eller nej-fråga, du får en association, uppåt i
förtroendetrappan. Att man är kristen betyder nämligen inte alls att man med
nödvändighet tror att jorden är 6000 år gammal, men folk i allmänhet
respekterar gudstro i högre utsträckning än de respekterar ungjordskreationism,
vilket ungjordskreationisten utnyttjar. Knepet borde inte fungera, för
"jag tror på Gud" är inte alls ett vettigare uttalande än "jag
tror att jorden är 6000 år gammal", ur ett intellektuellt perspektiv. Som
konstaterat kan inte gudstro härledas till att Gud finns, utan till dina
föräldrars tro, platsen du är född, din kultur, vilka föreställningar som
normaliserats, vilken indoktrinering du blir exponerad för och till hur hjärnan
fungerar. Föreställningen om den svenskkyrkliga, ickefundamentalistiska normen
är alltså användbar för alla. Kristnormativa skeptiker, de svenskkyrkliga samt
fundamentalisterna.
När troende resonerar med ateister om varför de tror på Gud
eller varför någon annan inte tror, haglar missuppfattningar och logiska
felslut. Exempelvis kan de anse sig tro för att de sympatiserar med Jesus,
eller anse att en icke-troende är icke-troende för att han föraktar Gud.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar