I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den
nittonde som syftar till att framställa kristendomen som mer intellektuell än
den egentligen är, och har bl.a. använts av apologeten Mattias Irving.
Vi tror egentligen
inte på Gud - det är mest en lek med ord.
För oss utomstående är kristendomen en uppsättning av
religiösa riter (gudstjänst, bön, bibelläsning psalmsång, påskfirande) och
dogmer som står i konflikt med den vetenskapliga uppfattningen om hur
verkligheten är beskaffad (Jesus återuppstod, hans mor var en jungfru, hans far
är en krigsgud från mellanöstern och så vidare).
Genom att hävda att ingen längre tror att Jesus var Gud son
eller att Gud över huvudet taget finns på riktigt, kan man behålla de religiösa
riterna men slippa konflikten med verkligheten. Man kan
alltså hävda att man praktiserar en religion utan att vara woo-woo, utan
pling-plong, utan pseudovetenskap och utan falska dogmer.
Visst, men eftersom negativa konsekvenser av religiositet
finns fortfarande kvar, är försvaret på sin höjd ett dåligt försök att försöka friskriva
sig från vidskepelse. Alltså, man friskriver sig från vidskepelse samtidigt som
man mycket väl fortfarande kan ha en liberal syn på t.ex. omskärelse. Både
ateister och troende kan vara en negativ samhällskraft, genom att ha acceptans visavi
religion. Argumentet är alltså bara ett intellektuellt friskrivande, inte ett
politiskt. Därför är det också ett ointressant friskrivande, eftersom få
personer bryr sig om andras personliga föreställningar, det är hur man agerar
som är intressant. Vad man säger, hur man beter sig, vad man åstadkommer ,vad
man agerar för och emot, och så vidare.
Och om man påstår för den unga generationen att Gud
verkligen finns, så agerar man som om
man vore troende, och då är inte den påstådda ateismen värd något. Alltså, om
de religiösa riterna bara är ett spel man spelar, måste detta naturligtvis
förmedlas entydigt glasklart för barnen, men det görs sällan eller aldrig. Rent
effektivt är alltså inte detta ett försvar, utan bara ett sätt att säga att man
är en ohederlig person. Argumentet utvecklas ytterligare när de övriga dogmerna man
(inte) tror på avhandlas i del 55.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar