I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den trettiofemte.
Man kan inte bedöma
religion på vad teologer säger. Detta argument är mycket smart, eftersom
det avväpnar all kritik. Jämför teologi med riktigt vetenskap. Om du som lekman
vill lära dig något om kosmologi, kan du läsa populärvetenskapliga texter av
experter som t.ex. Lawrence Krauss eller Stephen Hawking. Vill du som lekman
lära dig något om biologi, kan du läsa populärvetenskapliga texter av experter
som t.ex. Richard Dawkins eller Ken Miller. Men på denna punkt sticker teologi
ut. Om man lyssnar på teologer och sammanställer deras påståenden för att bilda
sig en uppfattning hur de betraktar sin omvärlds beskaffenhet, så har man enligt teologerna själva gjort något
felaktigt. Inom teologi finns inga talespersoner, och ingen får tala för någon
annan.
Teologer gör många tokiga påståenden om hur världen de lever
i är beskaffad. De har föreställningar om vilka oblat som är bundna till Kristus och de har förställningar om att elektricitet är en osynlig kraft som
är lika verklig eller overklig som Gud (läst i ett officiellt dokument). Men
detta ger inte en bild av vad teologer tror eller inte tror, eftersom det finns
en mångfald av föreställningar bland teologer. Alltså, det teologer tror,
generar andra teologer, och tvärt om.
Det är på detta vis som teologi skiljer sig från riktig
vetenskap. Teologer gör påståenden som om
de vore föreställningar om yttervärldens beskaffenhet, och behandlar varandras
påståenden som om det vore subjektiva
uppfattningar, som respekteras i religionsfrihetens namn.
Jag underkänner detta argument därför att subjektiva
uppfattningar bör hanteras som om de vore just subjektiva uppfattningar,
speciellt av personer med en högskoleutbildning eller en universitetsutbildning
på sitt ämne i ryggen. Speciellt när kunskaperna lämnas över till nästa
generation, är det viktigt att auktoriteterna kan stå för vad de tror på, och
även varför de tror som de tror. Det
sistnämnda skulle vara mycket viktigt om teologi vore riktig vetenskap.
Teologi är inte utan konsensus, och vetenskap står inte alltid
med en konsensus, men alla som sysslar med naturvetenskap diskuterar samma objektiva
verklighet som antas existera utanför våran fantasi, en ambition som teologin inte
riktigt lever upp till.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar