I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den tjugonionde.
Den som inte tror på
Gud har en konstig kunskapssyn.
Om man tänker sig en skala av vidskepelse, där den ena
extrema ytterkanten är lite som Familjelivs diskussionsforum på nätet där man
kan tro på lite vad som helst som t.ex. skogstroll eller småtomtar, och den
andra extrema ytterkanten är superskeptisk där man inte tror på några obevisade
hypoteser som saknar förklaringsvärde, så är den optimala platsen på denna
skala en tunn mittenfåra där småtomtar avfärdas men Gud klarar sig. Om man inte
finner sig på den tunna mittenfåran så har man en konstig kunskapssyn.
Men många kristna kan själva legitimera sin icke-tro på
andra övernaturliga väsen och fenomen just genom att åberopa att hypoteserna är
obevisade och saknar förklaringsvärde, vilket innebär att argumentet inte
håller. Klagomålen på andra människors icke-tro (som t.ex. Ulf Bjerelds gnäll
på Richard Dawkins) handlar egentligen inte om att icke-tron på Gud är dåligt
motiverad, utan om hur religion förstår människans förmåga att tänka
rationellt.
Religion gör människan irrationell och hungrig på bekräftelse
av de föreställningar hon besitter. Och det är kombinationen av
föreställningarnas orimlighet och den troendes vurmande för föreställningarna
som resulterar i denna hunger. Föreställningar som är troliga, rimliga eller
mindre viktiga för den troende, kräver inte denna bekräftelse. Det är alltså inte
kunskapssynen som är felet, det är vad religion gör med människan som är det
stora problemet.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar