I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten
som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtonde som
tar fasta på att det finns en stark önskan om att Guds existens ska vara något
ovetbart.
Fördelen med att etablera Guds existens som något ovetbart, är att
den som vill göra frågan om huruvida gudar kan finnas eller ej till en fråga
som inte vetenskapen ska besvära sig med. Anledningen till att man inte vill
att vetenskapen ska låta sig besväras av huruvida gud finns eller inte, beror
givetvis på att när vetenskapen faktiskt tog sig tid och besvärade sig i denna
fråga, blev resultatet inte vad man hade hoppats på. Inga solida argument för
att Gud ska finnas har producerats och empiriskt stöd för t.ex. bön har inte levererats.
Därför är det nu önskvärt att frågan om huruvida Gud finns eller inte, inte ska
vara en vetenskaplig fråga över huvudet taget. Om det inte är en vetenskaplig
fråga, så kan ingen säga att Gud inte finns, och om det inte är så, så blir det
mer legitimt att ta hans existens på tro.
Gudshypotesen är så
luddig att den inte är vetenskaplig. Detta är inte något större problem
eftersom det inte finns någon regel som säger att inte vetenskapsmän och
apologeter får prata. Tvärt om, inte alla apologeter håller med om att frågan
om Guds existens inte är en fråga för vetenskapen. Som visat i del 14 av denna
serie, gör William Lane Craig en stor sak av Gud från en vetenskaplig
synvinkel.
Ingen har lyckats
designa ett vettigt test av hypotesen, så ingen kommer någonsin att lyckas att
göra frågan om Guds existens. Men någon kanske lyckas formulera hypotesen?
Vi som är vetenskapliga skeptiker har allt att vinna på att ha en öppen dialog
med apologeterna. Jag gör det för den intellektuella utmaningens skull, och för
att det är kul! Jag har tydliga bilder av olika personers gudsbild, och det
enda jag behövde betala för detta var lite tid.
Kommentarer
Skicka en kommentar