Låt oss titta på vad de religiösa auktoriteterna säger om
Gud, och hur han jobbar.
När askmolnet från Eyjafjallajökull härjade som bäst och
flygresor ställdes in på löpande band, löste domprost Åke Bonnier detta genom
att be till Gud, och det fungerade! Han kom iväg i tid och han menar att
framgången var Guds verk, och är tacksam.
Ateister skulle betrakta det som ännu mer positivt om alla
som ville ta sig fram kunde göra det, men Gud är väldigt selektiv. Ni som sett debatten mellan Frank Turek och
Christpher Hitchens från 2007 vet att Turek ger Åke Bonnier rätt. Per
definition måste mirakel vara sällsynta, enligt Turek. Skulle de hända hela
tiden, skulle vi inte vara lika tacksamma mot Gud - vi skulle inte ens betrakta
dessa vanliga händelser som mirakel, allt enligt Turek.
Så, för att Åke Bonnier ska veta att han betyder mer för Gud
än andra människor, måste Gud göra livet surt för alla andra. Annars förstår
inte Åke Bonnier att Gud ställer upp.
Vid nästa vulkanutbrott, ska jag samåka med Åke Bonnier. Om
Gud finns, gör jag ett antagande om att religiösa auktoriteter har rätt i sina
anspråk om Guds moral och prioriteringar, och vem vill då vara i Guds B-lag?
Kommentarer
Skicka en kommentar