Credoakademin är en kristen folkhögskola och Mats Selander
är en av lärarna, som här går i god för Guds existens, utan att egentligen ha
någon aning om vad han pratar om. Jo, du betalar skatt för detta trams. Frågan
är alltså vilka bevis som finns för Guds existens.
Hur man besvarar denna fråga
beror i hög grad på vad man menar med att "bevisa". Det är över huvud
taget svårt att ge slutgiltiga och hundraprocentigt vattentäta bevis för
någonting. Därför talar filosofer hellre om "goda skäl". Låt oss
därför omformulera frågan: "Finns det goda skäl för att tro på Guds
existens?"
Det är en rimlig omformulering. Hade evidens funnits, hade det
varit rationellt att hålla Guds existens för sann. Att vilja hantera fråga,
legitimerar frågan varför Mats Selander inte tror på Spaghettimonstret eller
Vishnu. Därför att om argument eller evidens för eller emot Guds existens är
relevant för om man väljer att tro eller inte, så träffar det alla
övernaturliga väsen. Den som tar hänsyn till att det är mer troligt att X finns
än Y, väljer givetvis att tro på X, men kanske inte på Y. Om argument och
evidens inte är relevanta, blir det korta svaret på ursprungsfrågan: Nej, men
det spelar ingen roll - det är en personlig övertygelse som saknar rationell
grund.
Vi som arbetar med den här
webbplatsen tror att sådana skäl finns. Vi tror till och med att det finns
mycket starka skäl att tro på Guds existens. Vi vet att dessa skäl inte har
samma övertygande kraft för alla människor, men vi menar att dessa skäl gör det
rationellt berättigat att tro på Gud. Vi menar även att varje ärligt sökande
person borde anse att dessa skäl är så starka att de rättfärdigar tro på Gud.
På denna webbplats kan du fördjupa dig i dessa argument. Här följer endast en
kort sammanställning.
Om dessa argument hade funnits, skulle dessa ha
presenterats. Om denna korta sammanställning (nedan) är de bästa argumenten
eller "skälen", är det inte hederligt att påstå för någon, speciellt inte
ett barn, att gudar finns.
Kosmologiska argument
Kosmologiska argument bygger på att universums existens inte är evig eller nödvändig. Utifrån Big Bang-teorin och Termodynamikens andra huvudsats har vi starka skäl att tro att universum inte har existerat evigt bakåt i tiden. Det är även orimligt att tro att universum börjat existera ur ingenting genom ingenting. Ur ingenting kommer ingenting. Därför är det rimligt att tro att universum orsakats av något bortom universum. Kosmologiska argument kan inte bevisa alla Guds egenskaper, men de ger oss skäl att tro på en icke-fysisk (andlig), icke-rumslig, icke-tidslig (evig) och enormt mäktig första orsak till universum.
Kosmologiska argument bygger på att universums existens inte är evig eller nödvändig. Utifrån Big Bang-teorin och Termodynamikens andra huvudsats har vi starka skäl att tro att universum inte har existerat evigt bakåt i tiden. Det är även orimligt att tro att universum börjat existera ur ingenting genom ingenting. Ur ingenting kommer ingenting. Därför är det rimligt att tro att universum orsakats av något bortom universum. Kosmologiska argument kan inte bevisa alla Guds egenskaper, men de ger oss skäl att tro på en icke-fysisk (andlig), icke-rumslig, icke-tidslig (evig) och enormt mäktig första orsak till universum.
Termodynamiken beskriver egentligen inte något som har med
Gud att göra, och egentligen inte heller något som står i konflikt med en
naturalistisk (=gudalös) världsbild. Inte heller önskan om syfte säger något om
hur världen är beskaffad. Att något händer, även något tragiskt som t.ex. en
bilolycka, kan vara ett uttryck för Guds plan. Men det kan lika gärna också
vara ett uttryck av en olycksam serie av händelser. Eller ett uttryck för
jultomtens hemliga plan. När man använder ett känt argument, som det kosmologiska
argumentet är, bör man även kommentera den vedertagna kritiken mot argumentet,
som t.ex. att en orsak inte nödvändigtvis betyder att denna orsak är Gud, och
det är Guds argument som frågan gäller. Om Gud antas vara den övernaturliga
agenten i fråga, så fort man åberopar en övernaturlig agent, är det just det
som ska beläggas som svar på den ursprungliga frågan.
Designargument
Designargument pekar på förekomsten av ordning, komplexitet och information i universum och drar därav slutsatsen att en intelligens måste ligga bakom. Det finns många olika typer av designargument, eftersom det finns många olika saker och företeelser i universum som svårligen förklaras endast med hänvisning till naturlag och/eller slump.
Designargument pekar på förekomsten av ordning, komplexitet och information i universum och drar därav slutsatsen att en intelligens måste ligga bakom. Det finns många olika typer av designargument, eftersom det finns många olika saker och företeelser i universum som svårligen förklaras endast med hänvisning till naturlag och/eller slump.
Den primära kritiken mot designargumentet handlar om att
komplexitet inte med nödvändighet innebär design. Designade strukturer tenderar
att ha färre användningsområden än naturliga strukturer. Designade strukturer
tenderar att vara mindre komplicerade än naturliga strukturer. Exakt detta
argument avhandlas av professor PZ Myers i denna föreläsning (som förmodligen
är en av de roligare föreläsningarna du sett). Den subjektiva uppfattningen om
att något är "komplicerat" kan infinna sig när man tittar på
strukturer som vi vet är designade (som t.ex. en mikroprocessor) och på
strukturer vars ursprung har teorier som inte åberopar design (den mänskliga
hjärnan). Således kan inte "jag tycker detta är komplicerat" användas
som argument för att ett specifikt övernaturligt väsen har designat tinget i
fråga
Fortsättning följer här.
Kommentarer
Skicka en kommentar