lördag 13 april 2019

Några korta kommentarer om samtiden

4/4: Då och då träder det fram någon teolog som behöver peka med hela handen i frågor om hur Gud är och vad Gud tycker. Nu senast var det Catherine Keller som i sin egenskap av gudsexpert låter hälsa att Gud aldrig ingriper i den fysiska världen, vilket gör idén om Guds själva existens helt ofalsifierbar. Hur vet Keller att något som inte kan kännas, märkas, anas, mätas eller på något sätt uppfattas ändå finns? Har Gud givit sig tillkänna ens för att meddela att han finns, trots att inget tyder på det, så har han ingripit.

5/4: Emanuel Karlsten har börjat engagera sig i något av det fulaste som finns i Sverige, nämligen oberoende journalistik, vilket fick Fredrik Virtanen att reagera. "Ska du arbeta på P1 medan du tigger pengar till din hänsynslösa och mediokra journalistik?" Karlsten svarar att frågan är upp till P1. Virtanen förtydligar sin kritik (som jag tror bottnar i Karlstens skepticism mot copyrightdirektivet): "Det borde vara olämpligt för public service att ha aktivister under täcknamn journalist", vilket Karlsten besvarar så här: "Just gränsen för vad som är olämpligt att göra som journalist är kanske inte din starkaste bedömningsgren."

11/4: Präster som våldtar småbarn kan inte klandras, problemet är jämställdhet och feminism. Påven har talat!

12/4: Christopher Meakin skriver att en invändning mot att tro på övernaturliga väsen skulle vara att det inte är kompatibelt med en vetenskaplig världsbild, underförstått att vetenskaplighet bär på en önskan att förstå världen som den är, medan kristendom handlar om att trotsa det man vet till förmån för det man vurmar för. Men vi förväntas ändå anse att det är samma sak, och Meakin hänvisar till att det finns vetenskapsmän som tror på Gud. Enligt samma logik är att äta mat samma sak som att bygga hus eftersom snickare äter mat.

13/4: Stefan Löfven meddelar att han inte tänker närvara på årets politikervecka i Almedalen eftersom den bär på för mycket lobbyister och näringslivsintressen - därför är det finansminister Magdalena Andersson som får åka.

13/4: Linda Westerlund Snecker (V) säger att man inte kan se på en man om han är en våldtäktsman eller inte, vilket är helt korrekt. Därför förutsätter hon att män är våldtäktsmän, som en försiktighetsåtgärd. Resonemanget är inte helt tokigt! Att beblanda sig med människor är att riskera att beblanda sig med rånare, mördare, pedofiler och våldtäktsmän. De flesta är säkert sunda humanister, men någon av dem kommer i kontakt med, är på ett eller annat vis en vidrig människa. Hon säger att män därför måste ta sitt kollektiva ansvar. Att "ta ansvar" kan betyda precis vad som helst. För en socialdemokrat betyder det att fortsätta som tidigare - att inte avgå, för en moderat betyder det att avgå. För mig, i frågan om sexuellt våld, innebär det att inte våldta - tanken på något annat är frånstötande - och att föregå med gott exempel inför andra män. Jag är förmodligen redo att vidta ytterligare åtgärder när Snecker delger mig dem, men jag kan inte göra mer innan jag vet hur hon använder ordet "ansvar".

Som en avslutande bonus måste jag vidarebefordra Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) varning för satir. Under rubriken Desinformation skriver man: "Satir och parodi är i vanliga fall harmlösa underhållningsformer. Inom informationspåverkan kan humor dock användas som verktyg för att sprida vilseledande information och förlöjliga eller kritisera individer, narrativ eller åsikter. Humor kan även användas för att legitimera kontroversiella åsikter." Det är lätt att ironisera över MSB, men den för tiden kontroversiella åsikten att Gud inte finns och att hans följare inte är så nogräknade fick luft under vingarna genom terrororganisationen Monty Python år 1979.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar