Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Några korta kommentarer om samtiden

4/4: Då och då träder det fram någon teolog som behöver peka med hela handen i frågor om hur Gud är och vad Gud tycker. Nu senast var det Catherine Keller som i sin egenskap av gudsexpert låter hälsa att Gud aldrig ingriper i den fysiska världen, vilket gör idén om Guds själva existens helt ofalsifierbar. Hur vet Keller att något som inte kan kännas, märkas, anas, mätas eller på något sätt uppfattas ändå finns? Har Gud givit sig tillkänna ens för att meddela att han finns, trots att inget tyder på det, så har han ingripit.

5/4: Emanuel Karlsten har börjat engagera sig i något av det fulaste som finns i Sverige, nämligen oberoende journalistik, vilket fick Fredrik Virtanen att reagera. "Ska du arbeta på P1 medan du tigger pengar till din hänsynslösa och mediokra journalistik?" Karlsten svarar att frågan är upp till P1. Virtanen förtydligar sin kritik (som jag tror bottnar i Karlstens skepticism mot copyrightdirektivet): "Det borde vara olämpligt för public service att ha aktivister under täcknamn journalist", vilket Karlsten besvarar så här: "Just gränsen för vad som är olämpligt att göra som journalist är kanske inte din starkaste bedömningsgren."

11/4: Präster som våldtar småbarn kan inte klandras, problemet är jämställdhet och feminism. Påven har talat!

12/4: Christopher Meakin skriver att en invändning mot att tro på övernaturliga väsen skulle vara att det inte är kompatibelt med en vetenskaplig världsbild, underförstått att vetenskaplighet bär på en önskan att förstå världen som den är, medan kristendom handlar om att trotsa det man vet till förmån för det man vurmar för. Men vi förväntas ändå anse att det är samma sak, och Meakin hänvisar till att det finns vetenskapsmän som tror på Gud. Enligt samma logik är att äta mat samma sak som att bygga hus eftersom snickare äter mat.

13/4: Stefan Löfven meddelar att han inte tänker närvara på årets politikervecka i Almedalen eftersom den bär på för mycket lobbyister och näringslivsintressen - därför är det finansminister Magdalena Andersson som får åka.

13/4: Linda Westerlund Snecker (V) säger att man inte kan se på en man om han är en våldtäktsman eller inte, vilket är helt korrekt. Därför förutsätter hon att män är våldtäktsmän, som en försiktighetsåtgärd. Resonemanget är inte helt tokigt! Att beblanda sig med människor är att riskera att beblanda sig med rånare, mördare, pedofiler och våldtäktsmän. De flesta är säkert sunda humanister, men någon av dem kommer i kontakt med, är på ett eller annat vis en vidrig människa. Hon säger att män därför måste ta sitt kollektiva ansvar. Att "ta ansvar" kan betyda precis vad som helst. För en socialdemokrat betyder det att fortsätta som tidigare - att inte avgå, för en moderat betyder det att avgå. För mig, i frågan om sexuellt våld, innebär det att inte våldta - tanken på något annat är frånstötande - och att föregå med gott exempel inför andra män. Jag är förmodligen redo att vidta ytterligare åtgärder när Snecker delger mig dem, men jag kan inte göra mer innan jag vet hur hon använder ordet "ansvar".

Som en avslutande bonus måste jag vidarebefordra Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) varning för satir. Under rubriken Desinformation skriver man: "Satir och parodi är i vanliga fall harmlösa underhållningsformer. Inom informationspåverkan kan humor dock användas som verktyg för att sprida vilseledande information och förlöjliga eller kritisera individer, narrativ eller åsikter. Humor kan även användas för att legitimera kontroversiella åsikter." Det är lätt att ironisera över MSB, men den för tiden kontroversiella åsikten att Gud inte finns och att hans följare inte är så nogräknade fick luft under vingarna genom terrororganisationen Monty Python år 1979.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar