Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Samhället behöver mindre religion

Andreas Ekström skriver om religion i Sydsvenskan, 13/8. Han konstaterar att de som ser religion som en positiv kraft, vill ge den kraften mer inflytande. Men religion är ett problem och religiositet är ett tillkortakommande. Vissa drar nytta av religionen, andra är förblindade av dess självbeskrivning och löften, så inte alla ogillar religion. Men religion är fortfarande något negativt, både som alternativ moralfilosofi, som alternativ historia och som alternativ vetenskap. Bibeln bär inte på någon gudomlig moral, den ger inte en konsistent beskrivning av Jesu liv och fladdermusen är inte en fågel (3 Mos 11:13). Ändå lobbas det hårt för att låta religiösa auktoriteter få inflytande över politiken. Ekström exemplifierar med en text av bl.a. Antje Jackelén.

Och så är det något med teologer. De verkar vara religiösa i betydligt större utsträckning än folk i allmänhet, och inte minst, dumdristigt villiga att försvara religion. Det är nästan så att man ser Bagdad Bob framför sig. Joel Halldorf ger replik 15/8, och han bjuder på skåpmaten som värmt hyllorna allra längst: Ingen religion är också en religion ("jag [skulle] kunna räkna upp mycket sekulärt våld och be Ekström ta ansvar för det"), vi kan inte veta ("människan är Guds avbild, vilket inte går att bevisa") och alla är irrationella ("Ekström kan varken bevisa att det finns ett unikt människovärde eller att mänskliga rättigheter existerar"). Vem kunde ana?

Hur vacker skrud man än klär fenomenet religion i, konkurrerar religion fortfarande med förnuftet. Vetenskap är bättre, filosofi är bättre, och så vidare. Det vi kallar för religion beskrivs mer korrekt av Christopher Hitchens än av Joel Halldorf, och s.k. religiösa upplevelser går alldeles utmärkt att uppleva frikopplat från religion, t.ex. genom att lyssna på musik. I ett modernt kunskapssamhälle är religionen en kvarleva från mindre civiliserade tider.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar