onsdag 10 augusti 2016

"Svensk skoldebatt sammanfattad i ett klipp"

Idag skrev Isak Skogstad något mycket träffande på Twitter. Han skrev:
Svensk skoldebatt sammanfattad i ett klipp.
Och så infogade han ett klipp från en debatt om skolan, där bl.a. Per Kornhall deltog. Klippet visar en reklamare, Tomas Mazetti, som redogör för sina åsikter om skolan. Mazetti är väldigt oinitierad och okunnig, och det han säger kan avfärdas som trams av vem som helst. Men det han som lekman säger om skolan, går hem hos lekmän, och, precis som Isak Skogstad menar, säger väldigt mycket om skoldebatten i Sverige.

PISA mäter hur olika länders 15-åringar presterar inom matematik, naturvetenskap, läsförståelse och problemlösningar. Svenska elever har presterat sämre i de senaste mätningarna, vilket enligt ett brett konsensus hos lekmän, betyder att mätningarna blivit mindre relevanta. Mazetti uttrycker t.ex. irritation över att skolan undervisar i tidigare nämnda ämnen, och inte i att må bra och att vara kreativ. Som om det ena måste stå emot det andra. Det finns faktiskt elever som mår bra och är kreativa i länder med ett väl fungerande utbildningsväsen, som t.ex. Finland. Det är helt enkelt två olika frågor.

Det är inte helt utan att jag kommer att tänka på när Miss USA-kandidaterna fick frågan om de tycker att skolelever ska få lära sig om evolution under sin utbildning. Eller så är Tomas Mazettis resonemang kanske mer likt det som framkommer i parodin, eftersom han trots allt pratade om matematik.


Det börjar onekligen att bli svårt att skilja parodin från verkligheten - Poes lag.

1 kommentar:

  1. "Som om det ena måste stå emot det andra."

    Bra - och tillräcklig - sammanfattning av sammanfattningen. Bara idioter (som t.ex. terrorister) mår bra och är kreativa utan baskunskaper; skolan borde vara bäst på att ge sådana.

    SvaraRadera