Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Den goda generaliseringen

Generaliseringarna som accepteras eller uppmuntras i dagens samhällsdebatt, återfinns i en snårig labyrint , som är full av gränder där snarlika generaliseringar upplevs som extremt problematiska. De viktigaste parametrarna kan tyckas vara vem som angriper och vem som angrips, men egentligen handlar det om vilken grupp som angriparen och den angripne anses tillhöra, och vilken status gruppen anses ha.

Det finns ett klassiskt fall där en vuxen kvinna skriver på twitter "fan vad jag hatar 8-åriga pojkar", vilket kan applåderas om man tänker sig en maktanalys där pojken tillhör den förtryckande gruppen män, och skribenten tillhör den förtryckta gruppen kvinnor. Kommentaren i fråga, rör en händelse av barn som begår övergrepp på varandra, vilket givetvis är ett problem som förtjänar uppmärksamhet, och om en publicering ligger på rätt sida om vad som är effektsökeri kontra ett väl uppmärksammat samhällsproblem, så ser jag inga problem med formuleringen. När metadebatten om ordval tar mer plats än sakfrågan, kan man ha hamnat på fel sida.

Män misshandlar. Man kan skapa irritation över kommentaren att "inte alla män misshandlar". Väldigt få män misshandlar, men det finns en genuin risk att drabbas av våld, och den ökar om man är man eller är kvinna och umgås med unga män, avsides, om droger finns inblandat. Men är påpekandet "inte alla män" relevant? Igen, väldigt få män misshandlar, men det viktiga här är vad som definierar gruppen. Som man kan man inte minska risken för att medmänniskor utsätts för våld, genom att lämna gruppen män. Det man kan göra är t.ex. att föregå med gott exempel och inte själv begå några våldsbrott. Inte alla män. Generaliseringen "män misshandlar" är korrekt när man tittar på gärningsmän (de är män) men inte när man tittar på gruppen som anklagas (nästan inga män begår våldsbrott - speciellt inte äldre män).

Kristna misshandlar sina barn. Hur lämpligt är det att påpeka att "inte alla kristna misshandlar"? Det kan skapa irritation, men inte fullt så mycket, trots att det bara är marginellt enklare att lämna gruppen kristna än gruppen män. Men redan kan vi skapa irritation åt andra hållet - genom att undvika att nämna att inte alla kristna misshandlar sina barn. Generaliseringen är felaktig, men skulle kunna göras mer korrekt genom att säga t.ex. att kristna är mer benägna än humanister att misshandla sina barn.

Bilister kör ihjäl cyklister. Detta gäller inte alla bilister, vilket gärna får påpekas. Gruppen bilister är extremt lätt att lämna, det är bara att ringa taxi. Eller ta cykeln. Gruppen definieras av ett beteende som man antas bemästra och ha kontroll över. Generaliseringen är korrekt - det är bilkörandet som skapar problem.

Romer snattar. Generaliseringen är givetvis inte korrekt, men skulle åtminstone i teorin kunna göras korrekt genom att man ställer en grupp mot en annan. Om så, skulle förtydligandet "inte alla romer" vara extremt välkomnat. Det är i princip lika svårt att lämna gruppen romer som det är att lämna gruppen män.

Nyckeln till att förstå vad som pågår, heter maktanalys. Den som har en förkastlig debattmetod, kan placera den som ska kritiseras i en grupp som betraktas som högre placerad i en tänkt rangordning. Gruppindelningen är godtycklig och syftar till att gagna den som angriper, och rangordningen är godtycklig och varierar från analys till analys.

Tänk t.ex. på påståendet att det är farligt att möta mörkhyade män i en gränd. Sanningshalten är inte relevant, eftersom generaliseringen är så dum som den är. Men om man istället säger att det är farligt att möta vita män, så blir färre personer irriterade, trots att generaliseringen fortfarande är korkad. Nu går skiljelinjen vid hudfärg istället för vid kön, vilket fortfarande är bortom kontroll för individen. Men inte bara hudfärg och kön är bortom kontroll för individen, även den tänkta strukturen.

En person som aldrig någonsin fått åtnjuta några fördelar, kan vara en del av en grupp som tillskrivs en hög position enligt maktanalysen. Analysen är viktig för den som angriper, eftersom angreppen blir mer komplicerade att genomföra utan att man placerar motståndaren högre, och måste vara mer sakliga om inte generaliseringen får göras. Men för läsaren är generaliseringen ointressant, speciellt när den är så extremt grov att den alltid slår fel. Att prata om mörkhyade är marginellt mer specifikt än att prata om homo sapiens, och att prata om män är marginellt mer specifikt än att prata om mörkhyade. Ett angrepp som bärs upp av generaliseringar som är så extremt grova slår garanterat alltid fel, syftar till att gagna skribenten och andra som också vill generalisera.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar