För ganska många år sedan diskuterade jag på Credoakademins
webbsida med en person som envisades med att deklarera vissa mänskliga
egenskaper och attribut som omöjliga att
förklara utan Gud, som t.ex. vårt självmedvetande och vår moraluppfattning,
i syfte att etablera Guds roll i skapelsen såsom vi känner den. Som svar presenterade
jag konceptet med God of the gaps,
vilket innebär att man använder sin bristande förståelse för att ge plats åt
Gud. Problemet med att använda sin okunskap för att ge plats åt Gud, är att mer
kunskap ger mindre plats åt Gud. Konsekvensen blir att en konflikt uppstår
mellan vurmandet för sin Gud och viljan att ta in ny kunskap. Jag fick svar på
tal. Min meningsmotståndare anklagade istället mig för att vara anhängare av Science of the gaps. Han menade att
felet med mig är att jag hanterar min bristande kunskap genom att söka svar i
vetenskapen. Detta är inte nödvändigtvis något dåligt, eftersom vi brukar
kategorisera de bästa metoderna att
skaffa kunskap för vetenskapliga. På sätt och vis har min meningsmotståndare
rätt, eftersom när jag väl läser om ett ämne, så gillar jag tanken på att det
jag läser är t.ex. nya rön, moderna hypoteser eller teorier, rådande konsensus
eller någon välargumenterad konkurerande teori. Handen på hjärtat så blir det
en hel del Wife of the gaps för min
del - när jag inte fattar så frågar jag min fru, men grundtanken är densamma.
Men Science of the gaps är absolut
inte något som är alltigenom positivt.
När vetenskapliga skeptiker kritiserar att man vänder sig
till vetenskapen, väljer de att använda ordet scientism istället för Science
of the gaps, kanske till viss del för att man verkligen vill ha en distinkt
gräns mellan när det är bra att undersöka ting vetenskapligt, och när det inte
är bra att undersöka ting vetenskapligt. Skeptikerns stora bekymmer är kopplingen
mellan "är" och "bör", eftersom detta gör oss skyldiga till
en hejdundrande massa brott mot mänskligheten. Kopplingen mellan "är"
och "bör" kan ta sig uttryck som handlar att kunskapen om hur man skapar en atombomb, på något vis skulle
säga något om huruvida man ska släppa en
atombomb. Det saknas en sats här emellan, och den är inte vetenskaplig. Den
satsen skulle kunna vara något i stil med att "det är dumt att släppa en
atombomb därför att...", och det i sin tur säger något om huruvida man ska
släppa en atombomb. Kopplingen är alltså extremt problematisk, och
filosofen/hjärnforskaren Sam Harris har blivit hårt kritiserad för sin teori om
moralens landskap, inte så mycket för
att Harris hävdar att man rent vetenskapligt kan förhålla sig till vilket
agerande som leder till mer eller mindre misär, eller mer eller mindre
njutning, utan för att han hävdar att denna kunskap säger något om hur man
"bör" agera. Samtidigt lever sjukvården på ett undantag, eftersom man
där tillåter sig att låta konsekvenser av tings varande, vara direkt avgörande
för hur man bör agera. X botar Y, alltså ordineras X mot Y. Det ligger i åtagandets
natur.
Om vi tillåter oss att bortse från det undantag som sjukvården
utgör, så går det faktiskt en skiljelinje mellan föreningen Vetenskap och
Folkbildning (VoF) och Humanisterna i vad som återstår. Vetenskapliga skeptiker utgör en förkrossande majoritet av VoF's
sympatisörer, men inte alla är vetenskapliga skeptiker på sin fritid. Och det
har sina förklarliga skäl! En uppsättning av kriterier som man använder i t.ex.
arbetet som forskare eller som bedömningskriterier när man läser om andras
forskning, bidrar med precision i uppfattningen av ämnet som avhandlas. Bättre
metoder leder till en mer korrekt förståelse, fler grundlösa antaganden,
förutfattade meningar, vurmande för olika slutsatser, falska orsakssamband, och
så vidare, kan rent av leda till en mindre korrekt förståelse av ämnet. Det är
dessa kriterier som gör att vi fnyser åt chemtrailskonspirationen, homeopati,
astrologi och annan pseudovetenskap.
Genom att lägga sin skepticism på hyllan efter jobbet,
slipper man att göra den vetenskapliga skepticismen till en livsstil, och
minskar då risken att vara en scientist
(där scientist inte är engelska för
vetenskapsman, utan en anhängare av scientismen).
Och här tycker jag mig se en viktig skiljelinje mellan VoF och Humanisterna,
med sedvanliga reservationer då jag är väl medveten om att det finns invändningar
som jag återkommer till: Även om både VoF och Humanisterna är vetenskapliga
skeptiker, så är skepticismen inom VoF professionell till sin natur.
Skepticismen säger något om hur man ska förhålla sig till frågor som är typiska
för olika traditionella vetenskapliga discipliner. Och även om många av VoF's
medlemmar även har skepticism som hobby, finns det inget krav, formellt eller
informellt, på att man ska vara skeptisk till anspråk som görs utanför
traditionella vetenskapliga discipliner. Detta får följden att VoF inte finner
något intresse att påstå att ett politiskt parti är bättre eller sämre än någon
annan, eller att någon religion eller livsåskådning är bättre än någon annan.
Visst är ateismen utbredd, men ingen lyfter på ögonbrynen för att en annan
föreningsmedlem tror på Gud, trots att deismen är, om inte död, så åtminstone både
naiv och grundlös (för att inte tala om teismen).
Inom Humanisterna är det däremot inte det minsta konstigt
att man låter den vetenskapliga skepticismen vara en del av livsåskådningen.
Och det är här jag vet att det finns många olika sätt att se på frågan om
huruvida Humanisterna är ett livsåskådningsförbund, eller inte. Jag gör det
eftersom Humanisterna passar in på vad jag föreställer mig att ett
livsåskådningsförbund är. Även Humanisterna saknar politisk hemvist, men har
tydliga politiska meningsmotståndare i t.ex. Kristdemokraterna och
Sverigedemokraterna. Och eftersom Humanisterna är mer av ett
livsåskådningsförbund än VoF, är det mindre konstigt att Humanisterna har
politiska motståndare än att VoF har det. Ett korrekt påstående är lika korrekt
när det yttras av Richard Dawkins som det är när det yttras av Vladimir Putin,
och det spelar ingen roll huruvida man är medlem i VoF eller Humanisterna
(eller båda), man kan helt oavsett se Putin som en protektionistisk homofob som
kan ha rätt och fel i olika uppfattningar, men det är lättare att ta spjärn i
Humanisternas idéprogram än VoF's syftesbeskrivning när polariserar mot t.ex.
homofobi, vilket inte är det minsta besvärande för VoF, då "är"
sällan följer till "bör".
Ett viktigt argument för ungjordskreationister är att
"evolutionsteorin är omoralisk", och detta handlar definitivt om en
felaktig sammanblandning av "är" och "bör". Givetvis finns
det i princip alltid fler fel i ekvationen när man har att göra med
ungjordskreationister, man kan t.ex. höra att evolution innebär den starkastes
överlevnad, och så vidare. Men kopplingen mellan den vetenskapliga förklaringen
bakom arternas uppkomst och socialdarwinismen är helt klart en sammanblandning
av "är" och "bör", som kan ta sig uttryck i föreställningen
"evolutionister bara bryr sig om samhällets starkaste medlemmar". I
själva verket bär inte insikten om nackdelen för den sämre anpassade individen,
på någon påbjuden åsikt om varken den sämre eller bättre anpassade individen. Och
det biologiska släktträdets varande bär på väldigt lite information om vad vi
ska tycka i olika frågor eller agera i olika situationer.
Även om man hanterar kopplingen mellan "är" och
"bör", kan man fortfarande göra sig skyldig till scientism om man
applicerar sin skepticism utanför jobbet, eller bortom frågor som går att reda
ut med någon vettig metod, såsom t.ex. Guds existens. Gudstro är mer sällsynt
bland VoF's medlemmar än i samhället i stort, då VoF's medlemmar tenderar att
vara vetenskapliga skeptiker. Och gudstro är ännu mer sällsynt bland
Humanisternas medlemmar än VoF's medlemmar, då Humanisternas medlemmar tenderar
att betrakta den vetenskapliga skepticismen som en tillgång även efter kl.
17:00. Man kan tillåta sig att betrakta Gud som en dåligt formulerad, extremt
seglivad och helt grundlös hypotes, som inte behöver försanthållas. Man behöver
inte lägga skepticismen på hyllan, att bära med sig skepticismen är snarare en
fördel.
Riktigt förargligt blir det när man försöker kombinera
gudstro med sin skepticism. Denna ambition tvingar in skeptikern i
rationaliseringens träskmarker. Argument som skeptikern snabbt skulle avvisat,
eller rent av hånskratta åt, förvandlas till gudstrons livlinor. Upplevelser
som pekar på Gud får särstatus, acceptansen för abstrakta koncept såsom
naturliga tal används för att försvara Gud, och paralleller mellan Gud och
litterära karaktärer konstrueras för att försvara en gudstro som sträcker sig
bortom föreställningen om Gud som en litterär karaktär. Men är det verkligen
bättre att ha en korrekt föreställning än en inkorrekt? Om detta inte är
viktigt, kan man gott och väl släppa sin skepticism när man går hem från jobbet,
och kanske vara lite av en hobbyvetenskapsman över en humlemättad hipsteröl på
kvällen. I samma ögonblick som fördelarna med en korrekt världsbild väger
tyngre, har man kvalificerat som ateist.
Kommentarer
Skicka en kommentar