Ni som läser Nerikes Allehanda fick er dagliga dos av
religiöst mumbo jumbo imorse, när kontraktsprosten och tillika örebroaren Lars
B Stenström argumenterade för kristendomens närvaro i samhället. De centrala
punkterna som Stenström lägger fram, är att religion inte förtrycker samhället,
att önskemålet om att minska religiös påverkan på samhället är dåligt önskemål,
och att kyrkans män kan bistå i viktiga samhällsfunktioner. Kyrkan har så
mycket mer att tillföra än religion. Och med hänvisning till
skapelseberättelsen (som om den vore en korrekt historisk återgivning) försöker
Stenström visa att kyrkan sätter människan i centrum och att det är dumt att
låsa in denna tradition i en garderob.
I beg to differ.
Kyrkan har samma möjlighet som alla andra att höras i den
offentliga debatten, och Svenska Kyrkan har bättre förutsättningar än de
flesta. Eftersom vi vant oss med deras närvaro i samhället, släpper vi in dem
på fler platser än vad som egentligen är lämpligt att släppa in en
intresseorganisation, och faktiskt på fler platser än vad som är lämpligt i ett
land som ska föreställa att vara sekulärt. Lars B Stenström nämner
katastrofhjälp som ett exempel på där kyrkan förekommer, och hänvisar även till
den samlade erfarenheten som finns i kyrkan. Här gäller det att förstå att
vetenskapen alltid kommer att ha ett enormt försprång över religionen, genom
hur metodiskt och effektivt man samlar in kunskap, utvärderar metoder och kunskapsmässigt
står på varandras axlar. En riktig psykolog är mer användbar i en krissituation
än en präst, främst genom en mer gedigen utbildning. Om krisoffret är ateist,
är det lättare att lita på insatsgivarens religiösa neutralitet, om denne är
psykolog istället för präst. Tvärt emot vad Stenström insinuerar, har inte
kyrkan eller den religiösa sfären alltid tagit emot ny kunskap med öppna armar.
Religion behöver inte alls tillhöra den privata sfären.
Precis på samma sätt som politiskt motiverade åsikter kan manifesteras genom
bl.a. debattartiklar, kan även religiöst motiverade åsikter nå ut, vilket
Stenström visar med sin artikel. Det blir problematiskt först när man ska
rekrytera till sin religion, och opererar på barn. Alla huvuden är inte formade
att acceptera kristendomens anspråk, vilket präster har absolut sämst lyhördhet
för. Att avkräva en trosbekännelse från ett barn som inte tror, är ett
övergrepp, en inkvisition. Därför ska institutionell rekrytering till religion,
inte operera på andras barn. Om religiös indoktrinering är nödvändig, ska den
utföras av barnets föräldrar, som trots allt har bäst fingertoppskänsla för
sina barn.
För det som utmärker religiös tro, är inte alls något
positivt. De eventuella positiva sidorna med religion, är inte unika för
religion, och det som är önskvärt i samhället är inte obefintligt utanför den
religiösa sfären. Man skulle kunna säga att jag gillar jazz, inte för att jag
gillar musiken, utan för att en gitarrist skänker pengar till välgörenhet. Även
Stenström förstår att det egentligen inte är jazzen som är det positiva här.
Men jämförelsen haltar, för jazz saknar de problem som verkligen är exklusiva
för religion. Religion kan skena ohämmat, därför att religion saknar
verklighetskontakt. Det som verkligen är unikt för de olika religiösa
föreställningarna, är deras vidskepelser, deras tro på det övernaturliga, samt
deras bristande kvalitetskontroll.
Detta tar sig främst i uttryck genom att religion aldrig
förväntas leverera något som kan kvalitetssäkras. När goda saker inträffar, är
Gud god, när dåliga saker inträffar, är inte Gud ond, utan då förklaras det
inträffade på något annat vis. Gud har alltså immunitet. Och inte förrän efter
vår död kommer vi till himlen eller helvetet. Det är detta, som är unikt för
religion, och det är detta oönskade sätt att tänka, som gör kyrkan unik.
Edit: Debatten fortsätter här.
Edit: Debatten fortsätter här.
Kommentarer
Skicka en kommentar