tag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post2958619296859372248..comments2023-06-13T16:17:25.863+02:00Comments on Anders Hesselbom: Det svåraste ordet är "ateist"Anders Hesselbomhttp://www.blogger.com/profile/15878921412961747514noreply@blogger.comBlogger59125tag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-30160386722692963792016-10-16T19:59:35.962+02:002016-10-16T19:59:35.962+02:00Ytterligare ett svar till Grenholm: https://www.fa...Ytterligare ett svar till Grenholm: https://www.facebook.com/notes/johan-karlsson/den-blinda-apologeten-ii/942905319174416l_johan_khttps://www.blogger.com/profile/15467379458813206767noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-5048281072713849232016-10-05T10:56:37.427+02:002016-10-05T10:56:37.427+02:00Zelma
Stina ska ta reda så mycket som möjligt om F...Zelma<br />Stina ska ta reda så mycket som möjligt om Filip om det blir henne han väljer. Han har egenheter som är lite illavarslande, Legobyggande som hobby t ex är märkligt. Filip ger sänder ut (svaga) autismvibrationer, sådant brukar gå i arv, främst till söner. <br />Stina är lite som kommen från en annan planet (frikyrka i Småland) och tycks inte veta någonting om det verkliga livet. Hoppas hon har några vettiga rådgivare.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-86950287041291746582016-10-05T05:06:27.719+02:002016-10-05T05:06:27.719+02:00Lokatt
Man bara måste tycka om Stina, det går inte...Lokatt<br />Man bara måste tycka om Stina, det går inte att låta bli. Försöker Filip inte få henne är han rökt!<br /><br />Den långa kvinnan bör hålla fingrarna borta från diakonen, hon är inte kapabel att dejta.Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-73116440480980868652016-10-05T05:00:19.798+02:002016-10-05T05:00:19.798+02:00Lokatt
Det kanske var en banan! Eva fick feeling o...Lokatt<br />Det kanske var en banan! Eva fick feeling och ville busa lite med Adam och frågade: 'Vill apan ha en banan?' och skalade den och räckte honom den. Sedan när Gud höll räfst skyllde hon på ormen som inte hade med saken att göra men som alltsedan dess haft oförtjänt dåligt rykte. Och Eva kanske egentligen hette Lucy :-)Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-82177111995361348682016-10-05T00:12:57.578+02:002016-10-05T00:12:57.578+02:00Zelma
Du syftar på den långa stora kvinnan? Hon va...Zelma<br />Du syftar på den långa stora kvinnan? Hon var ju förfärlig mot diakonen, så där får man inte bära sig åt! Han såg ut att vilja krypa ur skinnet. <br />Hm, kanske var hennes otrevliga stil redigerad, förutbestämd? För om publiken inte blir upprörd och indignerad blir det inte "bra teve".<br /><br />Stina verkar så rar, och sårbar, "Jag tycker ju om honom"...om märklige Filip.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-70308429304644279332016-10-04T23:04:01.914+02:002016-10-04T23:04:01.914+02:00Lokatt
Alltså, hur långt har det gått, hur allvarl...Lokatt<br />Alltså, hur långt har det gått, hur allvarligt är det med människor som låter sig medverka i ett sånt program? Alltsammans är ju ytterst pinsamt. Anledningen är säkert att de får bra betalt. Men jag hoppas diakonen inte dejtar den där senaste kvinnan mer. Ett fult knep att genom manipulation försöka få honom ur balans. Själv ansåg hon sig tydligen inte behöva ge honom några 'godbitar' ur sin egen påse med personlighetsdrag. Han var gentleman nog att inte påpeka det för henne. Men Stina rules!Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-32129921466543396192016-10-04T11:29:15.954+02:002016-10-04T11:29:15.954+02:00Jag såg filmen "Timbuktu". En märklig oc...Jag såg filmen "Timbuktu". En märklig och mycket vacker film (hur kan man leva i nästan bara sand?). <br />Men jag fattade inte riktigt vad som var fiktion och vad som var dokumentärt. Det framgick rätt tydligt att islam beskriver livet som ett nödvändigt men kortvarigt ont, en sorts skräptambur där man vistas en stund innan det verkliga livet, det eviga och underbara efter döden infinner sig.<br />Allt förbjuds av de invaderande islamisterna som ibland skildras så löjliga (kan inte köra bil, får inte igång den skrangliga moppen..) att man får skratta.<br />Kvinnorna beordras att ha strumpor (!) i hettan och fotboll förbjuds, själva bollen alltså. Scenen med pojkarna som sparkar fotboll utan boll är väl redan en klassiker.<br />Se den!Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-91771148989706178402016-10-04T11:11:09.967+02:002016-10-04T11:11:09.967+02:00Ikväll blir det spännande igen! (Tro hopp och Kärl...Ikväll blir det spännande igen! (Tro hopp och Kärlek).<br />Jag tror att tre av de här gudsmänniskorna tillhör kategori II, alltså den som vet att alltihop är gallimatias men jobbar på ändå därför att deras position ger så mycket.<br />Kanske har jag missat något, men är det inte märkligt lite religion i inslagen? Kristina höll en sorts predikan i kyrkan för sina kavaljerer, men var det överhuvudtaget någon Gud inblandad i den?<br /><br />Undantaget är Filip som säkert tillhör kategori I (=tror verkligen) av personliga skäl som inte är smickrande.<br />Fast, diakonen... det vete fasen. En hal ål, liksom, svår att greppa.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-85333600227895919432016-10-04T10:58:22.944+02:002016-10-04T10:58:22.944+02:00Zelma
Apropå äpplen, Evas förbjudna frukt i Edens ...Zelma<br />Apropå äpplen, Evas förbjudna frukt i Edens lustgård benämns tydligen ursprungligen "en frukt". Eftersom den där lustgården aldrig har existerat så kan man väl tänka sig att frukten "var" ett äpple, och inte så konstigt exotiskt (förr) för västerlänningar som ska svälja skrönan. Jag tror för min del att det gällde ett fikon, delvis med tanke på de skylande bladen/löven.<br />En struntsak förstås. Men kan du inte kolla med din kontakt hur det var med det där? Nånting borde han väl ändå orka svara på.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-14682288677457316742016-10-02T15:56:21.333+02:002016-10-02T15:56:21.333+02:00Lokatt
Om fastslående jämfört med att vederbörande...Lokatt<br />Om fastslående jämfört med att vederbörande tycker är att 'märka ord', tja då blir det svårt att debattera sakfrågan.<br /><br />Nej, jag menade han som slängde äpplena och åt upp skalen såklart. Ett tramsande utan like och som sagt, den som vill äta konserveringsmedel kan handla pektinet i affären, det är vad skalen innehåller. Syftet var ju att han skulle konservera sin kropp och få ett längre liv. Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-15048972851915250952016-10-02T11:00:53.284+02:002016-10-02T11:00:53.284+02:00Zelma
Allvarligt talat, jag förstår inte hur du me...Zelma<br />Allvarligt talat, jag förstår inte hur du menar med att märka ord. Min uppfattning är min, och bör inte vara svår att förstå. <br /><br />Men naturligtvis ändrar jag uppfattning i samma sekund som Jesus hälsar på i mitt enkla tjäll. In real life alltså, inte i önskedrömmar och fantasier såklart. Inte heller under narkos eller efter tre veckors svält, men det behövde jag väl inte skriva.<br />- När han kommer ska jag bjuda honom på vatten. Göra om det till Beaujolais får han göra själv!<br />Beträffande den vattentuggande bekanten, jag antar att syftar på honom med "trams" så är väl den snurrigheten helt i paritet med att tro på andar och heliga män.. Nej, faktiskt vettigare. Att inte ha för bråttom med att svälja ner mat och dryck kan kanske skona hälsan, Den idén är faktiskt inte helt spritt språngande galen ;-)Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-50682201116913473112016-10-01T22:31:27.448+02:002016-10-01T22:31:27.448+02:00Lokatt 1 oktober 11:45
"...den som tror på en...Lokatt 1 oktober 11:45<br />"...den som tror på en gudom inte är kritiskt tänkande, jag tycker så, absolut"<br /><br />Det gläder mig att du gjort ett litet framsteg jämfört med hur du uttalar dig 30 september 10:41:<br /><br />"Än så länge är en relativt liten grupp på jorden kritiskt tänkande."<br /><br />Du går i alla fall från att fastslå till att tycka, det är bra.<br />När det gäller din variant av kritiskt tänkande verkar det uteslutande handla om vilka som tror och inte tror på gudomar och annat. Är inte kritiskt tänkande användbart annars? Du kan väl ge några bra exempel på andra sammanhang då du använder kritiskt tänkande. Dessutom, när det gäller gudomars existens måste det mest korrekta svaret vara just att vi inte vet. <br />Som du beskriver förhållandet mellan kritiskt tänkande/icke-kritiskt tänkande och de (svepande)antal du nämner, måste det ta bra mycket längre tid än 1000 år att vända på kuttingen till de kritiskt tänkandes fördel i antal.<br /><br />Angående ditt resonemang om dödsannonser: blommor och fåglar hör lika mycket till Gud som vad människor gör, de tillhör skapelsen. Jag skulle tro att användandet av sådana skapade varelser som symboler i dödsannonser mer pekar på livet och inte på döden som korset betyder för många.<br /><br />Lokatt 11:55<br />Jag blir fly förbannad över sånt trams. Ge åtminstone fåglar och andra djur äpplena istället för att slänga dom. Han kunde istället köpa rent pektin i affären och tugga på, det är vad äppelskal innehåller.Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-79438398607486282262016-10-01T12:59:37.343+02:002016-10-01T12:59:37.343+02:00I dagens DN-intervjuartikel säger Adonis angående ...I dagens DN-intervjuartikel säger Adonis angående religiöst förtryck bland annat:<br />"Det finns människor som försvarar sitt eget slaveri. - - Det finns individer som vill förbli slavar. För att frihet är ett jättestort ansvar. Att ha rättigheter är ett enormt ansvar."<br /><br />Åh, jag håller tummarna för att denne kloke man ska få Nobelpriset.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-42522539426396365142016-10-01T11:55:02.349+02:002016-10-01T11:55:02.349+02:00Zelma
Han som slängde äpplena .. lustig människa! ...Zelma<br />Han som slängde äpplena .. lustig människa! Påminner om en bekant jag hade som ansåg att man ska tugga varje sked mat man lassar in i gapet 30 gånger. Även dryck skulle tuggas 30 gånger (!) "för så sa min far att man ska göra." Nejdå, han var inte efterbliven för övrigt, han arbetade som journalist på en lokaltidning och skrev fina böcker om sin trakt. Och jag tror faktiskt att han var ateist, fast inte så hard core som jag förstås. <br />- Det finns många lustiga varianter i Vår Herres hage ;-)<br />Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-16509876962145570152016-10-01T11:45:02.364+02:002016-10-01T11:45:02.364+02:00Zelma
Ne,det är inte svepande, när jag påstår att ...Zelma<br />Ne,det är inte svepande, när jag påstår att den som tror på en gudom inte är kritiskt tänkande, jag tycker så, absolut.<br /><br />Att jag anser att de som är kritiskt tänkande är en relativt liten grupp bottnar i att miljoner (miljarder) människor bygger sina liv på att vörda entiteter som inte existerar. Vi som inte gör det är en förhållandevis liten skara, särskilt om man räknar bort de vacklande som säger att de "inte vet"..<br />Beträffande att utvecklingen går åt rätt håll så gläds jag åt dagens dödsannonser i min dagstidning. Idag publicerar man 36 stycken. <br />Av dem är endast fem försedda med ett kors. De fem avlidna är alla utom en födda i början av 1900-talet, en dam blev 100 år! Den benhårt jesusindoktrinerade generationen håller på att försvinna och jag tror inte detta har ett dugg att göra med att kyrkans män nyligen avslöjats med att festa hårt på kollektbössans slantar.<br />Resten av annonserna har andra symboler, blommor, fåglar, båtar. Det tolkar jag som att tron på ett himmelrike m.m. falnar. Hurra!Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-11257303973203271092016-10-01T07:54:01.336+02:002016-10-01T07:54:01.336+02:00Lokatt 30 september 2016 23:51
Ingenting kan få mi...Lokatt 30 september 2016 23:51<br />Ingenting kan få mig att tro att inte ateister kan vara knäppgökar. Det är oftast du som upphöjer ateister till en bättre typ av människa, du tycks också i själva verket mena att ateism per automatik innebär kritiskt tänkande. Du skrev ju tex nyligen att du inte kunde räkna in mig i skaran av kritiskt tänkande, antagligen för att jag tror på en gudom. Den typen av svepande fastslående säger bara en sak.<br /><br />"Där finns nog olika sorter, (ateister som är knäppgökar, min anmärkning), säkert några som bestämt sig för att det inte finns några gudar men däremot utomjordingar.."<br />Jag trodde ateism betydde just att inte tro på någon gud, att det faktiskt är det enda det betyder.<br /><br />Jag frågar igen: var kommer uppgiften om att de kritiskt tänkande är en relativt liten skara från?<br /><br />Angående han som slängde äpplena och åt upp skalen, så gjorde han det för att kolla om det hade någon positiv inverkan på hälsan. Varför skulle det utesluta kritiskt tänkande? Jag reagerade därför att jag anser det vara slöseri med föda och därför dumt, men han ville inte äta äpplena pga sockerhalten, ville väl inte riskera gå upp i vikt. Varför finns det äpplen undrar man? <br /><br />Lokatt 1 oktober 00:02<br />Nä, och det fick dom inte i gamla Sovjetunionen heller, där de styrande var ateister.Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-60881950559194291302016-10-01T00:02:42.801+02:002016-10-01T00:02:42.801+02:00Och ja, man får tro som man vill, här i Sverige al...Och ja, man får tro som man vill, här i Sverige alltså. Miljontals människor får inte alls tro som de vill, en mördande helig gudstro sätter stopp för det. Miljoner (tvångs-)troende med Allah i täten ser till att otrogna huvuden rullar och spetsas på pålar.<br />Visst är det kul och bra med religioner ! Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-7768673712957005212016-09-30T23:51:52.603+02:002016-09-30T23:51:52.603+02:00Zelma
Vad får dig att tro att ateister inte kan va...Zelma<br />Vad får dig att tro att ateister inte kan vara knäppgökar? Där finns nog olika sorter, säkert några som bestämt sig för att det inte finns några gudar men däremot utomjordingar som äter äppelskal och som varje dag gymmar för livet. Dessa är dock inte kritiskt tänkande.<br /><br />"Aktade" vetenskapsmän - tänker du på han Macchiarini, eller kanske på doktor Mengele..? Det finns många aktade vetenskapsmän som man ska akta sig för. <br />Gör som jag, var återhållsam med att buga för imponerande titlar :-)Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-26836759522943564432016-09-30T19:47:06.223+02:002016-09-30T19:47:06.223+02:00Lokatt
Hm! de där 'knäppgökarna' är bland...Lokatt<br />Hm! de där 'knäppgökarna' är bland andra, seriösa och aktade vetenskapsmän och ateister.<br />Var får du uppgiften från att en relativt liten grupp är kritiskt tänkande? Och visst, man får tro och hoppas på vad man vill som du vet.Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-65272212781016428562016-09-30T10:41:13.829+02:002016-09-30T10:41:13.829+02:00Zelma
Nu börjar dina argument tryta betänkligt..
J...Zelma<br />Nu börjar dina argument tryta betänkligt..<br />Jag pratar om hur mänskligheten förhoppningsvis utvecklats om 1000 år, inte om att knäppgökar idag tror på utomjordingar, äppelskalsätande och maniskt gymmande. <br />Än så länge är en relativt liten grupp på jorden kritiskt tänkande (du hör tyvärr inte dit), man tror på woodoo, onda ögat eller på figuren Jesus Kristus. <br />Men min tro och förhoppning är att den kritiskt tänkande gruppen ska växa. Visst har det väl framgått?Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-52670634060751508022016-09-30T02:27:17.426+02:002016-09-30T02:27:17.426+02:00Lokatt
Ja, och det kommer de inte att sluta med! D...Lokatt<br />Ja, och det kommer de inte att sluta med! Det betyder att ju fler religioner som skapas, desto fler gudar. Ingen drömsits för icke-troende precis. Och ingen har väl hittills haft vare sig troll eller tomte som gudom, eller? Eeh, inte dummare? Den gamla människan fick motion genom att jaga och slå ihjäl sin mat, samla material osv. Nutidsmänniskan käkar fast food och checkar sedan in på träningslokalen, ett spännande och inspirerande liv! Jag såg ett program med Moosley(?), där han i sin iver i jakten på den perfekta hälsan skalade äpplen, kastade själva frukten i soptunnan men åt upp äppelskalen. O heliga enfald! Jag vet inte jag om vi blir smartare och smartare.<br /><br />Nej och inga rymdvarelser tycks bo där heller, vad det verkar. Ändå fantiserar folk om att de finns. Att de har långa skallar och snipiga hakor, konstiga ögon och mycket blek hy. Att de är elaka eller har en annan moral än jordvarelser. Vad påminner det om?Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-23272108990572156892016-09-30T00:09:48.179+02:002016-09-30T00:09:48.179+02:00Zelma
Nej, det betyder att människor fantiserar ih...Zelma<br />Nej, det betyder att människor fantiserar ihop olika gudar efter omständigheterna, hur smarta profeter de råkat ut för och hur lättledda och okunniga de är.<br /> <br />Jag tror inte det blir tvärtom. Människor blir knappast dummare och dummare, i det avseendet är jag optimist. Vi lär oss mer och mer, tomtarna och trollen får snällt krypa tillbaka i sina hålor och fru Giertz med anteckningsblocket får söka nytt jobb.<br />Nu har vi varit uppe i rymden och kollat, och satelliter scannar av däruppe varenda dygn - Ho-hoo ropar astronauterna (utan ljud förstås)... men ingen gud bor där (heller ;-)Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-69732360342263259782016-09-29T19:41:29.205+02:002016-09-29T19:41:29.205+02:00Lokatt 29 september 09:51
"Bara att få kunska...Lokatt 29 september 09:51<br />"Bara att få kunskap om att det finns andra religioner, hundratals.."<br /><br />Och det betyder i sammanhanget att det då också måste anses existera hundratals gudar. I sanning ett stort framsteg, eller?<br />Du framhärdar med din 1000-års utopi. Men tänk om det blir tvärtom?Zelmahttps://www.blogger.com/profile/17243550320588602260noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-8648553734783804432016-09-29T10:02:03.362+02:002016-09-29T10:02:03.362+02:00Jag har faktiskt aldrig orkat igenom en enda fulls...Jag har faktiskt aldrig orkat igenom en enda fullständig gudstjänstsändning, frireligiös eller annan, det orkar man inte med. Längst tid har jag nog tittat på påvens mumlande vid en julotta, då mest för kardinalernas fina klänningar och lustiga hattars skull..Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-34777299130430955362016-09-29T09:51:08.229+02:002016-09-29T09:51:08.229+02:00Zelma
Hur det går till? Genom utbildning i kritisk...Zelma<br />Hur det går till? Genom utbildning i kritiskt tänkande, och genom utbildning i religionskunskap med mera såklart. <br />Bara att få kunskap om att det existerar andra religioner, hundratals, och att miljontals människor är bergfast övertygade om att just deras gud eller gudar är de enda tänkbara är en början. <br />Jag växte upp med ämnet Kristendomskunskap, det som lärdes ut var läran om den ende guden, en enda, absolut och fullständigt självklar. I arabvärlden t ex lärs samma sak ut, med en annan "ende gud" naturligtvis, att påstå att det finns flera sådana kan vara förenligt med livsfara. <br />Så kan det inte fortsätta i evighet.<br />Upplysning, är svaret! <br />Men det kommer att gå ofantligt trögt, därför gissar jag på en tidsrymd om ca 1000 år.Lokatthttps://www.blogger.com/profile/05759734558158966568noreply@blogger.com