tag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post1750021707181506967..comments2023-06-13T16:17:25.863+02:00Comments on Anders Hesselbom: Man vinner debatten genom att leverera, inte genom att upprepa felAnders Hesselbomhttp://www.blogger.com/profile/15878921412961747514noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-5180222609538723902013-10-18T15:14:03.398+02:002013-10-18T15:14:03.398+02:00Kanske att religionskritik inte är samma sak som a...Kanske att religionskritik inte är samma sak som ateism? Den öppna debatten bygger på att alla föreställningar, uttalanden och åsikter ska kunna kritiseras, men allt hör inte dit. Som du själv skriver i ditt exempel, är det inte icke-tro på hustomtar som ska kritiseras, utan utsagorna som människorna gör - problematiseringen av hustomtetro. Detta är inte alls samma sak som "svag ahustomteism eller stark ahustomteism", vilket blir helt uppenbart när man förstår skillnaden mellan att inte tro på hustomtar och att kritisera hustomtetroende. Om man inte förstår vitsen med att olika ord betyder olika, kan man göra andra lika felaktiga generaliseringar, som kan slå ut ännu värre. En som har en stark gudstro och en stark kristen identitet kanske inte alls kan ställa upp på att du kallar honom för ateist, bara för att han står på min sida i frågan om religionskritik och sekularism, när det som skiljer oss åt är hans närvaro av gudstro - teismen. Vi har alltså inte att göra med konsekvenser av en vidskepelses frånvaro, utan av konsekvenser av åsikters närvaro och ditt agerande/dina påståenden. Samma problem uppstår när ateister går med i Svenska Kyrkan eller besöker gudstjänster (Björn Ulvaeus) - de kan vara mål för den kristna religionskritikens kritik. Helt kort måste man lära sig begreppen för att förstå debatten, vilket var en av Jerlerups missar.Anders Hesselbomhttps://www.blogger.com/profile/15878921412961747514noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2398518188405937542.post-31247212489156351492013-10-18T14:44:35.527+02:002013-10-18T14:44:35.527+02:00Låt oss utgå ifrån att ateister bara är en "n...Låt oss utgå ifrån att ateister bara är en "negativ grupp" ("svag ateism")som inte kan kritiseras eftersom de inte följer en uppsättning dogmer. Men denna definition gör ateism irrelevant för den mänskliga erfarenheten. För om det inte går att kritisera ateism går den ju inte heller att berömma (kom ihåg det är bara en negativ grupp!). Denna definition skalar av ateismen alla konsekvenser. Det är bara en frånvaro av gudstro. Thats it, stop.<br /><br />Jag vill erinra mig om att många ateister gör en koppling mellan vetenskap och ateism. Denna koppling är ju således grundlös eftersom ateism inte är något annat än en avsaknad av tro på gudar. Jag betvivlar på att du skulle skynda dig till med begreppsdefinitioner och tillrättavisa den ateisten som gör den kopplingen. – "hörrö, ateism är bara en avsaknad av gudstro". <br /><br />Så givetvis är din plädering för att det inte går att kritisera ateism bara trams eftersom all form av ris eller ros mot whatsoever nästan alltid är en fråga om KONSEKVENSER. Exempelvis religionskritik handlar till 95 procent om religioners påstådda eller verkliga konsekvenser. Få kritiserar konsekvenserna av blott teism. Det är just därför som deister i princip aldrig får kritik eftersom deras gudstro inte får någon egentlig inverkan på människors liv. <br /><br />Om religion inte har konsekvenser blir kritiken meningslös. Och om ”avsaknad av gudstro” får negativa konsekvenser på den enskilda människan eller mänskligheten i stort blir kritiken legitim. Den negativa gruppen de som inte tror på hustomtar gör politik av sin icke-tro och börjar problematisera gruppen som tror på hustomtar så öppnas dörren för kritik oavsett definition. Det går inte att gömma sig.<br /><br />Så om exempelvis sovjetiska ateister tar livet av hundratusentals troende p.g.a att dessa trodde på gud och ”vidskepelse” (vilket hände på 1900-talet) och bolsjevikerna hade annammat ”en avsaknad av gudstro”-ideologi så är det givetvis rimligt att man kritiserar deras ateism. Huruvida Gud existerar eller inte är av helt underordnad betydelse här.<br />Med vänlig hälsning/ Agnostikern<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com