fredag 18 januari 2019

Gillettes nya reklamfilm: The best man can be

Nu har även jag sett Gillettes reklamfilm "The best man can be". Det är inte konstigt att folk är irriterade, eftersom filmen gör antagandet att den sämsta stereotypen av man är den mest typiska bilden av en man. Gillette väljer t.ex. bilder av män som grillar och ser mellan fingrarna på sexism istället för bilder av gentlemän - det finns inget i filmen som för tankarna till Remington Steele.

Det finns även ett politiskt ställningstagande, då den en minut och 48 sekunder långa reklamfilmen ger ganska mycket tid åt Ana Kasparian i ett klipp från The Young Turks, alltså vänsterns Bill O'Reilly från vänsterns motsvarighet av Fox News. Om nu Gillettes marknadsmässiga strategi handlar om att sälja budskapet att man inte ska retas, mobbas, vara sexistisk eller vad det nu må vara, har du som mogen man inget att frukta - du ingår inte i målgruppen för kritiken.


I princip alla reklamfilmer vädjar till stereotyper, så det är inte konstigt att Gillettes film också gör det. Det är inte konstigare än att någon annan gör implicita påståenden om hur kvinnor är. Titta gärna på filmen och bilda dig en egen uppfattning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar