Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Eva Ejdeholt i NA om påsken

Igår skrev Eva Ejdeholt en lustig liten krönika om påsken. Hon konstaterar att påsken, trots att det är en kristen högtid, idag mest firas som en profan helg med en massa godis. Man tänker inte så mycket på den människooffer i den mytologi som ligger till grund för det kristna påskfirandet. Om hur ett människooffer antas blidka en arg gud säger Ejdeholt:
Det är lite krångligt så jag lämnar det med varm hand till teologerna att förklara hur det går till.
När kungen i Sverige gör något bra, är det ett tecken på att vi har en bra kung. När kungen gör något dåligt, är det ett tecken på att vi har en dålig kung. Sen viktar vi det vi vet om kungen för att bilda oss en uppfattning om huruvida kungen är bra eller inte. Om Sverige hade varit en diktatur med ett med ett påbud att tycka att kungen är bra, kan man fortfarande se kungens goda gärningar som ett tecken på att vi har en bra kung. Men hur hanterar man kungens eventuella dåliga gärningar? Dogmer skapar helt klart onödiga problem.


Den som tror på Gud vet att Gud ibland gör dåliga ting, oavsett om man bildar sin uppfattning om Gud från Bibeln eller från händelser man råkar ut för i vardagen - vardagen är nämligen inte smärtfri bara för att man ställt sig i Guds läger. Därför säger vi att Guds vägar är outgrundliga. Hans vägar är inte alltid outgrundliga, de är outgrundliga när Gud gör något dåligt.

Idag är det inte många som verkligen tror att Gud finns. Gudstro handlar mer om en förhoppning om ett varande som helt saknar rationell grund. Teologi är en unik domän, eftersom den kunskap som teologer besitter inte är tillgänglig för alla. Vi är många som inte har fått ta del av någon tillfredsställande förklaring till varför Jesus behövde offras. Det finns inget som kan läggas på bordet för att pusslet ska gå ihop, och det finns inget utrymme att avfärda påskberättelsen som ett primitivt försök till moralfilosofi.

När Gud är god är han god, men när Gud är ond är han mystisk. För den som inte är invigd i teologins underbara värld ser det ologiskt och inkonsekvent ut. Det är som när Rob Reid förklarar upphovsrättsmatematik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f