Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Jag stöttar #mittkors

Kampanjen #mittkors tar ställning för förföljda kristna runt om i världen. Kristna visar upp sitt kors både i en Facebookgrupp och i under samma hashtag på Twitter. Jag är inte kristen, och jag tycker att kristendomen är en bedrövlig religion, men för mig är religionsfriheten något självklart. Något som ska vara självklart. Ingen ska förföljas för sin tro.

Gunnar Sjöberg, han som skrev på sin blogg sekularism är tråkigt, destruktivt och andefattigt, är motståndare till kampanjen för att korset kan blir en "distanserande markör". Är man för något, borde man rimligtvis vara mot något? Och om korset inte längre bara är en symbol för vad man tror på, utan även vad man tycker... Alltså, resonemanget är inte speciellt tydligt, men det kretsar kring något sådant.

Vidare, Rebecca Hagnestad skriver om detta i Expressen, och där citerar hon Helena Edlund, en av kampanjens grundare.
– Korset används inte emot någon, utan det används för någon. Det används för att visa på hopp och kärlek och solidaritet i en värld av mörker och våld, säger hon.
Helena Edlund har läst Gunnar Sjöbergs Facebook-inlägg och har reagerat på hans ordval. Ett av orden som hon är kritisk till är "okristligt".
– Personligen så blir jag väldigt ledsen, därför att det är väldigt starka ord. Och som präst så blir jag bedrövad, för det är ju just det som är vårt uppdrag. Att visa på korset, det är ju mitt uppdrag som präst, säger hon.
Jag bär också en symbol som visar att jag är motståndare till religiöst förtryck, och jag bär den med stolthet.


Detta är Happy Human, en symbol som visar att jag är sekulärhumanist. Symbolen visar att jag stöttar de kristna som är utsatta för religiöst förtryck, och alla andra som blir utsatta för detta. Om de som utsätter någon för förtryck, själva skulle tillhöra utsatt livsåskådningsgrupp någon annanstans, är jag på deras sida i den konflikten. Det kan jag säga utan att veta något om vilken livsåskådning det handlar om, och helt utan att dela livsåskådningen i fråga. Jag är inte speciellt imponerad av någon av de religioner jag stött på hittills.

David Lindén tar upp en annan aspekt av #mittkors i en mycket bra text:
Prästen Anna Karin Hammar menar att initiativtagarna till kampanjen har dunkelt uppstått och att man därför inte ska stödja den. Gunnar Sjöberg och andra prominenta företrädare för Svenska kyrkan verkar hålla med. 
Hammar menar att det är problematiskt att två av initiativtagarna till kampanjen vikarierar som ledarskribent och är redaktör för ett katolskt magasin.
Hon borde dock analysera sin egen organisation där många företrädare inte är rädda för att ta ställning i dagspolitiken, så länge det gäller flyktingar eller EU-migranternas situation.
 
Men att öppet visa att det går en konfliktlinje mellan kristna och muslimska fundamentalister anser Hammar vara "en del av den retorik som vi nu kan kalla Trumpsk".
Som jag tidigare nämnde har Gunnar Sjöberg själv gett uttryck för en bedrövlig människosyn, men han har också bett om ursäkt. Jag låter mig inte imponeras av ursäkten, då den kom när den avkrävdes av mer humanistiska medmänniskor, och inte nödvändigtvis för att han helt plötsligt och helt osannolikt skulle ha snubblat över god människosyn. Jag vill alltså inte hacka på Sjöberg i onödan, men han sitter inte riktigt i position att ha en åsikt värd att ta på allvar.

Muslimer, kristna och andra religiösa må sitta på livsåskådningar jag inte delar, och rent av ogillar, men att försvara de man sympatiserar med är ingen konst. Ingen ska bli förföljd för sin livsåskådning eller religion, sin hudfärg, sin sexuella läggning, sin könsidentitet, och så vidare. För mig är det enkelt och oproblematiskt att ha den åsikten. Därför bär jag symbolen Happy Human med stolthet, och därför stöttar jag #mittkors.

Uppdatering 2016-08-15: Kyrkans tidning: "Prästen Johanna Andersson, en av initiativtagarna [till Mitt kors], väljer nu att lämna Svenska kyrkan."

Kommentarer

  1. Problemet för svenska kyrka är att man förlorat varenda intellektuell strid sedan 50-talet. Kvar finns bara de som "tror på nånting" och försöker vara älskvärda i största allmänhet. De är så vana att backa för den som känner att den är kränkt att man utplånat sig själv.

    Att byta profilbild till franska flaggan är ett sätt att visa solidaritet med den som dött en orättvis död. Det verkar inte prellarna ha problem med, eftersom det sker i främmande land.

    Men! Mesigheten i att de inte kan stå upp för sitt eget. Jesus (enligt både den magiska och den rimliga storyn) dödades för att han stod upp för idéer och inte ryggade för att uttrycka dem. Att bära ett kors är i det sammanhanget som att byta profilbild till trikoloren.

    SvaraRadera
  2. Jag stödjer ärkebiskopen eftersom hennes sätt att leda kyrkan dels pacificerar den och dels gör att den förlorar medlemmar. Rörelsen #mittkors stärker den kristna identiteten och får därför inte mitt stöd. Någon signifikant betydelse i kampen mot islamistisk terrorism har #mittkors hursomhelst inte. Det är dumt att blåsa upp en ballong i strid mot en annan när man egentligen har som mål att spräcka bägge två.

    SvaraRadera
  3. Patrik N, tror du verkligen att det är ärkebiskopen som skrämmer bort medlemmar? Det skulle ju i.s.f. vara troende kristna som vill ha en teologisk kyrka, men hur många är de? Egentligen? Skulle snarare tro att de flesta lämnar kyrkan för att de är ateister, och inte känner att de inte kan identifiera sig med något av de internt stridande lägren, varken fundamentalisterna eller de identitetsvurmande kulturrelativistiska galningarna i broderskapsrörelsen.

    SvaraRadera
  4. Jag uppfattar att många i olika kommentarsfält just nu uppger att de ska lämna kyrkan för att de upplever att den stryker islam medhårs i och med att den inte starkt fördömer mordet på den katolske prästen. De som uttrycker sig verkar vara kulturkristna och högerkonservativa ateister utan religiös tro. Jag ser det enbart som positivt om de lämnar kyrkan i och med att den då blir en än svagare kraft. Jag blir förbluffad över att antiteister vill att kyrkan ska stå stark (även om jag har full förståelse för att man vill bekämpa islams ställning, det vill jag också). Det bästa, som jag ser det, är att låta Ärkebiskopen avveckla kyrkan.

    SvaraRadera
  5. ...men jag förstår att det är lockande att ha kyrkan med sig i kampen mot ett större ont, dvs islam, och därför stötta #mittkors men den alliansen baserar sig bara på principen "fiendens fiende är min vän" och fiender ska man inte vara vän med.

    SvaraRadera
  6. "Happy Human" är ingen logga som visar på glädje även om armarna är uppsträckta som vid en popgala. I stället är det "hands-up" som vid en mugging.

    Och Humanisterna lägger sig för alla som uttrycker något som de kan skriva under på; alla ulvar i fårakläder får sympati. Pragmatisk realpolitik?

    Nej kortsiktig taktik och undfallenhet mot det som bör vara den verkliga fienden: vidskepelse. Med vidskepelse kommer just det elände som det vidskepliga #Mittkors vill bekämpa.

    SvaraRadera
  7. Dessutom är Happy Human vanskapt. Ena armen är längre än den andra. Bra; visar på defekterna i Humanismen.

    SvaraRadera
  8. Vilken märklig reaktion det blev på #mitt kors. Märkliga angrepp från olika håll. Kyrkans företrädare tycker det är okristligt. Göran Rosenberg påpekar att en av initiativtagarna uttryckt kritik mot judisk omskärelse. Den här specifika gruppen handlar enbart om att uttrycka stöd mot förföljda kristna. Att både troende och icke-troende gör det bör ses som positivt. Om jag existerat och levt i Sverige under andra världskriget och det bildats en grupp som stödde förföljda judar genom att bära Davidsstjärnan så hade jag gjort det. Förföljelse är egoistiskt, en tvärsäker uppfattning om att man själv är bäst och har de rätta åsikterna medan allt annat måste bort, om så med våld.

    SvaraRadera
  9. Zelma
    Det är väl med nödvändighet så att kristna människor är märkliga ...så egentligen inte så konstigt. För att idag kunna tro på den här stolliga historien som farbröder hittat på vid den tid då allt var vidskeplighet måste man vara lite eljest, om man sejer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D