Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Jag stöttar #minhijab

Människors klädval (eller frånvaro därav) på badstranden utgör en mycket viktig principfråga. I Sverige har vi generellt sett inte några problem med att kvinnor behöver ha mer restriktiva regler för hur man får eller inte får klä sig. Det tydligaste exemplet på det skulle kunna vara olika badhusregler för män och kvinnor - om ett subjekt blir kränkt över att ett objekt är topless, är subjektet ett problem om objektet är man, medan det är objektet som utgör problemet om objektet är kvinna. Jag ifrågasätter alltså inte västvärldens orättvisa omyndigförklarande av kvinnor.


I samma anda borde det inte vara några konstigheter att Frankrike kriminaliserar användandet av den heltäckande baddräkten "burkini" på stränderna? Om man diskuterar i perspektiv av symbolspråk och vad olika saker står för, kan ett burkiniförbud vara rimligt. Svenska makthavare beskattar sådant som är problematiskt (solenergi eller biståndsdonationer) och förbjuder sådant som anses vara direkt farligt (gårdsförsäljning av vin). Personligen anser jag att rätten att själv få bestämma hur man ska vara klädd, väger tyngre än det faktum att burkinins existens kommer från primitiva mäns syn på kvinnor som hårdvaluta. Jag förstår alltså varför man kan ogilla burkinin, men jag tycker att man ska kunna möta en burkini på ett mer vuxet sätt än en önskan om att förbjuda den.

Och med eller utan ett förbud, att tvinga av en person sina kläder, eller bötfälla denne för att kläderna bärs, är inte rimligt. Det kan jag motvilligt gå med på när symboler fästes på kläderna, som t.ex. en svastika, men inte när frågan snarare handlar om vad omgivningen associerar till själva plagget.


Ni som följer min blogg vet att jag har bevakat hur de kommunala badhusen använt olika måttstockar när de förhåller sig till män som badar topless och kvinnor som gör detsamma. Och nu är det alltså förenat med böter att bära vissa plagg i Frankrike - om man är kvinna. Så även om man erkänner det faktum att burkinin är en konsekvens av ett förtryck, så är en "grundläggande princip är att man ska få ha vilken religion eller livsåskådning man vill, man ska ha rätt att byta eller lämna sin religion, man ska få kritisera religioner och välja hur man vill att ens livsåskådning ska komma till uttryck". Och när det är principen som är problemet, så är det principen som ska angripas, vilket jag gärna gör. Därför stöttar jag #minhijab!

Uppdatering 2016-08-26: Burkiniförbudet i Frankrike rivs upp.

Kommentarer

  1. Hur är den franska lagen när det gäller män på stranden i burkini? Någon?

    SvaraRadera
  2. "Personligen anser jag att rätten att själv få bestämma hur man ska vara klädd, väger tyngre än det faktum att burkinins existens kommer från primitiva mäns syn på kvinnor som hårdvaluta."

    Så för att skydda en liten indoktrinerad och/eller opportunistisk grupps "frihet" ska vi ignorera alla som inte har den minsta frihet att välja klädsel på grund av förtyck från familj och omgivning?
    Aktivt samtycke är ett väldigt dåligt sätt att bekämpa förtryck...

    "Jag anser att det är rätt att förbjuda burka och burkini, men att man gjort det på fel sätt i exempelvis Nice. För bakom varje kvinna i burka/burkini finns en man med taliban-etik. Denna etik, som grundas på hederskulturella oskuldsnormer, har programmerats in i flickor och pojkars hjärnor på ett liknade sätt som varje totalitärt system lyckats hjärntvätta stora delar av sitt folk med olika politiska ideologier."

    http://www.expressen.se/debatt/problemet-ar-djupare-an-burkiniforbud/

    SvaraRadera
  3. Undras hur burkinikvinnan tänkte där, innan hon gick ner till stranden för att löga sig. "Nu ska det bli skönt att få sola mina bleka lemmar .." Knappast. "Det ska bli så härligt att få simma och plaska i vågorna, känna det svala vattnet mot kroppen.."
    Nej inte det heller.
    En provokation, var det. Ett sätt att demonstrera makt.
    Om en kroppsblyg muslimsk kvinna följer sina barn till stranden kan jag förstå att hon inte vill framstå som prostituerad eller något värre, om alternativet är att hennes barn inte får plaska i vattnet "måste" hon vara iklädd burkini eller varför inte den vanliga niqaben - plus badskor, kan man tänka, jag gissar att upphetsningen kan bli enorm inför exponering av nakna tår.
    Men den här burkinisolbaderskan bara satt, helt meningslöst.

    SvaraRadera
  4. Jag missade mannekängen som poserade i burkini i Opinion Live, såg bara en liten skymt innan hon satte sig.
    Hon såg ut att vara klädd i något slimmat fantomendräktliknande, men på de bilder jag sett på burkinidamer har de en sorts löst hängande klänning ovanpå kroppsstrumpan.
    Det bör vara den klänningen som den solbadande damen tvingades ta av sig, man vill inte ha tygsjok som kan dölja ett bombbälte bland solande turister och fransmän.
    "Hon tvingades klä av sig" som rubriker lyder är missvisande, det handlade inte om att hon tvingades solbada naken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D