Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Kritiken mot Pokémon Go är inte förnuftig

Inledningsvis vill jag berätta om min bias. Jag är inte Pokémon Go-spelare och har ingen relation till Pokémon (jag vet knappt vad det är). Dessutom är jag en av dem som skulle önska att mina (nu vuxna) barn vore ute mer. Jag har inget emot att man kritiserar nya trender och fenomen, men jag är något av en skeptiker, så jag granskar gärna den kritik som faktiskt kommer. Och som ett brev på posten, så kommer den alltid när något nytt blir populärt bland dagens ungdomar (eller i detta fall, unga vuxna). Här har jag valt att bemöta två kritiker.

Jonathan McIntosh, mediakritiker, har en infallsvinkel som vore lättare att ta på allvar, om det inte vore för ett pseudovetenskapligt antagande som ligger i bakgrunden och skvalpar. Han skriver (fritt översatt):
"Jag förstår varför det är intressant att samla in och utveckla pokémons, men ärligt talat, grejen att träna djur att slåss är ganska olustig. För likt hundkamper. Jag har tillbringat de senaste två dagarna med att samla in och utveckla söta varelser i spelet Pokémon Go, men målet att använda dem i kamper? Det är störande."
Antagandet är att det finns en risk för sammanblandning mellan spel och verklighet. Inga riktiga djur kommer till skada i en kamp mellan två pokémons, så därför borde kampen vara oproblematisk, så vida inte pokémonspelare lär sig att uppskatta slagsmålen till den grad att de börjar med hundkamp eller tuppfäktning. Nästan alla spel innehåller moment som är omoraliska, olagliga eller rent av omöjliga att genomföra i "den verkliga världen" - dessa moment blir möjliga genom böcker, film eller spel. Det är svårt att inte tänka på killen som trodde att Steven Spielberg dödat en dinosaurie.


Krigsguden Allah, vars profet är Muhammed (570 - 632), låter hälsa att spelet är haram. Krigsguden Allah är inte lika vältalig som McIntosh, men Saudiarabiens religiösa ledare, stormuftin Abd al-Aziz al-Sheikh går i god för att krigsguden önskar att muslimer lägger sin tid på annat än att jaga pokémons. Min invändning mot denna kritik är att påståendet inte är kontrollerbart. Jag ifrågasätter absolut inte att stormuftin säger att Pokémon Go är haram, men jag litar inte på att detta verkligen är krigsgudens ord. Eller att krigsguden i fråga ens finns på riktigt.

Nej, de verkliga problemen med Pokémon Go överväger i mitt tycke inte fördelarna. Idag rapporterar Nerikes Allehanda att en 14-årig flicka blivit överfallen och rånad, men det är ett problem som mer är kopplat till att vara ute och leka generellt. Spelet innehåller in game purchases och kräver skärmtid, men inte heller det är Pokémon Go-specifikt, utan gäller även för sitta inne-spelen. Nej, tvärt om är ut och lek eller ut och rör på dig fortfarande en rimlig aktivitet, och rån och överfall är problem som bör lösas av samhället parallellt. Jag väljer därför att frikänna Nintendos spelsuccé Pokémon Go!

Uppdatering: Aftonbladet hävdar att "mediarapporteringen" är felaktig (läst idag), men min källa är inte "mediarapportering" utan (som jag nämner ovan) SUM. Jag har påvisat detta för Aftonbladet, och jag förväntar mig ett förtydligande från deras sida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar