Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Nerikes Allehandas ledare är fortfarande världsfrånvända

Evelyn Schreiber, Nerikes Allehanda, har investerat ganska mycket i föreställningen att religioner och kulturer är neutrala. Det finns inga bättre eller sämre världsbilder och det finns inga bättre eller sämre religioner. Detta har aldrig varit en trovärdig hållning, men så länge vi levde i en tid där endast libyska kvinnor drabbades av den libyska kulturen, var det åtminstone lättare att leva i denna villfarelse. Libyen är ett exempel, det finns naturligtvis fler.


Idag får vi nästan dagligen bevis för en idé kan vara dålig, trots att den är vedertagen i en kulturellt eller religiöst sammanhang, så idag är det onekligen svårare. Massövergrepp i Köln och antastningar i bubbelpooler i Stockholm. På det idémässiga planet kan man prata om "män", som om alla människor som råkar vara av samma kön skulle ha något gemensamt. Män är si, män är så. Det är inte hederligt, det är inte korrekt, men debattklimatet tål det. Vi kan naturligtvis inte prata på det sättet om kvinnor, men att det generaliseras om män på detta vis, beror på vad som står på spel: Man varken vill eller kan förstå hur verkligheten ser ut. På det praktiska planet kan man ha delade tider för olika kön badhusen, eller åtminstone en speciell pool för personer som inte vill bli antastade (givet att dessa personer är kvinnor).

Att dra gränsen vid kön gör nämligen att man träffar den grupp av personer som utgör ett problem. Bifångsten må vara stor, men bifångsten utgör en grupp man får generalisera negativt om. Att en man som är uppvuxen i det svenska frigjorda 80-talet inte har mycket gemensamt med någon som vuxit upp i t.ex. det Saudiarabiska 90-talet, är vi inte mogna att prata om. Än.

Kommentarer

  1. En annan tidning

    http://www.hd.se/kultur/2016/01/20/framtiden-ar-sekular/?ref=yfp

    SvaraRadera
  2. Anders
    Jag vänder mig bestämt mot separerade badtider, separerade pooler etc. Det ska vi INTE ha! Det skulle vara att böja sig, att acceptera och "förstå" att "män" är djur som knappt kan tänka annat än med snoppen, som inte kan stryra sig och som har vissa rättigheter att ta för sig.
    Vi ska vara som vanligt på badhusen, men så fort en person (man) bär sig illa åt ska han UT, och portas, aldrig få komma tillbaka till detta badhus. Till det behövs väktare och i viss utsträckning kameror.
    Hur svårt kan detta vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inget övrigt att tillägga. Helt rätt.

      Radera
  3. Jag måste tyvärr erkänna att jag själv slutat gå på det finfina utebadet där jag bor, med bastu, 50-meterspool plus en kortare pool samt en grund barnpool. Gräsmattor runtom, höga vackra träd.

    För det första blev jag alltmer äcklad av de finniga tonårspojkarna som hade kalsonger under badbyxorna, de var ganska många och ganska skräniga. Fast de verkade iofs inte simma så mycket.
    Men jag vill inte simma i en bassäng där folk med (synligt) tvivelaktig underlivshygien simmar, jag får så tråkiga inre bilder när jag ser kalsongerna sticka upp över badbyxkanten.
    Och sen fick jag inte ta med min lilla hund heller, det står på en tydlig skylt att hundar är strängt förbjudna på området. Vilket jag väl tycker är okej, det var bara det att glada ungdoms"gäng" trivdes bra där på gräset, tillsammans med sin pitbullhundar av blandad härkomst. Runt dem, nära dem gick parkarbetare och plockade skräp, såg inte hundarna, hörde dem inte.
    Jag påpekade detta för badvakterna, som såg besvärat ointresserade ut men gjorde ingenting.
    Nu slutbadat är för min del.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D