Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Avgå, Måns Vestin!

I en bedrövlig artikel kommer vänsterpartisten Måns Vestin ut som någon som tafsar på fyllan, och som inte står upp mot kompisar som våldtar. Samtidigt säger Vestin irriterat att svenska män "vaknar upp" när nyanlända förgriper sig på kvinnor. Låt mig därför vända mig till Måns Vestin direkt, och vara så tydlig jag kan: Du förtjänar inte att ha ett jobb där du träffar andra människor, du bör avstå alkohol och du är absolut inte välkommen i min frus eller dotters sällskap. Det är ingen med din kvinnosyn. Hoppas det uppvaknandet noterades.

Det fanns en tid där jag själv förhöll mig till det faktum att jag har låga tankar om människor jag ännu inte lärt känna, men idag när generaliseringar om män är det nya svarta, känner jag mig som en god människa, samtidigt som jag med bedrövelse noterar att vi får skörda som vi sår. Från Västerbottens-Kuriren:
Nyanlända killar från Afghanistan har efter massövergreppen i Köln och Stockholm märkt att människor tittar annorlunda på dem. Nu vill de möta fördomarna och nyansera bilden om att det skulle handla om etnicitet.

- Vi kommer inte hit för att begå övergrepp och ta er frihet, säger Mohammad Shirzad, som skrivit ett öppet brev om övergreppen.
Jag vet inte huruvida någon av de som kommit hit, kommer från kulturer där man inte kommit lika långt (nåja) med det feministiska arbetet som vi har i Sverige, men jag vet att det finns olika kulturer som vårdar olika föreställningar, trender och kvinnosyner. Men som skeptiker vill jag betona två saker som man bör veta innan man levererar sitt expertutlåtande:

- Att Måns Vestin tafsar på fyllan, säger något om honom (och eventuellt hans sällskap), inte något om gruppen "alla män" - alltså den grupp där vi bl.a. hittar en majoritet av de nyanlända, den grupp där vi hittar homosexuella, den grupp där vi hittar män som aldrig våldtagit eller tafsat och den grupp där vi hittar sådana som Måns. Kulturen som odlas är inte med nödvändighet knuten till en nationalitet.

- Att man vet att sexuella övergrepp skedde i Sverige innan den senaste vågen av flyktingar kom hit, betyder inte att man har tillräcklig kunskap om huruvida problemet har ökat eller minskat med flyktingmottagningen. Och oavsett om vi spär ut eller spär på andelen sexualförbrytare, så säger det fortfarande inte något om "alla nyanlända". Igen, kulturen som odlas är inte med nödvändighet knuten till en nationalitet.

Kommentarer

  1. Apropå tafsa på småflickor, nu har beslutsfattarna fått ett "nytt" tragikomiskt problem att brottas med, nämligen underåriga asylsökande flickor som är gifta (ibland med jämnåriga, som alltså också är barn).
    I Sverige får inte barn gifta sig, men i undersökta fyra förläggningar av fem får det gifta barnparet bo tillsammans och göra nya barn, en sextonåring var t ex gravid.
    Flata mottagare sa att de kunde ju ingenting göra, "ska vi rycka dem ifrån varandra med väktare, polis kanske?"
    Men i Göteborg, en luttrad stad, la man inte fingrarna emellan: "Självklart särar vi på dem! Svensk lag gäller naturligtvis alla, eller ska vi ha vissa lagar för somliga och andra lagar för andra?" sa en stursk göteborgska. Heja Göteborg!
    Jag hörde om det här i radions P1.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f