Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Döm inte, så blir ni inte dömda

Idag är de flesta överens om att Bibeln inte alls reflekterar en ofelbar moral. Men det finns bibelord som kravlar sig kvar, som om de vore klokare än vad dom är. Som om ingen moralfilosof någonsin tagit det resonemang som påstås vara Jesus vidare. Som om Jesus representerar en gudomlig och oförbätterlig moral. Matteusevangeliet 7:1-14 är ett sådant exempel.
Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.
Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom? Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
Om vi nu leker med tanken att Jesus sade detta och att detta dokumenterades ner hyfsat korrekt (vilket troligen inte stämmer) så påvisar texten en moral som är före sin tid. Det demonstrerar däremot inte någon felfri moral. Idag vill vi ha ett samhälle där vi vill kunna döma och bedöma, oberoende av egen ofelbarhet. Om du själv är utsatt för ett grovt brott, ska gärningsmannen kunna dömas även om du själv inte är felfri. Av en domare som kanske själv inte är felfri.

Detta återkommer när vi tittar på annat som tillskrivs Jesus. I Lukasevangeliet 22:35-38 står följande:
Sedan sade han till dem: "När jag sände ut er utan penningpung, påse eller sandaler, behövde ni då sakna något?" – "Nej, ingenting", svarade de. Då sade han: "Men nu skall den som har en penningpung ta med sig den, och likaså påsen, och den som är utan pengar skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd. Jag säger er att med mig skall det ord i skriften gå i uppfyllelse som lyder: Han räknades till de laglösa. Ty nu fullbordas det som är sagt om mig." – "Herre", sade de, "här är två svärd." – "Det är bra", svarade han.
Eller varför inte Markusevangeliet 10:28-31?
Då sade Petrus till honom: "Vi har ju lämnat allt och följt dig." Jesus svarade: "Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen. Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist."
Är det inte lättare att se att Jesus moral inte åldrats med någon vidare värdighet när man kompletterar bilden av hans budskap? Den som tror på den Jesus som Bibeln framhäver, och anser att det vilar något gudomligt över denne, måste antingen försvara en ganska aggressiv religionsrekrytering eller applicera en väldigt flexibel texttolkning. De flesta väljer det senare, men jag vill naturligtvis slå ett slag för en mer intellektuell moral som vilar på relationer mellan människor och resonemang om detsamma, än den mer dogmatiska moral som förhåller sig till gamla religiösa skrifter.

Kommentarer

  1. http://bjornsminusblogg.com/2015/10/03/celebrity-in-town/

    SvaraRadera
  2. En intressant bloggpost. Paulus betraktar ju den mosaiska lagen som antikverad i och med Jesu ankomst. Nu menar du att Jesus i sin tur är antikverad. Den etik Jesus undervisade bör nog ses i relation till den mosaiska lagen. Han använder ju den som jämförelse när han säger: "Ni vet att det står skrivet...men jag säger er..." (Matt. 5: 21-48). Han skärper i och med det lagens bud för att visa på den stora svårigheten att hålla buden i en yttre lag. Förutsättningen för innehållet i hans etik är ett ändrat sinnelag. Tron på honom och hjälpen från den helige Ande ska åstadkomma detta och det är samtidigt början på gudsrikets ankomst, ("Guds rike är inom er", Luk. 17:21). Etiken blir då ett förhållningssätt kopplat till sinnelaget-medmänniskan-Gud. Ett förhållningssätt som kanske bättre håller balansen mellan bjälken i det egna ögat och flisan i medmänniskans öga. En domare som ska döma i t ex sexbrottsmål kanske inte per automatik är lämplig om han själv begått sådana brott. (sådant har ju förekommit).

    Lukas 22: 35-38 om svärden, står ju i ett sammanhang som fortsätter i Luk. 22: 47-53 då ett av svärden används. Det är när Judas pekar ut Jesus för dem som ska gripa honom och en av lärjungarna hugger örat av vakten, varvid Jesus säger att nu räcker det och rör vid vakten och helar honom. Örat är på plats igen och ingen fysisk skada är skedd. I sammanhanget refererar Jesus till ett skriftställe som ska uppfyllas: "Han räknades till de laglösa", en lite anarkistisk touch vilket är intressant med tanke på den mosaiska lagen. Man kan väl i alla fall hävda att Judas är ett exempel på en person med icke förändrat sinnelag.
    Om Jesu moral verkar otidsenlig beror det kanske på att människor inte låter den helige Ande förändra sinnelaget, om jag förstått Bibeln rätt.

    SvaraRadera
  3. Humanistbloggen har helt tappat stinget sedan Nils försvann (är det någon som vet var han finns?)
    Det var en ren fröjd att läsa hans fria friska inlägg, och att sen läsa alla arga tillrättavisningar.
    Nu sitter de där på bloggen och gullar med varandra, fy va trist.

    Att de inte skäms, Ulf & co, att som just nu ojar sig över att eventuellt utpekande karikatyrer i sagoform av muslimska dårfinkar censureras. Man låtsas upprörda över att åsikter som skulle kunna uppfattas som kränkande av militanta islamister stoppas.
    Fantastisk dubbelmoral, det är ju så de själva agerar för höge farao!

    Anders och Zelma, jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan vara intressant att stöta o blöta Jesusfigurens göranden och låtanden och intentioner.
    En uppblåst megaloman typ är det som beskrivs, och det passade säkert bra på den tiden, då man dyrkade auktoriteter. "Tro på mig, så ska ni få himmelsk belöning..." Otrevlig, skrytsam typ, säkert halvgalen eller mer (jag syftar på allihop, alla Messiasarna som vandrade omkring då och där).

    Intressantare då att problematisera det bevingade "När Fantomen talar tystnar djungeln" eller hur det var. Kanske en felöversättning? Samt grubbla över hur han uträttar sina behov i den där utstyrseln, med dubbla byxor, först helkropps-gummitrikåer, och ovanpå dem speedos. Ingen dragkedja , inga knappar syns ju. Kan vara med hjälp av svart magi.
    Men ingen vet säkert.

    SvaraRadera
  4. Och här har både Kristian G och Björn B nästan försvunnit...
    Sånt e livet.
    :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää inte då.....Men just nu är den finlandssvenska debatten i HBL något mer i de startgroparna som Sverige var i för 10 år sedan. Så argumenten är motsvarigt mer populistiska. Här i Sverige börjar debatten mogna och även de mer rigida relativisterna inse att verkligheten gör sig påmind......Så det blir snabbare och bättre betalt for argumentationen.....

      Radera
    2. Aha...
      Men vad säger du - int är väl finlandssvenskar dumma?
      Det vägrar jag att tro.

      Radera
    3. Joo...... när det gäller bristen på argument i känslodebatter. Det finns fantastiskt gott om Filifjonkor i Nyland samt i det religiösa Österbotten....Rätt underhållande....

      Radera
    4. ...och sannfinländarna är mer hatade än ryssen. Självklart egentligen med tvåspråkigheten i landet. Som i Belgien eller Katalonien. Men man blir hemmablind även bland finlandssvenskarna....

      Radera
    5. Jag kan förstå det där med tvåspråkigheten.
      Men Schweiz har fyra språk...
      Pappa kom ju från Österbotten, men var inte för ett ögonblick religiös. Strongt med tanke på omgivningens tryck, och brist på utbildning (i ungdomen).
      Stina Ekblad däremot är väl tokreligiös har jag för mig.

      Radera
    6. Möjligen blir fyra språk i ett litet land, indelat i för många små delar för att ställa till det. Eftersom alla är minoriteter. Men ta inte mitt ord som lag. Ren spekulation.

      Radera
  5. Lokatt
    Om Fantomen kom i munderingen så måste han också komma ur den. Det finns ju en öppning för ansiktet, kanske är det den vägen han tar sig i och ur, baklänges och med fötterna först. Hur tror du tävlingscyklisterna uträttar sina behov under cykelloppen? Stannar de för kisspaus? Nej, de kissar på sig! Det kanske fantomen gör också. På TV såg jag en gång när en kvinna tog på sig en s.k. body, en pytteliten sak som hon lyckades klämma in sig i och som skulle dölja fläsket. Vilka övningar för henne när hon måste gå på toaletten!

    Det finns alltid auktoriteter att dyrka, just nu heter han Hans Rosling och hans assistent är Kjell Bergquist (osäker på stavningen). Med stigande förvåning såg jag Kjelle sitta i olika morronsoffor och utslunga okväden och svordomar mot statsministern och regering.

    SvaraRadera
  6. Zelma
    Jag tror att Fantomen liksom Jesus Kristus faktiskt aldrig behöver gå på toaletten.
    Allt mänskligt kladdigt är liksom borttrollat: Befruktning sker genom andesblåsning i örat, ingen förruttnelse vid dödsfall sker utan man flyger bara upp, upp och iväg som en fågel (eller rymdraket?).

    Det är ändå lite märkligt att Maria beskrivs som födande barn på helt naturligt sätt, underförstått visserligen, men ändå.
    Jag misstänker att förklaringen till det kan vara att gubbarna som plitat ner bibeln inte haft kläm på förlossningar, de hade nog aldrig ens varit i närheten av en sådan, möjligen uppfattat att det handlar om ett väldigt skrikande.
    Om de känt till vilken blodig och underlivskladdig historia en förlossning är, moderkakor ut och navelsträngar av, urk, hade säkert jesusbarnet istället beskrivits framsprungen ur en leende Marias panna.
    Hur hemskt ett ruttnande lik luktar, och hur kladdig sperma är visste de däremot precis..
    Man ska vara alltigenom "ren" inom kristendomen. Orörda jungfrur, celibatära präster (fast det kom visst senare) - men en kladdig, naturlig förlossning finns med. Här har skett en blunder, en miss i protokollet.
    Har någon forskat på detta tro.
    - Men Zelma du som lusläser de heliga skrifterna, står det, eller antyds det någonstans att frälsaren gick på toa?

    SvaraRadera
  7. Kjelle kan dra åt helle, tycker jag....

    SvaraRadera
  8. Apropå den uppblossade diskussionen på Humanistbloggen angående naturläkemedel, homeopati m.m. så får vi se vad resultatet blir av det kinesiska Nobelpriset för ett i grunden tusenårigt botemedel mot malaria.

    SvaraRadera
  9. Lokatt
    Jag anar att på den tiden var det så pass dyrt med pergament och skrivdon att man inte slösade med det genom att skriva om att Jesus gick på toaletten. Hade de haft tillgång till Lessebo linnepressade papper skulle nog Bibeln vara mer omfattande. Men det berättas ju att Jesus blev trött av sitt uppdrag och alla människor och tog med sig lärjungarna till en öde plats för att vila lite. En släng av utbrändhet.

    Kjelle är som en obstinat tonåring, men med profetskägg.

    SvaraRadera
  10. Töser - ni skriver fantastiskt bra och underhållande. Anders, kan du inte avslöja lite besöksstatistik för bloggen? Gärna också för Humanistbloggen om du har(tar) chansen. Yttrandefriheter i stället för företagshemligheter, vi lever ju i informationsåldern du vet... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tillgång till någon statistik för humanistbloggen, men jag har ungefär 100 läsare. Några enstaka inlägg som blivit virala har några tusen läsare. Jag kan alltså konstatera att min podd är mycket mer populär än min blogg.

      Radera
  11. Anders Hesselbom6 oktober 2015 07:33

    "Jag kan alltså konstatera att min podd är mycket mer populär än min blogg."

    Anyway; 100 bloggläsare är inte så dåligt! Tur du har Zelma & Lokatt i ditt stall! De påminner inte så lite om vapendragarna Thelma & Louise i Ridley Scotts film ;-)

    https://www.youtube.com/watch?v=2iBFmKlO4BY

    SvaraRadera
  12. Haha då vill jag vara Louise
    ... för Thelma är ju rätt korkad? Fast i levande livet lär "Thelma", skådespelerskan Geena Davies visst vara medlem i Mensa ...
    Bra film var det i alla fall. Slutet har ju blivit klassiskt.

    SvaraRadera
  13. I Saudi är Thelma och Louise bara 28 minuter lång. Alla scener där de kör bil är bortklippta.
    Den här ängslan hos ateister om att kanske vara korkade förbryllar mig. Livet är underbart, åtta jättestora fönster är putsade, (nej jag anlitar inte Rut), det finns vita cyklamen på fönsterbänkarna och serien Tro hopp och kärlek är en riktig skrattis, speciellt David. Undrar om de förstod hur komiskt det skulle bli? Huvudsaken att man inte har tråkigt.

    SvaraRadera
  14. Äsch Zelma
    fattar du inte att jag skojade!
    Eller nej, inte riktigt, det var det där att Thelma låter sig bortkollras av Brad P som irriterar en aning, jag är särskilt känslig för sånt. Annars är hon ju tuff som fan.
    Var har du fått det ifrån, att ateister skulle vara särskilt rädda för att vara ointelligenta? Det är ju vi som är dom tänkande! Samt självständiga, genomskådande, icke-rigida, och normalt icke-ängsliga, i bemärkelsen att vi inte måste huka och knäböja inför en omnipotent entitet som "är större" för att allt ska gå bra.

    SvaraRadera
  15. "Tro hopp och kärlek" är så pass tråkig att jag tvekar inför att titta på serien, känner att jag slösar bort mitt liv där i soffan..
    Men rätt intressant ändå faktiskt.
    Som vanligt tror jag inte på predikanternas religiositet...Kristin-med-skinn-på-näsan avpolletterade en oattraktiv kavaljer med skälet att det inte skulle kunna gå eftersom han inte var gudstroende. Praktiskt!
    Stackars David är livrädd för all slags kontakt med vuxna kvinnor, han borde få vara ifred med det tycker jag. Jag tror han är en person som flytt in i Jesu famn för att slippa jobbiga fruntimmer. Han vågade/ville inte titta på de två bikini-"flodhästarna" som någon beskrev dem, inte konstigt alls.
    Den stela skärgårdsprästen som är både vacker och konstig, med en hållning som någon som förväntar sig aga, visade äntligen känslor och grät när hon tvingats göra två hoppfulla besvikna. Och vilken charmig gorillavän som istället kom där på Arlanda !
    Frisyren på pingstpastorns kvinnliga vän (med barnvagnen) piggade verkligen upp!

    SvaraRadera
  16. Jo, men jag var på skämthumör själv!

    Skärgårdsprästen var ju redan förälskad i en snubbe när serien började spelas in, rätt misslyckat då att börja dejta andra. Jag tror hela programmet är fejk. David är inte intresserad, kanske ville han att församlingen skulle få ett uppsving. Komiskt är det i alla fall.
    Om du tyckte den frisyren var uppiggande så missade du Sissela Kyhles frisyr i Parlamentet, nåt bland det skojigaste jag sett.

    SvaraRadera
  17. Zelma
    Jaha ja...så var det förstås, att han redan fanns där från början, hm. Fast hon sa något om att han var någon som hon "sett i kyrkan", jag uppfattade att blickar hade mötts lite sådär bara. Och att när han sen fick höra att det skulle bli ett dejtingprogram så ville han anmäla sig, men det gick inte för han var inbokad för en resa som inte kunde ändras.
    Kanske rättade hon till lite i sanningen för att det inte skulle se för illa ut och tittarna känna sig grundlurade. (Får präster verkligen ljuga?)

    Någon i församlingen, antagligen en hel grupp, har tvingat David till detta gissar jag.
    Det måste kännas jobbigt att tacka nej till allihop, men så tror jag det blir. Och sen vet jag en som drar en djup lättnadens suck !

    Beträffande pastorn så slog en av mina fördomar till direkt när jag såg honom i det första avsnittet. Mån om sitt utseende, älskar mode och trendiga kläder, själva jobbet och, inte minst, de glittrande leendena mot Mark, som jag tyckte blev lite besvärad. Apropå bluff.
    Nu är jag inte så säker längre. Det är ju svårt att veta hur hårt hela upplägget redigeras. Om min misstanke stämde måste teveteamet naturligtvis göra allt som står i deras makt för att det inte ska komma att handla om en dubbelbluff.

    Jag såg Sissela Kyhles frisyr à la moderattant av värsta sorten, den var maffig.
    Men den här stackars filadelfiaflickan hade väl knappast spökat ut sig för att locka till skratt..
    Hur som helst, spänningen stiger ;-)

    SvaraRadera
  18. Men Zelma
    Angående 28-minutersfilmen, menar du att Saudi endast klipper bort bilkörning... eller var detta ett skämt? Går du på bio ibland därborta?
    Två lättklädda kvinnor utan förkläde som rånar, hotar och skjuter folk, det kan de väl inte visa?
    Min absoluta favoritscen är den med den sexistiske lastbilschauffören som där i öknen får sina fiskar varma av damerna! Men den scenen kan väl absolut inte visas i ett strängt muslimskt land, med skapelsens herre som ynklig förlorare :-o

    SvaraRadera
  19. Lokatt
    Njae, jag stal det från Lord Nilssons blogg och då var det visst bara 17 minuter av filmen som visades.

    Men för att återgå till Tro hopp och kärlek så är det väldigt skumt med skärgårdsprästen. Ifall bara hennes och den där snubbens blickar mötts några gånger innan han for till Uganda...hur fick hon tag på hans mailadress eller telefonnummer så att hon kunde erbjuda sig att möta honom på Arlanda? Lite väl påhittigt av denna blyga stela präst om de inte haft ganska mycket kontakt innan. Nej, detta är ett bluff & bågprogram, jag tycker de gör bort sig.












    SvaraRadera
  20. Zelma
    Ja det är säkert som du tror, fast man förstås försöker mörka det.
    Skulle vara roligt att få höra hela historien från början till slut, utan tillrättalägganden.
    Kanske skriver de medverkande på kontraktet långt innan det hela sätter igång, sen kan mycket hända.
    Jag kan tänka mig en sorts dominoeffekt, att den blyga stela prästen, när hon inser vad hon har gett sig in i, plötsligt blir modig och vågar agera annorlunda. Och faktiskt törs börja prata mer privat med den här gorillaforskaren (eller vad han är) som suttit och bligat på henne under varenda högmässa och aftonsång och morgonbön under det senaste året :-)
    Jag tippar att det är hennes sångröst som fick honom ordentligt på fall, hon sjunger verkligen vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vitt jag förstår predikar hon i flera kyrkor (3?). Ett säkert tecken på gorillamannens seriösa intresse bör ha varit att han dykt upp lite överallt där hon för tillfället är, alltså lyssnar på predikan även i "fel" kyrka.
      Fniss, värsta Harlekinromanen, ju !

      Radera
  21. Jag tror att skärgårdsprästen grät för att hon kände sig genomusel, hon insåg hur hon har grundlurat några stackars karlar - och hela svenska folket! Det blir tungt att leva med ;-)
    Men som tur är är guden förlåtande. Ja jösses.

    SvaraRadera
  22. Lokatt
    Ja, det är Djurö, Nämdö och Möja kyrkor, pyttesmå idyller. Men där arbetar en verklig skönhet, kantorn Sanna Räsänen. Googla på Djurö församling och klicka på 'personal'.

    SvaraRadera
  23. (Detta inlägg är endast för tanter som tittar på svenska dokusåpor, ni andra kan hoppa över)
    Zelma
    Visst har du rätt i hur det fuskas med sånt här.
    Jag tittade på "Vem tar disken" där en grupp skulle gissa vilken kändis som lagat maten, hemma i sitt fashionabla kök.
    Den hemliga kändisen var i det här fallet Sofia Wistam, som jag för rätt länge sett i något tevereportage, där hon lite skamset erkände att hon inte alls kan laga mat, inte ett dugg, möjligen vidbränna falukorv. Hon har fyra barn.
    Jag blev indignerad, för jag anser att en mamma ska kunna laga mat till sina barn, det är en sorts kärleksgärning som barn har rätt att förvänta sig från sin mamma. Att säga "jag kan inte" är bullshit, det är bara att lära sig.

    I detta program framställdes det som om Sofia W tilllagat de mest utsökta asiatiska läckerheter, förrätt, varmrätt och dessert och gästerna suckade ikapp "Åhh, det godaste jag någonsin ätit " och nästan dånade av beundran.
    Allt var naturligtvis bluff, maten var take-away från Operakällaren eller nåt. Man fick heller inte se Sofia så mycket som vidröra en stekspade, hon hällde tafatt upp lite grädde eller vad det var i en skål, det var det hele.

    Det som störde mig extra här var den onödiga avund som sånt här lurendrejeri föder. Inte nog med att kändisen ifråga bor i en lyxvilla på Lidingö, hon kan laga mat som en gudinna också. Vilket alltså är en lögn.
    Sofia var dessutom som nytillverkad och ser ut som tjugo igen, och firade det med meningslös tokflirt med gay- konditorn från Fjärran Östern.
    Ack, livet är en teater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gay-konditorn är inte från Fjärran Östern. Han är med största sannolikhet från Mellanöstern, men min intre censor slog till där jag satt och skrev, mitt i natten då mitt försvar sov, så det fick bli F Ö istället.
      (Eftersom att uttrycka något som kan uppfattas som cyniskt, nedlåtande eller anmärkande inte bör göras mot medborgare från MÖ, utan att man i alla fall först tänkt sig för).

      Radera
  24. Möjligen kommer detta datum i Sverige att uppfattas som ett paradigmskifte. När man slutar officiellt prata om hur lönsam invandringen är och äntligen börjar prata om hur olönsam invandringen faktiskt är. Ett brutalt fall framåt.

    SvaraRadera
  25. Lokatt
    Visst är det bluff och båg! Är de giftaslystna bönderna i själva verket statister, kan Ernst ens sy? Har arga snickarn nånsin snickrat något? Sofia W har jag alltid uppfattat som en som inte gör just nånting.

    SvaraRadera
  26. Igår blev jag en aning brydd. Såg en stor annons från Göteborgs stad som handlar om självbevarelse. "Vårt samhälle är sårbart. Hur beredd är du om något skulle hända? När det inträffar en större katastrof eller kris kan det ta dagar innan samhällets service fungerar normalt igen. Vad gör du då?"

    Invånarna i Göteborg uppmanas att skaffa ett matförråd som ej kräver kylskåp, dunkar att hämta vatten i, grill eller campingkök, ficklampa och extra batterier, stearinljus och tändstickor, varma kläder och filtar, radio med batterier, telefonlista på papper, husapotek, hygienartiklar och kontanter.
    Vad är det frågan om? Vad ska hända i Göteborg? Måste folk lämna sina hem? Jättekonstigt. Är det vanligt att kommuner annonserar så där?
    Tänker man blåsa liv i den utredning som Hot- och riskutredningen påbörjade 1993 och som åstadkom ett delbetänkande, SOU 1993:89?

    SvaraRadera
  27. Zelma
    Vad menar dom? Jag kommer genast att tänka på ett reportage om mormoner, som med allvarliga miner visade upp sina jättelika förråd av konserver inför domedagen eller vad det var som skulle komma.
    I Göteborg är man ju frireligiös i stor utsträcknimg eller hur..
    Skönt av vi i Stockholm inte kommer att drabbas i alla fall. För jag har inte sett någon annons. Kanske straffas göteborgarna för att de förolämpat oss genom att kalla oss "Sveriges framstjärt", oförskämt.
    Den här är rätt bra, obs, måste framsägas med de rätta, tydliga, dialekterna annars faller dialogen platt:

    Göteborgaren, hånfullt retsamt: Vi kallar er nollåttor, vad kallar ni oss?
    Stockholmaren, malligt släpigt: Vi pratar inte om er.

    Lite dumt av göteborgaren att sticka ut hakan sådär, och fråga!

    SvaraRadera
  28. Lokatt
    Det hela är jättemysko, det är definitivt inte mormoner utan Göteborgs stad som annonserat. En lista på viktiga telefonnummer i Göteborg finns också med. Jag var väldigt nöjd när jag åkte därifrån. Hade just läst om det där delbetänkandet SOU 1993:89, som handlar om att staten kan göra rekvisition av människors fritidsboenden vid kris och katastrof, dvs de kan ta husen i anspråk för att bereda plats för andra. Då, i början av 90-talet, trodde man att det skulle komma massor med människor från öststaterna hit och därför gjorde man denna utredning.

    SvaraRadera
  29. Nyanställd på befolkningsförsvarets samordningskontor som vill visa att han/hon läst boken om överlevnadstekniska strategier i händelse av katastrofsituationer eller potentiella sådana. I händelse av att vi inte går med i NATO. Vilket svetsaren inte vill. God fortsättning tjejer, ni har väl fyllt skafferiet med konserver. För det är Ni i stadsbebyggelse som drabbas först. Vi här i obygden klarar oss på fisken, kaminen och renarna i några hundra år. Veden står utanför knuten, potatisen ligger i landet och ingen bombar glesbygd av lönsamhetsaspekter.

    SvaraRadera
  30. Dessutom ligger vi ungefär 400 möh så vi blir nog inte översvämmade heller. Pilutta Er......:-)

    SvaraRadera
  31. Kristian G
    Ja naturligtvis ska man bo så där, i skogen.
    Jag ville gärna göra det. Älskar tystnaden. Tallarna, mossan, myrarna, dofterna, ljuden. I Hälsingland. Björnarna.
    En gammal kärlektill mig försvann till Los. Han råkade långt senare av misstag skjuta ihjäl sin son.
    Den katastrofen går inte att beskriva. Saknar ord.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Älgjakten har börjat. Folk blir skjutna ibland. Medvetet eller omedvetet. Som dom säger. Shit happens.....

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D