lördag 4 juli 2015

Nerikes Allehanda hyllar fattigdom och lidande

I torsdags skrev Sofia Gustafsson en krönika i Nerikes Allehanda (NA) som gick ut på att ge förslag på kvinnliga förebilder. Texten avslutas med att Gustafsson skämtsamt klappar läsaren på huvudet för att hon lite trött på att vissa tydligen bara har manliga förebilder. Bra poäng, Sofia Gustafsson! Men med tanke på hur NA nyligen uppmärksammat tiggarnas utsatta situation, är det väldigt märkligt att Gustafsson nämner Moder Teresa sist i sin lista.


Moder Teresa har verkat för att hylla en katolsk dygd om fattigdom och lidande, och skapat ett namn runt sig själv som en vän av fattigdom. Jag opponerar mig inte mot självspäkande, absolut inte. Men det är en stor skillnad på personer som av religiösa skäl väljer att leva på ett minimum, och att som Moder Teresa, av religiösa och politiska skäl, hylla den ofrivilliga fattigdomen och det ofrivilliga lidandet.

Vad vet man egentligen om Moder Teresa om man listar henne som en förebild? Kanske att Sofia Gustafsson inte delar sin arbetsgivares mer humana syn på mindre privilegierade, kanske att hon bara rabblar upp namn kvinnor, utan att veta vad personerna står för. Jag hoppas att vi har att göra med ett slentrianmässigt mytspridande, för Moder Teresas godhet är just en myt, och hennes arbete har inte handlat om att bota fattigdom utan om att skapa ett monument över sig själv och sina politiska idéer. Som journalisten Christopher Hitchens påpekade i sin bok The Missionary Position var dessa bl.a. att motarbeta användandet av preventivmedel och abort. Det är ingen snygg förebild, Sofia Gustafsson.

5 kommentarer:

  1. Det här är angående "Richard och Paula" på Humbloggen, där du Anders skrivit en kommentar.
    Jag har bara slarvläst Engellaus försvar för sin inställning i DN, det handlade om rätten att slippa skämmas för att man inte skäms för att man lyckats i livet och har det bra. Nästan osett alltså håller jag med honom.
    Den tecknade serien om R och P är enögd och tillrättalagd. Jag t ex har "lyckats" helt utan rika föräldrar med ambitioner, utan särskilt bildad uppväxtmiljö, utan föräldrars inflytande och kontakter, utan läxhjälp av utbildade föräldrar, utan två välfungerande sådana men i en splittrad familj, och fullständigt utan stöd och knuffar framåt från några "pappas direktörsvänner".

    Det här cartoon-exemplet skulle kunnat komma från en kraftigt vänstervriden politisk blogg. - Är det inte snart dags att försöka blanda upp de hopplöst röd-gröna styrande på Humanisterna med några andra färger?

    Beträffande romska tiggare, som väl var det ursprungliga ämnet, så undrar jag vart miljarderna från EU till bland annat dem tillsammans med övriga fattiga grupper i hemländerna tagit vägen. Och varför de styrande där har så präktiga mercedesar parkerade utanför miljonvillorna.

    SvaraRadera
  2. "Visst, livet har gett mig en massa tur och mycket hjälp från andra, men jag har jobbat hårt också....jag förtjänar att ha det bra....att överge de gemensamma ansträngningarna för att se om sitt eget hus är osolidariskt"

    Så bra för Engellau att fru Fortuna har varit så generös mot honom. Alla är dock inte föremål för hennes trollspö. Jag tycker han har ett mycket märkligt sätt att resonera med utgångspunkt från romska tiggare. Men även om man lämnar tiggarna därhän är hans resonemang konstigt. Det finns människor som är uppväxta i fattiga hem där både bildning och kultur saknas och där inget intresse för barnen existerar vad gäller utbildning mm. Även om ett sådant barn skaffar sig en hög utbildning och en tjänst kommer hen antagligen att sakna det självförtroende som krävs för att klättra på karriärstegen. Det är ett självförtroende som byggs av ekonomisk trygghet, stöttande och pålitligt nätverk i ursprungshemmet. Den tur och hjälp som Engellau erfarit är få förunnat.
    Att uttrycka om de romska tiggarna från Rumänien att de övergett de gemensamma ansträngningarna för att se om sitt eget hus är skrattretande. Så att sitta och tigga skulle vara att se om sitt eget hus? Hjälp! Jag hörde i ett teveprogram en ansvarig politiker i Rumänien säga att de MISSAT att ansöka om pengar från EU till tiggarna. Det kallar jag att "överge gemensamma ansträngningar". Engellaus skrift luktar 'Hurra vad jag är bra' men enligt mig behöver han inte slå sig för bröstet, han har fått alla förutsättningar för att lyckas.

    SvaraRadera
  3. Ang. Moder Teresa,
    så rekommenderar jag Hitchens' obarmhärtiga kritik i Hells' Angel... finns på youtube, ex v https://www.youtube.com/watch?v=NJG-lgmPvYA

    SvaraRadera
  4. Angående seriesrippen om skillnaden mellan den som får allt serverat på silverfat och den som inte får det.
    Det som stör mig mest är den vänstriga uppfattningen att fattigdom är detsamma som godhet. Mycket vanligt, det trodde Marx också. Ge makten åt folket så skulle alla bli rättvisa och snälla, men hej vad han bedrog sig.
    I den tecknade berättelsen avstår den fattiga flickan från möjligheten till högre utbildning för att hon är så god, "Nej farfar, jag stannar här hos dig och sköter dig, du är ju sjuk!"

    SvaraRadera
  5. Zelma
    Under kommunisttiden i Rumänien kunde maktfullkomliga korrupta makthavare frodas och bli feta utan att bli ifrågasatta. Det finns intressanta och avslöjande spelfilmer om den här hemska tiden, eller läs Herta Mullers (tyskt y) skildringar.

    Tydligen fortsätter man i samma spår där nere och "missar" ostraffat att söka pengar till sina fattiga. En sådan miss borde ögonblickligen ge avsked på grått papper, men det av vana kuvade folket känner inte till sina möjligheter och rättigheter.
    Varför inte några EU-höjdare åker dit och begär pappren på bordet och kräver att med egna ögon få se åtgärderna som (inte) vidtagits för att ge t ex romerna ett värdigt liv, förstår jag inte.
    Det är som jag ser det "svenskt" att blåögt utgå ifrån att EU-pengar fördelas på rätt sätt av de snälla och duktiga rumänska farbröderna, men de övriga EU-länderna borde inte vara enfaldiga och godtrogna.

    SvaraRadera