Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Den platta katolicismen

I dagens avsnitt av P1-programmet Människor och tro avhandlades frågan om huruvida Satan finns. När lite mer extravaganta mytologiska väsens existens ska avhandlas, brukar man vända sig till lite mer extravaganta religiösa inriktningar som t.ex. katolicismen, vilket även Sveriges Radio gjorde här. Och trots att vi ska få lyssna på något så exotiskt som en katolsk teolog som förnekar Satans existens, så bjuds det på fenomenalt ytlig teologi, precis som vi lärt oss när katoliker säger sin mening. Här blandas bokstavliga tolkningar sömnlöst med symbolik och motsägelserna duggar tätt. Håll i hatten!
Madeleine Fredell (MF): När man säger Satan, Djävulen, så associerar ju det till något slags varelse, ande, eller vad man nu vill, och som sådan så finns inte vederbörande för mig. Det är inte det som är ehh... För skulle det finnas en sådan makt så vore ju det en konkurrens till Gud, och om Gud är skaparen med stort S, och allgod och så vidare, då kan det ju inte finnas någon annan makt som, så att säga, skulle vara i konkurrens med Gud. Däremot så säger jag inte att det inte finns ondska, för det gör det ju, men det är... det är andra... ehh... skäl till det. Det är inte att det är drivet av någon makt utifrån.

Mäniskor och tro (MoT): Men om det inte finns någon djävul, därför att Gud är allsmäktig, sanktionerar Gud ondskan?

MF: Nej, Gud sanktionerar inte ondskan men Gud har skapat oss fria, så vi väljer ju hur vi kan handla. Då får vi naturligtvis ett annat problem, därför att då... Är då Gud allsmäktig? Jag föredrar att tala om Gud som barmhärtig. Och människan är ju representant för Gud på jorden. Vi är skapade till Guds avbild och likhet, och ska alltså på något sätt leva upp till den här barmhärtigheten. Det klarar vi inte av. Men vi har en fri vilja, vi kan välja. Och den respekterar Gud, annars vore ju inte Gud barmhärtig. Men så är det, så att säga, barmhärtigheten som på något sätt måste segra, ta överhanden, och det, även barmhärtigheten som vi borde mima från Gud själv att... ehh... ja, förlåta. Och det vet vi att det är... Det går inte heller, det är jättesvårt det också. Det grövsta ondska har vi egentligen ingen möjlighet kanske att förlåta. Vi kan upprätta förövare i den mån de erkänner vad där de har gjort.

MoT: Du är ju bekännande katolik och ofta när man pratar om katolicismen så kommer ju frågan om exorcism in. Hur ska man se på exorcism och att man kan liksom rena sig genom bön från det inre onda?

MF: Att be för en människa som vi då tycker har handlat objektivt ont, det är självklart att vi ska be för den människans... ja, "omvändelse" är ju det klassiska begreppet men jag skulle säga "upprättelse" för förövaren är ju också kränkt som människa. Det är ju inte en människa som representerar Gud längre. Om vi ska kalla det för exorcism, det tycker jag är... Alltså, jag... är väl inte sådär väldigt förtjust i det där begreppet "exorcism". Sedan kan jag mycket väl tänka att det kan finnas människor som är så pass kränkta, och sådana grova förövare att andra människor måste träda in för att be för den här människan. Då finns det präster som också är... utövar exorcism, men det är något ganska ovanligt. Det är ingenting som man pratar om i stiften. Det finns alltid en exorcist i varje katolskt stift men det är ingenting som ska affischeras på något sätt. Vi talar om ytterst grova synder i det här sammanhanget.

MoT: Varför gillar du inte det där begreppet då?

MF: Det har ju kommit att användas på ett felaktigt sätt, inte minst då att kanske unga människor ibland kan tycka att det är fascinerande och... inte leka med det onda men att man på något sätt vill ha en makt att kunna påverka andra, och det är farligt. Också det som kulturen har använt exorcismen till, så att säga, det är ju... Det har ju funnits en hel del filmer och så vidare som är mer skräckfilmer är någonting annat, och som inte har med själva ämbetet att göra i det sammanhanget.

MoT: Hur ska vi tala om de här sakerna idag?

MF: Ondskan är ju någonting som vi gör medvetet för att skada. Men framför allt tycker jag att det här med makt är kanske det farliga idag, där människor tar ekonomisk makt, man utnyttjar människor som är i underläge. Människosmuggling, trafficking över huvudet taget. Alltså, vi kan ju gärna gå ner till en enkel nivå hur många människor är utnyttjade på dagens arbetsmarknad. Det är ondska. Det är en ondska utav makt för att någon tjänar på det här, eller kanske några tjänar på det. Det lägger ett väldigt stort ansvar på människan, och det blir bara större och större, men det är den grundläggande frågan: Tar jag ansvar för min medmänniska?
Om vi skalar bort allt religiöst lingo så kan vi konstatera följande:

1. Tvärt emot vad katoliker traditionellt hävdar, så finns inte Djävulen, eftersom han man inte både kan finnas och konkurrera med Madeleine Fredells gud. Trots att Gud skapat människan och att människan är ond, är det människan som är orsaken bakom ondska, inte något yttre. [Fredells källa behövs.]

2. Vi har en fri vilja, och Gud ser mellan fingrarna på den ondska som kommer därifrån, annars vore vi inte fria. Även om Gud må vara allsmäktig, så låter det inte speciellt allsmäktigt att låta ondskan fortlöpa - det är snarare barmhärtigt. [Fredells källa behövs.]

3. Katolska kyrkan påstår inte att de har exorcister, men de har exorcister.

4. Tänk inte på Katolska kyrkan när du ser Max Von Sydow i Exorcisten!

5. Ondska definieras av medvetna handlingar av Guds avbild som Gud inte lägger sig i. [Fredells källa behövs.]

Det känns ju inte speciellt roligt att tänka på att teologer utbildas med hjälp av skattemedel.

Kommentarer

  1. "Vi är skapade till Guds avbild och likhet, och ska alltså på något sätt leva upp till den här barmhärtigheten."

    Skapad till Guds avbild? Gud då som al-Baghdadi? Förklarar ju en del! Bah!

    SvaraRadera
  2. Vilken soppa...
    Varför smyger MF med exorcismen inom katolskakyrkan? L i t e skämmigt kanske..?

    Jag har berättat här förut att jag för några år sedan ställt en fråga till en katolsk spalt "Fråga patern" eller något liknande, huruvida jag själv kunde driva ut den onda anden ur min besatte vän.
    Jag fick snabbt svar från en präst med ett franskt namn. Han varnade mig bestämt från detta, endast specialutbildade katolska präster kan och får driva ut onda andar. Han berättade vad som skulle kunna hända om jag t ex reciterade de speciella fraserna i fel ordning... Främst att anden visserligen skulle komma ut men istället direkt ta sin boning i mig!

    SvaraRadera
  3. Jag såg dokumentären "Gud är större än Elvis", om amerikanska benediktinernunnor i Connecticut.
    Vilken sjuk tillvaro.
    "Livet i klostret är en kamp" säger en nunna.
    "Priorinnan beskriver klosterlivet som att bli levande flådd" säger nunnan, med oerhört sorgsen uppsyn.
    En annan nunna säger att hon trodde att hon skulle möta Herren när hon kom till klostret "och allt skulle bli fullbordat", "I was in love with God!" Hon ler ett strålande leende när hon säger det.
    Uppväxten var katolsk, naturligtvis.
    Ursäkta alla katoliker, men jag ser klostret som ett dårhus.

    SvaraRadera
  4. Frikyrkan lika galen som KK.

    http://www.dagen.se/hundattacken-gjorde-guds-kallelse-tydligare-1.357890

    Varken Gud eller placeboeffekten kunde förhindra behovet av upprepade operationer för korrigeringar. Har inte Gud lärt sig ISO 9000? Att göra rätt redan första gången! Bah!

    Allvarligt. Dagen är ju snudd på kriminell med den här artikeln. Hur var det? Den som förför en av mina minsta...

    SvaraRadera
  5. Härregud vilken naivitet. Jag håller med om att detta är snudd på kriminellt, ett desperat försök till ytteligare värvningar och bekräftande av trollerier.
    Kvinnans upplevelse av plötslig värme och frid där i sjukhussängen... Det måste ha varit förenat med svår smärta att bli av med ett stycke kött mitt i ansiktet.
    Då får man morfin eller liknande.
    - Jag vet hur det känns när smärtan mirakulöst plötsligt lyfts bort som av änglavingar och man känner en oändlig frid - Det var vid ett ohyggligt plågsamt njurstensanfall som drabbade mig en gång. Intressant den gången var- jag minns det väldigt tydligt - var att en vacker, sonor mansröst talade med mig, från en sorts fågelholk(!) som jag upplevde satt uppe vid taket i ett hörn av sovrummet. Han talade med stor pondus lugnt tröstande, men jag kunde inte tyda ett enda ord. Men det gjorde ingenting, befrielsen från smärtan gjorde mig underbart lycklig.

    Obs att jag hela tiden förstod att hallucinationen var just en sån. Det var mycket intressant. Jag förstod hur ett morfinrus kan kännas.
    Men man behöver ju inte alls narkotika för att inbilla sig saker (det räcker med att svälta sig, t ex, eller att ha djupa köttsår. Eller vara bortkollrad av pastorn med nacklockarna).
    - Men Zelma, nu vet du att gud ibland bor i en fågelholk! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om någon undrar hur jag kunde ha morfim hemma i sovrummet så var det distriktsköterskan (som jag umgicks med) som tillsammans med min dåvarande man som var läkare som grejade det. Och så gud lite såklart ;-)

      Radera
    2. Lokatt
      "...nu vet du att gud ibland bor i en fågelholk!"

      Inte konstigt då att hans tjänare står i predikstolar som, om de vore avskalade all dekoration, ser ut som fågelholkar. I alla fall gamla predikstolar ser ut så.

      Intressant upplevelse! Jag fick vid en skada ordination på Tramadol, ett morfinderivat. Efter en stund kom jag in i ett tillstånd där de underbaraste smycken visade sig i svit. Obeskrivligt vackra färger på ädelstenarna. Detta pågick mer än en timme, jag var vaken men såg bara dessa bilder.
      Trots att det var så vackert var känslan i övrigt mycket obehaglig. Jag vill helst aldrig ta 'moffe' igen.

      Radera
    3. Tramadol...har jag ju här i skåpet! kom jag på nu. Efter något rätt så dramatiskt som jag råkade ut för för ett tag sen. (Guden prövar mig hårt minsann). Att asken ligger bortglömd visar ju att jag nog inte är en addict, puh.

      Beträffande fågelholken så var den en kombinerad högtalare/fågelholk! "Rösten" kom alltså ur en högtalare som också var en fågelholk. Den var i mörkt trä, gammalmodig och såg hemsnickrad men mycket stadig ut.
      Jag har för längesen tolkat den här drömliknande upplevelsen och tycker att den stämmer bra med mina erfarenheter, önskningar och behov! Och just så tror jag det fungerar för troende också i deras upplevda diskussioner med den allseende och allvetande.

      Aldous Huxley tror jag det var som experimenterade med mescalin på 50-talet (jag har läst hans böcker om det där och glömt nästan alltihop - men fågelholken minns jag glasklart..)
      Huxley beskrev, har jag för mig, just de där vackra ädelstenarna. Jag kom genast att tänka på "gator av guld" och "Pärleporten"sånt som utlovas av pingstpastorer (vad har dom tagit? ;-) .
      Flagellanterna på medeltiden kom antagligen in i en sorts rus när blodet började strömma från axlarna - gratis narkotika. Kanske tyckte de att de tågade fram bland safirer och diamanter.

      Ett modernt sätt att uppleva stumma ljusgestalter, spöken.? som sveper förbi invid ens axel och försvinner med blixtens hastighet är att skaffa sig progressiva glasögon, och sedan promenera i skenet av gatlyktor.
      Då brukar jag kolla mitt ficklarm en extra gång.

      Radera
    4. Lokatt. Du tänker på stenarna i muren runt det nya Jerusalem som beskrivs i Uppenbarelseboken? Jaspis, , safir, kalcedon, smaragd, sardonyx, karneol, krysolit, beryll, topas, krysopras, hyacint och ametist. Men i min morfinvision levererades kompletta smyckeset med halsband, armband, ring och örhängen. Jag som inte ens gillar smycken!
      Jag tror inte att pastorerna tagit nåt, de har bara läst Bibeln.

      Radera
    5. Det är lte grann det som är problemet. De har bara läst Bibeln....

      Radera
    6. Same same, but different!
      Helsnurrig i huvet kan man bli både av mescalin, Tramadol och förförande trollerimanualer.

      Radera
    7. Zelma
      Jag kände inte till stenarna i muren. Men med tanke på hur folk svalt och for illa förr och att man numera vet hur hjärnan ordnar hallucinationer när man svultit en tid, så kanske det var normalt att se syner med glitter och guld.? Syner som man sedan tolkade på olika sätt, t ex som budskap från gud, att man när man kvicknat till lite ska infoga de här stenarna i muren som tack och förlåt eller så.

      Lilla flickan Bernadette i Lourdes som fick en gudomlig uppenbarelse i grottan hade kanske inte fått rejäl mat på veckor. Till exempel.

      - Jag har varit i Lourdes. En upplevelse, med alla kryckorna i taket. Fast det lär vara fler som är sjuka när de far därifrån än det var som kom dit !
      Förklaringen ska vara den täta ansamlingen av smittor av olika slag, och de suflettrullstolar i mängd som lånas ut till de sjuka är knappast kliniskt rena.
      Filmen "Miraklet i Lourdes" var ganska sevärd.
      Oj Zelma, du tror kanske på sånt här ? ;-)

      Radera
    8. Lokatt. Har jag någonstans här gett uttryck för tro?

      Apropå Bernadette så hade jungfru Maria guldskor på sig i hennes uppenbarelser (de var flera). Guld är dyrt, ädla stenar likaså.

      Radera
    9. Zelma
      Beträffande din eventuella tro så blir jag inte klok på den, den är som en gäckande skugga. Jag tror du vill hålla alla dörrar på glänt, för tänk ifall han faktiskt finns den där, och nu är han riktigt förbannat för att du förnekat honom.. Och med den fruktansvärda allmakt som han har, det kan ju gå riktigt illa, bokstavligen åt helvete.. Därför säger du varken bu eller bä, säkrast så. Men bara lugn, det är mänskligt!

      Bernadettes uppenbarelse.. Man får inte glömma att den faktiskt kunde ha varit ett rent hittepå också, utan vare sig svält eller hallucinationer.

      Det får vi ju aldrig veta förstås, men jag lutar starkt åt att det handlade om en användbar fantasi.
      På den tiden och där, borde detta väl motsvarat att idag vinna en förstaplacering i Melodifestivalen. Över en natt förvandlades hon från att vara en fullständigt värdelös person (=kvinna) till en nära nog världsstjärna
      Hon blev viktig, en kompis till den heliga jungfrun.
      Att Bernadette "såg" att Maria hade guldskor gissar jag var något hon la till för effektens skull, för att understryka uppenbarelsens märkvärdighet. :-)

      Radera
    10. Lokatt. Don't worry, be happy!

      Radera
  6. Så här skriver Patrik Lindenfors på Humanistbloggen idag:

    "Det finns inte ord för att beskriva min beundran för Mellanösterns satiriker som tagit sig an IS med löjet som vapen. Som Richard Dawkins formulerat det: 'Mock them! Ridicule them!' Det är det vassaste vapnet mot religiös extremism överallt."

    En syndare har vaknat! Lindenfors har nu kvalat in som jämlike till de som han tidigare portat. Bara det att A L L religiositet är extrem fanatism även i sina stillsammaste utryck. Se kommentarerna om Dagens artikel ovan. Hoppas nu inte Lindenfors stannar halvvägs av PK hänsyn utan äntligen demonstrerar klarsyn.

    http://humanistbloggen.blogspot.se/2015/05/saleel-al-sawarem-remix.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent ska syndaren vakna.

      Radera
    2. Apropå andar och spöken, och döda som stiger upp ur graven, titta på teve i kväll !
      Klockan 20 börjar "Giselle". Första akten (den är också bra) behöver ni kanske inte se om ni har annat för er, det är inte förrän i akt II som den fattiga men sköna Giselle efter sin död av brustet hjärta (delvis orskad av den tanklöse hertigen) blivit en "vilie", en levande död.

      Titelrollen dansas av ryskan Natalia Osipova som är ett levande underverk.
      Musiken kan inte mäta sig med Tjaikovskis på långa vägar, och är det den uppblåste Gergiev som dirigerar kommer det att gå i ett alldeles för långsamt tempo (han tycker om att plåga ballerinor). Då kommer jag att bli vansinnig..
      Jag har inte själv sett Osipova i just den här rollen, men är det någon som ska kunna gestalta en fantastisk svävande ande så är det hon!
      Det är inte helt fel att ta reda på lite om handlingen, så blir det inte obegripligt varför härföraren Myrtha är så obevekligt grym. T ex.

      Radera
    3. Tyvärr har min tilltro till PL försvunnit för länge sedan. Han ÄR en namesdropper och en ännu värre namesfollower. En egen tanke var det länge sedan han formulerade. Men jag hoppas Du har rätt. Och att han har vaknat på riktigt....

      Radera
  7. Med tanke på vår dumgenerösa flyktingpolitik: Kommer IS att upprätta sitt europahögkvarter i Stockholm? Eller i Lessebo?

    http://www.bbc.com/news/world-africa-32770390

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara de inte kommer till Solna! :-o
      Men här finns ju faktiskt SÄPO...
      Vem trodde att inga gangsters finns bland flyktingar? Alla enfaldiga som tror att när någon ger sig iväg från sitt land så betyder det att en helgongloria automatiskt hakas på, räck upp en hand!

      I romanen Kaanans land beskriver Sven Delblanc rangordningen bland nybyggarna i Minitonas, Kanada.
      Längst ner i rang stod östeuropeer, en aning högre fanns sydeuropeer. Finast var britterna, men sedan kom nordborna, fast "skandinaverna hade rykte om sig för enfald"...
      Javisst är det så. Då, nu och för alltid :-(

      Radera
    2. Ja dessvärre finns vi kvar i landet. Alla stack inte till Nordamerika

      http://dictionary.reference.com/browse/squarehead

      Radera
    3. Ja just ja, Kanaans land heter det ju, inte som jag skrev. Men aa-na känns som på fel ställe för mig.

      Radera
  8. Javisst är det så: Squareheads det är vi allihopa, allihopa, allihopa... (melodi.Morsgrisar, trad)
    :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D