Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Vi kan för lite om islam!

Med anledning av de fruktansvärda moskéattentaten uttalar sig demokratiminister Alice Bah Kuhnke om orsaken i Aftonbladet 2/1. Denna anses vara okunskap, som leder till rädsla, som i sin tur leder till illdåd. Okunskapen ska därför botas. Strategin mot islamofobi "bygger på att sprida kunskaper om vad islam faktiskt är, om vad muslimer är". Detta motverkar fördomar, som motverkar hat, som i sin tur motverkar attacker mot moskéer. (Därmed ansluter sig Bah Kuhnke till den mycket problematiska och polariserande föreställningen att det finns En Sann Islam, och följaktligen, att de som avviker från denna tror på irrläror.)

Expressen rapporterar samma dag (2/1) om en man som av religiösa skäl inte skakar hand med kvinnor. Detta ledde till avsked, men eftersom avskedet var diskriminering på grund av religion, fick han ett skadestånd på 60 000 kronor.

Frågan om att inte vilja skaka hand med kvinnor är inte bara en fråga som kan kasta ljus över religiösa påbud, såsom Bah Kuhnke efterlyser, det är även en fråga som bidrar till bilden av samhällets syn på könens lika värde. När betraktar vi det som ok att endast vilka ta män i handen, och när förväntar man underkasta sig samma bemötande oberoende av kön?

Det handlar nog inte så mycket om när, utan om vem du är. En persons orsak bakom att inte vilja ta i hand, spelar faktiskt ingen roll för personens användbarhet på arbetsmarknaden, men det finns ändå en skillnad: Har jag politiska motiv att inte ta kvinnor i handen, kan jag inte få någon ersättning då jag får sparken. Har jag religiösa motiv, så är jag diskriminerad. Det ankommer inte på ett anständigt samhälle att betrakta vissa idéer som heliga - religiöst motiverad könsdiskriminering är fortfarande diskriminering. Som exempel kan politiska åsikter i sig vara grund för att man inte anses lämpad för vissa yrken.

Så varför finns det muslimska män som inte vill ta en kvinna i hand? Hemsidan IslamGuiden.com förklarar: "Regeln grundar sig på Koranen som säger att vi inte ens ska komma nära utomäktenskaplig intimitet. Ordet i Koranen är "zinaa" vilket också kan översättas med omoral." Kroppskontakt, som att ta i hand, är är för intimt och således omoraliskt. Personligen anser jag att detta är sexualisering av den sort som inte precis tilltalar mitt feministiska jag, men så länge inte detta spiller över på påbud om det motsatta könets klädsel, så borde man kunna leva med detta. Al-Ahzāb 33:59:

"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar – och till [alla] troende kvinnor – att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg (jilbāb); på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig."

Aj då.

Kommentarer

  1. Kvinnor med sin mödom intakt är ett kapital för "ägarna", de härskande männen, i dessa länder där islam uppstod och ännu dominerar samhällena.

    Det är då naturligt att alla frestelser som kan sabotera och devalvera värdet av kvinnan genom ett "syndafall" hålls borta! Ett handslag kan vara som en smekning. Vem vet vad det kan leda till?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men när tjocka jättegamla tanter sveper in sina åldriga kroppar från topp till tå och noga döljer varje grå hårstripa så att endast de rynkiga kinderna anas... Var går gränsen för arabhingstarnas ostoppbara kättja undrar jag försynt.

      Och de små, små beslöjade flickorna... de gör mig så beklämd.

      Radera
  2. Tja frågan är ju enkel, Islam är precis som kristendomen gammal vidskepelse som knådats ihop i ny form för att passa diverse härskare och tyranner genom historien. Både koranen och bibeln är bloddrypande sagor som av mindre tillräkneliga människor kan tolkas lite hur som helst. MEN dom flesta muslimer och kristna är helt vanliga människor som bara vill leva sina liv i lugn och ro och inte är mer våldsbenägna än andra, så religionerna enbart duger inte som förklaring till alla vansinnesdåd som utförs i deras namn. Islamofoberna har alltså fel, precis som dom som tror att det skulle finnas någon "sann Islam" och förklaringarna till att människor tillgriper våld måste istället sökas i den materiella världen. Frågan är väl hur bra den religiösa minister Kuhnke är på sådant. Om hon mot förmodan klarar den uppgiften så måste hon då rikta sin ilska mot dom som skapar sådana orättvisor och sådan desperation så att många människor i muslimska länder inte ser något annat hopp än att söka sig till galna religiösa extremister, vilket i nästa steg föder hat mot muslimer i här i väst.

    SvaraRadera
  3. Vissa sanningar bör vi betrakta som absoluta. Anders Åbergs kommentar är en sådan. Samhället bör inrättas efter detta synsätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unknown. Jag hoppas Du är våldsamt ironisk.... Anders Åberg är inget sanningsvittne. Lika lite som någon annan människa är det.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f