Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Anklagelser om mordhot

Ibland bubblar de mest bisarra diskussioner upp i offentlighetens ljus. Vad var det som fick apologeten Mattias Irving att börja slänga sig med ord som creepy och twitterstalker? Jo, ungdomarna i Förenade Humanister blev trängda angående sitt medlemsantal. Och mitt i diskussionen blir en av de engagerade mordhotad, av allt att döma av någon som stöttar Humanisterna. Som tur är, är detta polisanmält. Det är inte roligt när pinsamma allierade agerar på detta sätt, och det är definitivt inte roligt för dem som drabbas. Jag hoppas att hotaren får vad han förtjänar, inget snack om den saken.

Men helt plötsligt, i diskussion med Patrik Lindenfors spårar Irving ur helt. Kanske att det var Lindenfors som mordhotade?


Konfronterad med innebörden av sitt uttalande, backar Mattias Irving och gör om samma insinuation igen, direkt i efterföljande replik.


Enligt Irving kan man alltså inte samtala med humanister utan att riskera dödshot.

Antingen har inte humanisterna nått hela vägen fram när det gäller att kommunicera vad de står för, vad de inte står för och vilken syn de har i olika frågor, eller så representerar inte Irving en uppriktig bild.

Efter denna turbulens vill jag säga att jag inte sympatiserar med Förenade Humanister, men jag uppskattar när ungdomar engagerar sig och organiserar sig för vad de tror på och står för, och jag vet att det är sympatiska människor som driver föreningen. Det finns inget självändamål att man ska tycka lika, och förmodligen skulle de konversationer vi har haft varit betydligt tråkigare om vi vore överens.

Humanisterna representerar en livsåskådning fri från övernaturliga inslag. Humanismen är inte missionerande. Humanisten vill inte ha ett samhälle där alla tycker lika, utan ett samhälle där alla livsåskådningar får plats. Humanismen står alltså ganska långt ifrån Mattias Irving, både när det gäller livsåskådning och synen på öppenhet. Och inte minst synen på människor som inte delar hans livsåskådning.

Om du vill läsa hur diskussionen inleddes, har två inlägg publicerats på Humanistbloggen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar