Hur kan en församling som tappar sextiotusen medlemmar om
året anse att man har råd att besvara frågor om teologi med anklagelser om att
frågeställaren är korkad? Att man ställer frågor om tro och ger motfrågor vid inkonsekventa
svar, kan bero på mycket mer än att man är dum. Man kanske är nyfiken, skeptisk,
intresserad eller vetgirig. Att människor med dessa attribut inte är önskvärda
i Svenska Kyrkan kanske säger något om hur man ser på sig själv och på sin egen
historia. Fram till mitten på 1800-talet var medlemskap i Svenska Kyrkan
obligatoriskt och inte förrän i mitten på 1900-talet fick vi religionsfrihet
och kunde välja att inte vara med i någon församling alls. Idag har Svenska
Kyrkan materiella och immateriella tillgångar värda över trettio miljarder kronor,
och de tar emot finansiellt bistånd från staten för att förvalta de materiella
tillgångarna (kyrkobyggnader). Ovanpå detta bjuder staten på insamlandet av
medlemsavgifter, och förvaltar exklusiva rekryteringskanaler för kyrkan. Svenska
Kyrkan har alla förutsättningar på sin sida, och det är förmodligen därför de
inte drar sig för att prata ner frågeställare offentligt. Jag tänker t.ex. på
replikerna i kölvattnet av Lena Anderssons artikel "Med Gud in i
tankelättjan".
Så varför har jag anklagelsen om att vara en "rabiat
ateist" hängande över mig? Det är ju inte bara Gud som jag inte tror på,
jag tror inte heller på den förskräcklige snömannen. Det är definitivt inte så
att vi har större anledning att tro på Gud än på den förskräcklige snömannen.
Jag tänker på Svenska Kyrkans text som försöker öppna för Gud genom att säga
att man kan bevisa att det inte finns rådjur på Väggahalvön. Det är ju inte
bara gudar och rådjur som kan gömma sig, det kan även snömän, så om texten är
relevant för gudar och rådjur, så är den relevant även för snömän. Det är
självklart så att det figurerar fler påståenden och anspråk om Gud än om
snömannen. Under seklens gång har teismen etablerat sina fördelar i stat och
samhälle, och när religion är makt är religionsfrihet ett hot. För att behålla
sin relevans i samhället har Svenska Kyrkan släppt alla teologiska krav. Man
behöver inte tro att Jesus är Guds son, att Gud är ett väsen, att Maria var
jungfru eller ens att Gud finns. Man är välkommen som medlem ändå. Men om du
tror att incitamentet för medlemskap i en religiös församling är delad
teologisk uppfattning, då kanske du helt enkelt saknar religiös musikalitet.
Kommentarer
Skicka en kommentar