Under 2012 blommade debatten om religiöst motiverad
omskärelse, vilket fortfarande är tillåtet i Sverige. Endast ett tusentals
muslimska och några få judiska pojkar omskärs årligen i Sverige. Den muslimska
omskärelsen är inte nödvändigtvis en religiös rit, utan syftar till ett religiöst
motiverat avlägsnande av förhuden. Inom judendomen är omskärelsen en rit som
utförs på små barn (8 dagar) av en religiös representant. När man diskuterar
omskärelse handlar det alltså i bästa fall om ett medicinskt ingrepp som saknar
hälsofrämjande motiv och ett egenmäktigt förfarande med barn, men i värsta fall
om misshandel med oönskade efterskalv, som t.ex. herpes. Ibland avlider barnet.
Det enda rimliga försvaret av religiöst motiverad omskärelse kan göras från en
religiös vinkel. De rationella argumenten finns inte. I ljuset av detta förstår
man Seglora Smedjas val av publikationer under året i fråga. I april 2012
publicerar man ett brev från Anna Karin Hammar till integrationsminister Erik
Ullenhag där det krävs att Bengt Westerberg ska sparkas som regeringens
utredare om främlingsfientlighet. Westebergs brott? Han vill inte tillåta rituell,
religiöst motiverad omskärelse av små pojkar - något som Hammar benämner som "manlig
omskärelse", vilket nästan insinuerar ett medicinskt ingrepp på en man,
men egentligen handlar om ett religiöst motiverat angrepp på en liten pojke.
Hammar betonar religiösa personers oförmåga att utvecklas, ta intryck och
adaptera:
"Jag anser att
Bengt Westerberg inte är en lämplig utredare av det mångkulturella samhällets
behov av respekt och tolerans. Skälen är framför allt att vårt nya
pluralistiska samhälle kräver en företrädare som kan fungera för alla i
samhället."
Det handlar om "respekt på egna villkor", vilket
naturligtvis låter fint, men uttrycket "respekt på egna villkor"
skulle lika gärna kunna motivera ett sekulärt högtidsfirande i skolan - vilket
är något som Helle Klein inte vill höra talas om alls - hon är inte bara
grundare av Seglora Smedja utan anhängare av Adventsuppropet som syftar till
att göra skolavslutningar till kristna evenemang. Sekularisering riktigt hennes
grej. Journalisten Göran Rosenberg menar att en avklippt förhud absolut inte
handlar om religiös märkning. Så här svarar han på kritik från Annika Borg och
Christer Sturmark (mars 2012):
"Judiska och
muslimska föräldrar jämfördes med barnmisshandlare som ägnade sig åt att skära "i
sina friska barns kroppar", och åt "märkning av sina barn" och
åt religiöst stympande av pojkkroppar och antyddes lika gärna ha kunnat ägna
sig åt att skära örsnibbarna av dem."
(Mattias Irving betonar rätten till religiös identitet i
denna debatt - apropå att antyda att man lika gärna kan skära örsnibbarna av
barnen.)
När Seglora Smedja uttrycker sina genuina åsikter, gör man
det utan att sätta ut några namn. De uppriktiga texterna blir ledartexter. I
juni 2012 berömmer man ärkebiskop Wejryd och teolog Grenholm för att de tagit tydligt
ställning för "insiktsfull religionskritik" och - inte helt oväntat -
ställning mot förbud mot religiöst initierad omskärelse.
""Svenska
kyrkans linje…är att försvara religionsfriheten, engagera sig för insiktsfull
religionskritik och att avvisa lagstiftning mot religiöst motiverad omskärelse
av pojkar", skriver ärkebiskop Anders Wejryd och chefsteologen Cristina
Grenholm i Kyrkans tidning. Det är inte en dag för tidigt att kyrkans högsta
ledning lägger sig i debatten om religion och mångkultur som pågått länge."
Det som inte är en kränkning när det görs mot ett litet
barn, borde inte vara en kränkning när det görs mot vuxna, vilket borde
innebära att många debattörer skulle leva i rädslan av att få sin förhud
avklippt mot sin vilja. Tack och lov finns det sansade röster även i det religiösa
lägret, vilket framgår av en vacker text skriven av bl.a. tre präster och en
omskuren jude (juli 2012).
"Den principiella
frågan är om man på allvar kan försvara föräldrars rätt att besluta att deras
barn ska lida. Vi kan ha respekt för en del argument för att tillåta
omskärelse, men inte för detta. Att kyrkliga representanter driver en sådan
linje är bara att beklaga."
Även präster i Svenska Kyrkan ser när kyrkan vänder barnen ryggen och lämnar svåra moraliska ställningstaganden till den humanistiska
rörelsen. Detta var kyrkans och smedjans missbedömning av vad som förväntas av
den som respekterar religioner.
Kommentarer
Skicka en kommentar