Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Universitetsprästers olycksfall i arbetet

Det fungerar inte att ha präster springande på universiteten, de representerar ett intresse i konflikt universitetets. Religion är inte kunskap, det är kunskapens och förnuftets värsta fiende. Och ibland försäger sig prästerna själva, i detta fall universitetsprästerna i Malmö.

Tobias Alvaeus frågade om inte ett lärosäte ska främja vetenskap och rationellt tänkande, och därmed motverka tro och skrock. Nej, inte enligt universitetsprästerna. Förmodligen vet de lika väl som jag hur förödande kunskap är för tro, så de svarade så här:

" - ett mycket lågt syfte i så fall. Högskolan är däremot tvingad i lag att respektera studenternas tro."

Jag vill förtydliga att universitetsprästerna förenklar här, repliker på Twitter får inte ha för många tecken. Tron att människan är skapad, tron att jorden är platt, tron att förintelsen aldrig ägde rum under WWII, är alla exempel på föreställningar som Högskolan ska vara försiktig med att respektera. I grund och botten är högskolor och universitet fortfarande vetenskapliga institutioner.

Men mindre kontroversiella och mer traditionella religiösa föreställningar respekteras, på gott och ont. Mest på ont, lite som om en kyrkprofessor avbryter julevangeliet med att fråga: "Vaddå, föddes han av en jungfru menar du? Det är ju orimligt!" För visst är det orimligt - det är inte för inget som förnuft är ett problem i religiösa sammanhang. Prästers roll är inte bara att vara vidskepliga, de bedriver terapeutiskt arbete också, vilket skulle kännas betydligt bättre om de hade haft en rimligare syn på vetenskap. Jourhavande präst finns att nå via 112, "för Guds skull"!

En utmanande fråga kring min uppmaning att slänga ut prästerna från universiteten kom från Adam Cwejman. "Ska litteraturvetare också rensas bort? Vad jag förstår är en del skönlitteratur rent hittepå." Generellt sett är litteraturvetenskap något som omfattar bl.a. litteraturhistoria. Om man som litteraturvetare tror att Carl Sagans Kontakt (1985) beskriver ett verkligt möte mellan två världar, så utgör man lite av ett problem. Och om man skamlöst talar om detta, är man inte mer användbar än en präst. Jag har absolut ingen anledning att generalisera på detta sätt om litteraturvetare. Men jag har all anledning att förfäras över vad som verkar vara universitetsprästernas syn på kunskap, och med detta inlägg hoppas jag att jag bevittnade ett olycksfall i arbetet.

Kommentarer

  1. De universitetspräster jag känner springer omkring i lokalerna av samma anledning som det finns cafeteria, vilrum, kapphängare, rökrutor och bokhandlare med inte bara kurslitteratur. Vi vill ha dem där. såväl studenter och personal vill det. Jag har aldrig sett någon tvinga sig på studenter eller personal, utan man söker upp dem själv när man vill. Dessutom har de flera gånger hjälpt till när en student dött, och ingen annan vågat ta i det. Att de sen ibland spetsar till frågor på Twitter må vara hänt men skaffa lite mer fakta, och var lite skeptiskt till dina egna kunskaper innan du avfyrar.
    /nomen nesciå.

    SvaraRadera
  2. Alltså jag förtydligar. Det finns religiösa studenter som tycker att det är bra med präster. Dessutom finns det ickereligiösa studenter som märkt att studentpräster och studentpastorer samt studentkårsföreningar för kristna, muslimer, buddhister gör studierna enklare, eftersom de kan träffas i anslutning till studierna. Det är alltså ett arbete som kyrkor och moskéer bedriver tillsammans med studenterna själva genom studentkårerna. Vad jag vet är ingen pastor anställd av något universitet, utan av sin kyrka och samarbetar med studenterna genom den demokratiska studentkåren av mest ickereligiösa studenter som ser ett värde i att ha pastorer, präster och religiösa studentföreningar där. Så vill du få bort studentprästerna, får du väl först välja nya studenter och ändra på alla studentkårers arbete och gå emot studenternas demokrati. Vid sidan av studentföreningar och universitetspastorers Twitter, jobbar givetvis universitetens lärare vidare med undervisning och forskning utan att kristna studentföreningar eller universitets moskérepresentant går ivägen.
    Nomen Nesciå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elevernas bekvämlighet och önskemål är bara en röst i hur universitet ska utformas. Det är gemensamt finansierade institutioner som ska tillgodose ett samhällsintresse. Att eleven sköter sin religion medan han är i skolan, är snarare ett elevintresse.

      Radera
  3. Ingen har väl sagt något annat än att universitetspräster och pastorer är där för studenterna, och att givetvis inte heller bekostas av annat än kyrkan/kyrkorna. Att det kallas för universitetskyrkan är väl för att de finns på universitetet. Institutionerna sköter sitt med undervisning och forskning och "studentvården" (kontrollerat av studenterna själva genom kårerna) sköter sitt med café och präster. Vad är problemet? Fixar du inte att studenter som sysslar med vetenskap och utbildning också tror på Gud? Rubbas din syntetiska dikotomi mellan religion och vetenskap/skepticism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vad är problemet? Fixar du inte att studenter som sysslar med vetenskap och utbildning också tror på Gud? Rubbas din syntetiska dikotomi mellan religion och vetenskap/skepticism?"

      Det var väl inte grunden för min kritik? Gå i kyrkan på din egen tid, religion är inte ett handikapp som kräver extra privilegier! Universitet är en samhällsfunktion, inte en lekplats för vidskepliga.

      Radera
  4. "Universitet är en samhällsfunktion, inte en lekplats för vidskepliga."

    Om studenterna själva önskar att träffa en imam eller pastor på sin fritid mellan två föreläsningar och fixar detta utan att universitetet behöver pynta, är det ett problem? Det är väl deras grej. Om sen studenten som bad fredagsbön varje fredag på Orkanen i Malmö, eller den som sjöng livets ordsånger i en källare på MAS varje måndag blir bättre i sina yrken och sin forskning för att de kunde vara religiösa i håltimmarna, vad är problemet med det? Hur kan du vara så förmäten och arrogant att du ser andras seriösa livsval som "lekplats" och vidskepelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är vi tillbaka till ursprungsfrågan: Varför vill jag som skattebetalare ha en utbildningsinstitution som sprider en kunskapssyn som representerades ovan? Nej, sekularismen vore en bättre väg att gå. Givetvis. Jag kan däremot tänka mig rituella getslakter för att blidka Zuul.

      Radera
  5. Vilken utbildningsinstitution sprider vilken kunskapssyn, menar du? Är det inte bara det att du misstolkat universitetsprästernas uttalande om att universitetet som offentlig utbildningsaktör och myndigheter inte får visa missaktning för studenternas religiösa tro enligt svensk lag, det handlar alltså om lagar som vi alla måste följa just som ett utslag för en konfessionslöshet, vilket du väljer att blunda för för att få driva en lögn om såväl Malmö högskola, som studentprästerna i Malmö. Men konstigare är att studenter enligt dig varken får eller bör få följa sin religion som de vill ens på sin fritid, varför?

    Varför vill inte du att studenter utövar sin religionsfrihet och ber när de vill så länge det inte stör undervisningen? Det är väl inte din ensak, du pluggar väl inte ens där?

    Läs innantill: det är studenternas tid och pengar, och inte dina skattepengar som bekostar eländet, så att du önskar hindra vuxna människor att utnyttja sina rättigheter blir bara löjligt och barnsligt, och allt annat än humanistiskt (om du nu menar att du är det).

    Om det här på Malmö finns en institution som sprider en kunskapssyn som inte är förenlig våra lagar får du väl anmäla dem annars får du väl strunta i vad andra gör med sina universitetsstudier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så om vi bestämmer att vi ska gemensamt finansiera en institution för kunskap, så ska "egna pengar" stå över det? Nej, så värdefull är inte dumhet och vidskepelse. Gör det på din egen plats på din egen tid.

      Radera
  6. Men det hedrar dig att du åtminstone ser skillnad på kunskap och religion. Det brukar vara ett första steg.

    SvaraRadera
  7. Om vi gemensamt bekostar ex en universitetsinstitution i ex kulturgeografi, så kommer jag strunta i hur studenterna organiserar sig när du och jag inte undervisar, så länge de kommer på föreläsningar/seminarier och tar examen så att vi får våra pengar. Att de för sina studiemedel ordnar lokaler där de kan förrätta bön skulle inte röra mig i ryggen. Självklart skulle sen vår undervisning följa det senaste inom vår vetenskap. Om jag sen går och sjunger lovsånger när du inte är med och du åkallar Zeus ;-) är inte något som borde påverka vårt arbete med utbildning och forskning.

    "Men det hedrar dig att du åtminstone ser skillnad på kunskap och religion. Det brukar vara ett första steg."

    Orden kan självklart inte användas på samma sätt eftersom de tar upp helt olika fenomen, det är som att blanda äpplen och päron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Självklart skulle sen vår undervisning följa det senaste inom vår vetenskap"

      Varför denna konflikt med universitetsprästerna? Har inte de rätt att vara där?

      Radera
  8. Det är just det jag undrar. Vad är det du stör dig på hos dem? Det är ju det din hela din post handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga problem med det. Universiteten får gärna lära ut att präster är charlataner, att Gud är hittepå och att kristna äter små barn. Det enda jag säger är att prästernas uttalande om att vetenskaplighet ska hållas till minimum och att "befintliga föreställningar ska upprätthållas" inte är vad utbildning handlar om, och att den attityden är problematisk för den som ska verka på ett universitet. Men det räckte tydligen för att du skulle bli kränkt.

      Radera
  9. Jag reagerade på alla dina sakfel och förhastade felaktiga slutsatser, men blev inte ett dugg kränkt. Fast det är kanske det du vill, att jag ska förefalla opåkallat "kränkt" så att du kan leva kvar i dina dystopier över andra människor och en bild av att alla som kritiserar dig är lättkränkta. Den enda som förlorar på det i längden är du.

    Diskussionen härmed avslutad.

    Nomen Nesciå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga sakfel och inga präster, alla vinner. Vidskepelse är ett sattyg, inte en given universitetskomponent. Personliga tillkortakommanden hör inte hemma där.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Mytbildningen kring Joakim Lamotte

Nu när Sveriges Radio bjudit in journalisten Joakim Lamotte, tycker jag att det kan vara legitimt att bemöta mytbildningen kring honom. Lamottes journalistik är väldigt agendadriven och han har en god förmåga att veta var han ska ställa sig för att framkalla de effekter han söker, vilket retar gallfeber på folk. Det har i sin tur gjort honom till ett lovligt byte för negativ ryktesspridning, men ett graverande påstående blir inte sant bara för att man ogillar personen det handlar om. Här är tre exempel. Det påstås ibland att Joakim Lamotte inte är journalist , ofta med hänvisning till att man inte gillar hans journalistik. Men titeln säger egentligen inte så mycket om kvalitén på arbetet, utan om arbetets karaktär. Dålig journalistik är journalistik, vinklad journalistik är journalistik. Vissa kräver en viss utbildning av journalisten för att vilja erkänna honom, och Lamotte är skolad vid Göteborgs universitet och har varit verksam på Sveriges Television och på Göteborgs-Posten. D