Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Slarvig juridik träffar fel

Igår skrev jag en subjektiv text som hanterade frågan om att hänga ut påstådda (ej dömda) brottslingar på nätet, där jag argumenterade för ligga lågt. Orsaken är att jag vill tro på ett rättsystem som fungerar både om jag skulle bli anklagad för ett brott eller drabbad av ett brott. Ett exempel på något som jag betraktar som ett tveksamt beteende, är PZ Myers val att hänga ut Michael Shermer som våldtäktsman på sin blogg.

En annan synvinkel på detta levereras av signaturen Moridin som påvisade följande mycket intressanta exempel, hämtat från diskussionerna om Myers beslut att hänga ut Shermer. Detta belyser vikten av att hantera allvarliga frågor på ett seriöst och inte för lättvindigt.

Att ungefär 93% av alla polisanmälda våldtäktsanklagelser betraktas som korrekta av polisen, gör att kan gissa att Shermer är skyldig. Moridin kommenterar denna anklagelser genom att påpeka att Myers genom detta uttalande inte gör skillnad på begreppen falsk våldtäktsrapport och falsk våldtäktsanklagelse. När denna miss påvisades av en av Myers läsare blev stämningen ganska hård. "Shut the fuck up" - de små detaljerna är inte så viktiga.

Men nu blir situationen väldigt märklig när det visar sig att PZ Myers har haft anklagelsen om våldtäkt hängande över sig, vilket han erkänt i en kommentar sedan tidigare. Om vi nu accepterar att falsk våldtäktsrapport och falsk våldtäktsanklagelse är samma sak för att kunna hävda att Shermer antagligen (med 93% sannolikhet) är skyldig, borde vi enligt samma logik kunna säga att även Myers antagligen är skylig (med 93% sannolikhet).

Nej, våldtäkt är en allvarlig anklagelse, och ska hanteras därefter. Slentrianmässiga folkdomar riskerar att reducera våldtäktsanklagelser till ett verktyg man tar till för att exkommunicera obekväma människor, vilket vore mycket olämpligt för de faktiska offren. Oavsett om jag inte tar ställning alls, eller om jag utgår ifrån att Shermer är skyldig och Myers är oskyldig, borde jag i båda fallen vara besvärad av slarvig argumentation. En argumentation som i detta exempel pekar ut dem båda som skyldiga.

Kommentarer

  1. Anders!
    Två saker tycker jag du hanterar fel i ditt resonemang, vilket gör det förenklat:
    1. Det handlar inte om juridik. Vad jag förstår finns det ingen polisanmälan mot Shermer.
    Alltså är det en frågan om moral.
    2. Det finns en moralisk kostnad i att tiga är man känner till att en person trakasserar och kan tänka sig våldta kvinnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju det jag säger. Siffran 93% som används som en sannolikhetsbedömning mot Shermer gäller inte. Den siffran handlar om polisens statistik över anmälda våldtäkter och kan därför inte appliceras här.

      När det gäller den moraliska kostnaden så finns den även om man tiger, ja. Det förnekar jag naturligtvis inte.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f