Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Dåliga försök att legitimera religion, del 56 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtiosjätte.

Man ska vara ödmjuk och ha ett öppet sinne.

Religioner behöver rekrytera för att inte gå under, men att rekrytera till sin religion under det upplysta 2000-talet är inte helt enkelt. För att dupera sina rekryter används en del hal argumentation som syftar till att framställa sin tro som ödmjuk. Detta är ett iögonfallande osmakligt exempel som rubriceras av författaren själv som ödmjukhetsprovet (notera insinuationen redan i ingressen):

Är du öppensinnad? Precis som ett litet oskyldigt barn? Det är bra! Då kommer du inte att ha några problem att besvara, med ödmjukhet, dessa frågor:

1. Kommer det att falla snö på juldagen i Stockholm nästa år?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.

2. Existerar intelligent liv på andra planeter i universum?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.

3. Har vi bara en existens att leva som människa?
a) Ja, jag tror det.
b) Nej, jag tror inte det.
c) Vem vet? Kanske, kanske inte. Jag är öppen för vad sanningen än kan vara.

Om alla dina svar är "c" så har du klarat testet. I annat fall har du misslyckats.

Vad är det egentligen som händer här? Det är alltid minst ett knappt år till nästa års juldag, och med utgångspunkt för vad vi kan veta idag, så kan vi inte veta huruvida det kommer att falla snö i Stockholm då. Hur dum än formuleringen i alternativ "c" än må vara, så är det "c" som är det bästa svaret. Av samma anledning är "c" det bästa svaret på fråga 2. Men när det kommer till fråga 3 händer det något. När många religioner hittades på, visste vi mycket mindre än idag, men idag är det många som anser att hjärnan är det organ som ansvarar för vårt självmedvetande och vår känsla av att vara ett väsen. Av den anledningen är det många som också anser att dessa upplevelser försvinner när hjärnan slutar att fungera, efter vår död. "Anden" och "själen" är alltså av allt att döma inte existerande entiteter, utan upplevelserna av dessa kan förklaras av aktiviteter i hjärnan. Samtidig är denna hjärna alldeles för begränsad för att kunna tänka sig att vårt medvetande ska återgå till ett icke-existerande tillstånd, trots att det var detta tillstånd vi befann oss i innan vi blev till.

Är det något som verkligen inte är ödmjukt, snarare arrogant, är att försöka få denna fråga till något som är lika ovetbart som en väderprognos för en dag som ligger ett år fram, i syfte att skapa en trovärdighet åt en befängd religion.

Föregående - Nästa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f