PZ Myers är inte längre en "skeptiker", han är en
vetenskapsman. PZ tycker sig se vissa problem med rörelsen, som gör att han
inte vill vara en del av rörelsen. Jag förstår honom, jag uttryckte liknande åsikter för några år sedan. Det var länge sedan jag
blev irriterad på skeptikerrörelsen. Själv är jag varken en vetenskapsman eller
en skeptiker, men jag är skeptiker. Även om jag inte sympatiserar
med alla dogmer som gäller i rörelsen, så är jag och alla andra som agerar i
rörelsen en del av rörelsen. Även om jag inte identifierar mig som en skeptiker
så är jag onekligen skeptisk till grundlösa påståenden om den objektiva
verklighetens beskaffenhet. Men det i sig är inget märkvärdigt och kräver ingen
speciell kompetens.
Vem som helst som exponeras för påståenden om
sammansvärjningar kommer att undra hur personen som gör anspråket om
sammansvärjningen har fått sin information. Och lekmannamässig kunskap om
vetenskap, retorik och logik räcker för att man ska reagera över de felslut och
det selektivt tänkandet som uppenbarar sig när man undersöker anspråkens
ursprung. Vem som helst som exponeras för religiösa påståenden kommer att undra
hur personen som gör det religiösa anspråket har fått sin information. Även här
räcker lekmannamässig kunskap för att förstå att något inte stämmer. Skepticism
och religion är varandras ovänner, kunskap och religion är varandras fiender.
Skepticism står inte i konflikt med självförhärligande,
självgodhet, egocentrism eller dryghet. Det går alldeles utmärkt att vara
skeptiker och uttrycka sig med meningar som börjar med fraser som "och hur
tror du att..." eller "så hur hade du tänkt dig att...", alltså
den typen av uttryck som vi kommit att förvänta oss från trängda
alternativmedicinare eller pressade präster. För mig rimmar detta illa,
eftersom slarvigt och otrevligt formulerande inlägg i debatt, brukar vara så
starkt förknippat med undermåligt försvar av en sakfråga man vurmar för -
alltså något som faktiskt inte är förknippat med skepticism, utan med woo-woo.
PZ Myers är inte en skeptiker, han är en vetenskapsman. Att
kalla han för en skeptiker, är att kalla en författare för en stenograf, skriver han. Rent
definitionsmässigt så är PZ naturligtvis fortfarande skeptisk, han önskar dock
inte vara en del av en rörelse han inte sympatiserar med. Jag är gärna en del
av rörelsen, men jag kritiserar den gärna, på grunder som liknar Myers. Det schizofrena
förhållandet till religion har varit en outtömlig källa för kritik från min
sida. Den nya Atheism Plus-rörelsen gör kritik mot skeptikerrörelsen om möjligt
ännu lättare. De anser att skepticism ska vara kopplat till vissa politiska
värderingar som kretsar kring respekt för sina medmänniskor. Jag har inget emot
att man är snäll, kan uppföra sig korrekt och kan uttrycka sig artigt och
sakligt. Jag har inget emot att man är pro choice i abortfrågan, jag har inget
emot att man är antirasist, att man är feminist och så vidare. Jag råkar bara tycka
att vetenskaplig skepticism handlar ontologi - inte om att bli populärast i
klassen.
Religionskritikern Jakob Ståhle och ungdomspastorn John
Ahlström håller på att utvecklas till något av ett radarpar när det gäller
samtal i sakfrågan. De är varandras motsatser när det kommer till de
ontologiska frågorna, men ingen av dem har för den sakens skull en dålig
människosyn, en nedlåtande syn på varandra eller förakt för varandras person.
Självklart inte! Sak är sak, person är person, skepticism berör sak, inte
person. Jag tänker aldrig någonsin argumentera för att en person som jag
betraktar som skeptiker ska uppföra sig som folk eller ha vettiga värderingar,
jag avstår hellre att alliera mig med dem. Jag tänker inte kräva att mina
meningsmotståndare ska uppföra sig, jag tycker att hur de uppför sig, i sig självt
säger något om dem och deras agenda. Jag förstår PZ Myers.
Kommentarer
Skicka en kommentar