Det finns en grundläggande konflikt mellan religiös tro och vetenskaplig
skepticism. Religiös tro handlar om vurmandet för en specifik vetenskaplig
fråga - frågan om Guds existens är ett typiskt exempel för de vars religiös tro
är kristendom - medan den vetenskapligt skeptiska istället handlar om ett
intresse av att verkligen förstå hur verkligheten är beskaffad. Och när det
gäller de frågor som måste tas på tro, utmärker sig dessa genom att vara helt
ointressanta när de betraktas med ett vetenskapligt skeptiskt öga.
Den som helt enkelt är beredd att ta saker på tro, kan tro
på precis vad som helst. Bristen med att vara beredd att ta saker på tro yttrar
sig genom att precis vad som helst kan bli betrott. Pseudovetenskapliga anspråk
som chemtrailskonspirationen eller föreställningar om homeopatikas verksamhet
eller en allsmäktig guds existens är helt oproblematiska för den som gärna tar
något på tro. Samtidigt är det helt oproblematiskt för en vetenskaplig
skeptiker att avfärda chemtrailskonspirationen som en falsk konspirationsteori,
homeopati som placebo och föreställningar om en allsmäktig gud som missriktad
tolkning av religiösa upplevelser.
Problem uppstår först när man både vurmar för en fråga som
måste tas på tro och försöker förhålla sig skeptisk till anspråk om den objektiva
verkligheten som saknar grund. Då uppstår en kognitiv dissonans som ibland
hanteras genom att rökridåer målas upp mellan det man tror om verklighetens
beskaffenhet och hur man representerar sina föreställningar.
De som tror på chemtrails, använder kanske just en
konspirationsteori som förklaring till varför allmänheten inget vet. Även för
som tror på homeopati, ligger det nära till hands att föreställa sig en
konspiration, typ Big Pharma. Men riktigt intressant blir det när gudstro
kolliderar med vetenskaplig skepticism. De mest primitiva yttringarna för att
få detta att gå ihop brukar handla om att i sin enkelhet hävda att föreställningen
om Guds existens inte är en föreställning om verklighetens beskaffenhet och
därför inte en fråga för vetenskapen, till att låta Guds egenskaper genomgå transformationer
i olika situationer. Ett exempel på det är att påstå att Gud inte är "en
skäggig gubbe som sitter på ett moln" när gudstron ifrågasätts, men
hantera Gud exakt som en himmelsk auktoritet när religionen praktiseras.
Frågan om Guds existens är en vetenskaplig fråga som alla andra,
och problemet med att kombinera gudstro och vetenskaplig skepticism är att man då fortfarande hanterar Gud som om han
vore "en skäggig gubbe som sitter på ett moln". På samma sätt, om du
vore homeopatitroende och vetenskaplig skeptiker och ändå köper och intar din
homeopatika istället för att genomgå behandlingar som faktiskt fungerar,
hanterar du homeopati som om det vore verksamt.
Kommentarer
Skicka en kommentar