Camilla Grepe tipsar på sin blogg om ett "samarbete
mellan Kyrka och Skola" i Östhammar, och länkar dels till en notis i
Upsala Nya Tidning och till riktlinjerna för samarbetet som ligger publicerat
på Östhammars Kommuns hemsida. Detta samarbete har de godaste intentioner. Prästen
Andreas Sundström och rektor Sakarias Åkerman berättar att detta handlar om
utökat stöd för elever som mår dåligt och att samarbetet är icke-konfessionellt.
I riktlinjerna förtydligas det icke-konfessionella med följande text (min
betoning):
"Den kanske viktigaste förutsättningen för att
samarbetet ska kunna genomföras är att tydliga regler formuleras för hur
skolans konfessionsfrihet ska kunna
upprätthållas samtidigt som kyrkorna kan vara sin tro och tradition trogen.
Därför behövs en öppenhet om respektive organisations motiv, samt en tydlig
gränsdragning mellan konfession och konfessionsfrihet så att kyrkorna kan agera
i sin profession utan att bedriva konfessionell verksamhet i skolan."
Men så förtydligar faktiskt inte dokumentet hur kyrkan ska vara sin tro och
tradition trogen. "Kyrkan" i fråga är två församlingar, Frösåkers församling
och Östhammars Missionskyrka. Om jag inte misstar mig om dessa församlingars
tradition, så innebär det icke-konfessionella att man inte pratar om Gud om
inte barnet ber om det samtidigt som man bär tydliga religiösa symboler som
deklarerar att man tillhör en religion
och vilken religion man tillhör.
Kyrkan betraktar sig helt uppenbart som en samhällsfunktion
som sträcker sig bortom att arbeta direkt för Gud, en institution som ska göra
gott i sitt eget namn och inte bara i Guds namn. Men självbilden delas inte av
alla. Jag har svårt att komma bort från känslan att missionskyrkan är just
konfessionell när de är "sin tro och tradition trogen", och även om
det kanske inte yttrar sig genom att de tar upp frågan om Gud, sin församling
och sin tolkning av kristendomen, så deklarerar de sin religiösa tillhörighet
om de bär religiösa symboler, och om det väcker frågor hos eleven så kommer
säkerligen missionskyrkan ta sin "tro och tradition" vidare till nya
höjder.
Påståendet att vi lever i ett sekulärt samhälle kan vara
extremt provocerande för någon som tillhör en gudlös religion eller för någon
med en naturlig världsbild, när just kyrkan
är den organisation som ska "göra gott" i skolan. Problemet är att
vetenskaplig skepticism påbjuder föreställningen att verkligheten är en
naturlig och gudlös plats, samt att det är just den vetenskapliga skepticismen
som är skolans primära uppdrag att förmedla. Anklagelserna om att en religiös
neutral skola kränker religionsfriheten hos de som tillhör en missionerande
religion (såsom Östhammars Missionsskola gör), är inget bra argument, därför
att även om kyrkan inte skulle få verka i skolan så kvarstår ändå kyrkans
rätt verka i samhället i övrigt som alla andra, och även om inte kyrkan får
verka i skolan behöver inte skolan vara ett hinder för den elev som vill
praktisera sin religion på rasten.
Jag förstår att intentionerna är de bästa, vilket framgår av
riktlinjerna, men hela projektet skriker av att kyrkan vill vänja barnen med
sin närvaro, och när väl religionen kommer på tal så sitter vi naturalister och
vetenskapliga skeptiker helt utan motbud till föreställningar om eget liv och
himmelska pappor. Om kyrkans dogmer inte vore så förföriska, skulle den
bristande respekten för sekularismen kännas mycket mindre problematisk. Till
Östhammars Kommun vill jag också säga att det finns religiöst neutral hjälp att
få, som kan fylla exakt samma funktion. Och om det visar sig att rektor Sakarias
Åkerman dessutom själv är gudstroende, liknar detta samarbete korruption.
Kommentarer
Skicka en kommentar