Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från november, 2012
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Är en "klimatskeptiker" en "skeptiker"?

Ett litet smakprov från avsnitt 36 av Radio Houdi :

Ett öppet brev från en kopimist

Med anledning skolverkets juridiska vägledning för religiösa högtider i skolan: "För oss Kopimister känns det väldigt konstigt att tillhandahålla upphovsrätsskyddad musik, film och programvara om vi inte får berätta om vår tro att informationen vill bli kopierad och låta eleverna kopiera den. Skolverkets brist på respekt för vår vilja att piratkopiera upphovsrättsskyddat material är ett uppenbart uttryck för oförståelse för vår religiösa tro, och är ytterst besvärlig för vår möjlighet att rekrytera medlemmar till rörelsen. Sverige har en tusenårig historia av duplicering av information, och att inte ge oss rätten att låta grundskolans elever bli en del av vår verksamhet, är ett allvarligt hot mot Kopimismen som rörelse. Under dessa förutsättningar finns det ingen anledning för oss att tillhandahålla upphovsrätsskyddat material, och vi hoppas att Skolverket tar sitt förnuft till fånga."

Sekularism är ett uttryck för otacksamhet

Linus Bylund är Jimmie Åkessons (SD) pressekreterare, och han kommenterar skolans konfessionsfrihet på twitter. Läs inläggen nerifrån och upp: Sveriges historia är alltså på gott och ont format av kristendomen, och sekularism är ett uttryck för fanskaps otacksamhet. Snart fattas bara ett järnrör för att ställa saker och ting till rätta. Han skriver alltså: Nu är det så, oaktat om du gillar det eller ej, att Sverige till stor del ser ut som det går pga en tusenårig kristen tradition. Även jag som 100% ateist bär värderingar och beteenden som formats av vår kristna historia. Inget att skämmas för. Kristendomen är en omistlig del av Sverige och jag tycker det är både historielöst och skamlöst att relativismens och oförståelsens förkämpar ger sig på fundamentet, inte bara för Sverige, utan för sin egen existens. Visa lite tacksamhet istället era skamlösa fanskap.

Problemen med Skolverkets riktlinjer

Lagom till advent publicerar Skolverket juridisk vägledning för hur skolan ska hantera religiösa högtider under rubriken "skol- och förskoleverksamhet i kyrkan eller annan religiös lokal". Anna Ekström och Claes-Göran Aggebo skriver också en artikel på DN Debatt där de förklarar tanken med sina riktlinjer. På ett bra sätt förklaras skillnaden mellan ceremoni och utbildning, vilket verkligen behövs förklaras, för inte många vet att detta är två helt olika saker. Religiösa debattörer har ständigt och grundligt gått vilse i denna distinktion, vilket avslöjas av argument som ifrågasätter huruvida "sekularister har något emot studiebesök i kyrka eller moské", om "sekularister vill få bort religionsundervisningen helt", eller om "sekularister är mot religionsfrihet". Så långt är jag helt med skolverket. Att bedriva utbildning och att utöva ceremonier är inte samma sak, och de som har åsikter om utbildningsväsendet måste känna till detta. Det är allt

Mycket intressant om illusionen av en fri vilja

Att kalla den fria viljan för en illusion känns inte riktigt rätt, därför att beskrivningen av vad "den fria viljan" skulle vara, stämmer inte helt överens med vår uppfattning om hur det är tänkt att den skulle fungera. Att en vilja är fri , är helt enkelt en motsägelse, och kan inte ens vara en illusion. En mer korrekt uppfattning om hur vi fungerar, öppnar nya vägar till ett empatiskt förhållningssätt till våra medmänniskor. Och det betyder inte att vi är utan ansvar.

En stor förlust, en liten vinst

Jag ställde den utmanande frågan huruvida man verkligen kan lita på en gudstroende läkare. Kan vi lita på att läkarens vidskepelse stannar just vid gudar? Finns det någon situation där religiösa föreställningar kommer i konflikt med det medicinska behovet, och hur agerar läkaren då? De som kommenterade min provokativa fråga var inte speciellt roade, och menade antingen att den var oförskämd, eller helt irrelevant. Sedan dess har Savita Halappanavar avlidit av blodförgiftning, sedan en läkare angett religiösa skäl för att inte avbryta en 17 veckor gången graviditet, trots att han kände till den medicinska problematiken. Irlands katolska biskop hånade Halappanavars familj genom att säga att han aldrig kunde tro att mammans liv skulle vara mer värt än barnet. Med hänvisning till sin religion igen . Sist jag fick ta emot klagomål på min religionskritik, handlade det inte längre om vad problemet är med religion är , det handlade om varför jag just valde att kritisera religion . Detta

Övernaturliga argument om köttkonsumtion

På SVT's sida pågår ett samtal om djurvälsignelser, där prästen Annika Borg menar att minskad köttkonsumtion är en väg att gå framåt för den som värnar om djurens väl, en väg som kanske rent av är bättre än att välsigna djuren i kyrkan. Den teologiska diskussionen om huruvida djur ska välsignas eller inte, kan jag givetvis inte lägga mig i. Det ankommer inte på någon som inte tror på Gud att diskutera hans vilja i någon specifik fråga. Lika lite ankommer det på någon som inte tror på tomten, att seriöst fundera över hur han kan hinna dela ut alla julklappar. Att världen är skapad, är en av Svenska Kyrkans (SvK) officiella dogmer. Skapelseberättelserna är enligt SvK inte en historiskt korrekt återgivelse, men de uttrycker att skapelse inte sker av en slump, utan är genomtänkt av en kärleksfull Gud, en Gud som existerade före skapelsen. Även Annika Borg benämner vår verklighet som "skapelsen", vilket är ett ställningstagande som tyder på att debatten är intern. Det är

Replik om Guds existens

Den 5/11 gjorde jag två poänger i frågan om Guds existens. Den ena poängen är att frågan om Guds existens är en vetenskaplig fråga . Att säga att "Gud finns", är att göra ett uttalande om den objektiva verklighetens beskaffenhet, och att säga att man "tror på Gud", är att berätta att man gör detta försanthållande. Den andra poängen är att gudstroende inte har några större problem med att på ett eller annat sätt distansera sig från vetenskap . T.ex. figurerar en del försvar av skapelsetro inom religiösa kretsar. Att åberopa övernaturliga förklaringar, är att visa att man hittar alternativa vägar till kunskap. Här exemplifierade jag med Per Ewert, som förvisso bekräftar sitt försvar av skapelsehypotesen, men i övrigt opponerar sig mot det jag skriver om Guds existens och om vetenskap. Det går inte att kritisera specifika personer, eftersom det finns lika många gudsbilder som det finns gudstroende, och vilka övriga mer eller mindre korrekta föreställningar som figur

Guds existens är den centrala frågan

Varför försöker lite mer entusiastiska kristna skapa en dikotomi mellan vetenskap och religiös tro? Det som för oss naturalister kan framstå ett avståndstagande, är egentligen ett sätt att utnyttja redan vunnen legitimitet för att låta ganska konstiga föreställningar få passera. Ett iögonfallande exempel är läraren och apologeten Per Ewert, som gått i bräschen när det gäller att etablera alternativa, mer trosinriktade, vägar till kunskap. Dessa träffar ofta långt ifrån vad som är vetenskaplig konsensus, vilket ger näring åt diskussioner om verklighetens beskaffenhet utanför den vetenskapliga sfären. Jag tänker givetvis på skapelsetro. Huruvida människan evolverats från enklare varelser, är inte en fråga som längre är öppen för diskussion inom naturvetenskapen, men debatten går alldeles utmärkt att föra bland gemene man, när personer med en motstridande trosföreställning vill få gehör för sina tankar och idéer. Ewert är en av skribenterna i boken "Gud och hans kritiker". Där

Radio Houdi som webb-tv

Ikväll kl. 20:00 spelar vi in avsnitt 33 av podcasten Radio Houdi. Tidigare har du kunnat lyssna på hemsidan eller via iTunes på avsnitten som släpps varje tisdag kväll. Så kommer det att vara även framöver. Men nu kan du även titta på inspelningen på Google+. Se till att du har John Houdi och mig i dina cirklar, och håll utkik efter den hangout som vi sätter upp kl. 20:00. Om du ansluter dig till den, kan du se oss live, och vi ser vad du skriver till oss medan vi pratar. Efter inspelningen, kommer en video-podcast finnas tillgänglig på YouTube, och det vanliga ljudavsnittet släpps på hemsidan och iTunes på tisdag kväll. Url:  http://gplus.to/ahesselbom

Så var det dags för lite missionerande ateism igen

Det finns inte många övernaturliga fenomen vars icke-troende har förärats med ett namn, men icke-tro på gudar har ett namn. Ateism. Orsaken till icke-tro på gudar sträcker sig från att man inte fått någon gudshypotes presenterad för sig, till att man kommit till uppfattningen att försanthållandet av gudar inte är rimligt. Vetenskaplig skepticism kan t.ex. vara filosofiskt motiverat. Man kanske har en ambition att ha en korrekt uppfattning om verkligheten? Men så finns dem som bedriver skeptiskt arbete, "missionerar skepticism" om man så vill. Någon kanske argumenterar för varför evidensbaserad medicin är bättre än alternativ medicin. Någon annan kanske argumenterar mot religiösa anspråk om gudar, och någon kanske kritiserar klimatskepticism. Den som bedriver skeptiskt arbete, är inte med nödvändighet driven av vetenskaplig skepticism som filosofiskt ställningstagande. En person som gör ett utmärkt arbete mot alternativmedicinen, kanske själv är klimatskeptiker, men ändå

Respekttörst for dummies

Det finns en inbyggd ödmjukhet i ateismen. För oss med en mer vetenskaplig syn på verklighetens beskaffenhet, är detta vårat sista liv. Ett liv som i bästa fall är omkring 70-90 år. Detta utgör ungefär 0,00000002 procent av jordens ålder och 0,0000000065 procent av Universums ålder. Förståelsen av att detta är just det sista livet man har givits, bidrar naturligtvis till uppskattningen av livet. Det finns en inbyggd arrogans i att tro på Gud. För gudstroende är jordelivet en del av ett oändligt liv. Detta utgör ungefär 100 procent av jordens ålder och 100 procent av Universums ålder. Ju längre tid man spenderat i evigheten, desto närmre 100 procent kommer man. Till detta finns även föreställningar om att vara älskad av ett väsen som är ansvarig för Universums existens, vilket är själva essensen i den filosofiska idén om arrogans. Inte undra på att det finns en respekttörst hos dem som tror på Gud. Åtminstone hos dem som börjat ana det orimliga i föreställningarna som den gudst